BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A kártyás költéseknél is az élményt keressük

A fizikai árucikkek helyett a kártyás vásárlásaiknál is egyre inkább a maradandó élményeket keresik a fogyasztók, ami feladatokat ad a marketingszakembereknek is. Közben az elektronikus fizetések piaca változatlanul gyors tempóban fejlődik Magyarországon.

Az emberek manapság egyre inkább olyan élményekre költik a pénzüket, mint például a zenei események és az utazás, nem pedig fizikai termékekre – idézte a Mastercard Economics Institute kutatásának eredményeit a Euronews.

Madrid,-,June,4,,2012:,People,Ordering,Drinks,At,Bar
Fotó: Shutterstock

Beatrice Cornacchia, Mastercard marketingért és kommunikációért felelős európai alelnöke szerint a marketingszakembereknek újra kell gondolniuk a piacra lépési stratégiájukat, válaszul erre az „emlékezetépítő” trendre. Utalt arra, hogy a kártyatársaság huszonöt évvel ezelőtt már megtette az első, merészt lépést ebbe az irányba az emlékezetessé vált szlogenjével: 

Vannak dolgok, amelyeket pénzért nem lehet megvenni, minden másra ott van a Mastercard.

Márpedig úgy tűnik, hogy sikerült ráérezni a trendekre, hiszen a kártyatársaság kutatása szerint az élményszerzést szolgáló kiadások – ilyen a szórakozásra, a koncertekre vagy az utazásra költött pénz – súlya a 2019-es 19 százalékról a múlt évre 23 százalékra ugrott a teljes fogyasztói kosáron belül.

A járvány is hozzájárult az élmények kereséséhez

Az alelnök szerint az elmúlt időszakban több olyan tényező is felmerült, ami hozzájárult az élményszerzést célzó költések előtérben kerüléséhez. Az egyik ilyen a generációváltás, de szerepe lehet a változásban az erősödő környezettudatosságnak is. A koronavírus-járvány következtében bevezetett korlátozások szintén ráébresztették az embereket a maradandó élmények szerzésének fontosságára, hiszen ezek olyan emlékek, amelyeket senkitől sem lehet elvenni.

A Mastercard szerint ezért kulcsfontosságú, hogy a marketingesek túllépjenek a hagyományos marketingen, és különleges érintkezési pontokat hozzanak létre azáltal, hogy megértik, mi a fontos a fogyasztóknak. „Ez magában foglalhatja további szolgáltatások, jutalmak és személyre szabott elemek integrálását” – hangsúlyozta Cornacchia.

A Mastercard a marketing költségvetését is az élményszerű helyzetekhez igazítja. A kártyatársaság például több tucat olyan neves európai szórakoztató- és sportintézmény régi partnere, mint az UEFA Bajnokok Ligája döntője, a Roland-Garros tenisztorna vagy a Cannes-i filmfesztivál.

Egyre többet költünk kártyával, sőt, már anélkül is

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) adatainak tanúsága szerint az elmúlt évek a teljes elektronikus fizetési forgalomban is ugrásszerű növekedést hoztak Magyarországon. 

A bankkártyás vásárlási forgalom például 2023-ban több mint 20 százalékkal, 17 344 milliárd forint fölé emelkedett: ezen belül a belföldi kártyás költések értéke 19,7, a külföldieké pedig több mint 25 százalékkal nőtt.

 (A már évi 2500 milliárd forinthoz közelítő külföldi kártyás vásárlási forgalomba ugyanakkor beleszámítanak a határon átnyúló internetes vásárlások is.) A mobiltárcás vásárlások értéke pedig 2024 első negyedévére már meghaladta a 750 milliárd forintot, ami közel a másfélszerese volt az egy évvel korábbinak.

Az MNB adatai szerint eközben az elektronikus fizetési forgalomhoz kapcsolódó infrastruktúra is szépen fejlődik: a múlt év végén már több mint 10 millió bankkártya volt forgalomban Magyarországon, miközben a mobiltárcával összekötött kártyák száma az idei első negyedév végére meghaladta a 2,45 milliót. Emellett a hazai bankszámlák közel 85 százalékához kapcsolódik internetbanki elérés, ami nemzetközi összehasonlításban is jó arány.

Turistákra leselkedő csalókra figyelmeztet az Erste

A kedvelt üdülőhelyeket nemcsak a turisták, hanem a bankkártyákra, banki adatokra vadászó bűnözők is előszeretettel látogatják. Az Erste nyári kampánya a biztonságos fizetést, bankkártya- és mobilhasználatot helyezi a középpontba – közölte a Világgazdasággal a pénzintézet. A forgalmas üdülőhelyeken, turistaközpontokban a zsebtolvajok mellett ma már olyan bűnözők is tevékenykednek, akik a banki adatokat igyekeznek megszerezni. Hogy a nyaralásunkat semmi ne rontsa el, érdemes ilyenkor extra figyelmet fordítani a telefonunkra, a bankkártyánkra és a PIN-kódunkra. A banki adataink kiszivárgása, a bankkártyánk elvesztése, az, amikor illetéktelenek férnek hozzá a bankszámlánkhoz nem csak hatalmas anyagi kárt jelent, de érzelmileg is igen megterhelő, ami könnyen tönkretehet egy nyári vakációt. A nyári főszezonban, a turisták által sűrűn látogatott helyeken gyakoribbak lehetnek az ilyen visszaélések, az Erste ezért most honlapján és közösségi oldalain hívja fel a figyelmet ezekre a bűncselekményekre. Azt is összeszedtük, mit tehetnek az ügyfelek, hogy pénzük továbbra is biztonságban legyen – mondta el Kósa Anna, az Erste compliance vezetője.

A Magyar Nemzeti Bank adatai szerint a bankkártyákkal elkövetett csalások nagy részében a bűnözők adathalászattal vagy pszichológiai manipuláció révén férnek hozzá az áldozatok kártyaadataihoz. A Magyarországon kibocsátott bankkártyákkal az idei első negyedévben közel 57 ezer alkalommal követtek el sikeresen valamilyen visszaélést, ez 15 százalékos növekedést jelent az előző év azonos időszakához képest. A visszaélésekkel okozott kár ennél jóval nagyobb mértékben, 65 százalékkal emelkedett egy év alatt, az összérték meghaladta a 2,7 milliárd forintot.  A bankok folyamatosan fejlesztik kiberbiztonsági rendszereiket, a megakadályozott visszaélések száma és aránya évről évre emelkedik. A csalók azonban ma már mindenkit elérnek, és a pénzintézetek olyankor különösen nehéz dolga van, amikor az ügyfelek maguk adják ki az adataikat a bűnözőknek.

Az Erste egyik ügyfele Olaszországba érkezése után rögtön egy turistabérletet vásárolt magának. Kártyával fizetett, és a PIN-kódját is meg kellett adnia. Később, a banktól kapott sms-ekből értesült arról, hogy valaki más is használta a kártyáját – csak ekkor vette észre, hogy ellopták a pénztárcáját, amiben a bankkártya is volt. Mivel a PIN-kódot nem tárolta a kártyája mellett, a tolvaj valószínűleg a bérletvásárláskor figyelte ki azt.

Majdnem így járt egy másik ügyfél is, csakhogy ő jobban résen volt. Időben észrevette, hogy ellopták a bankkártyáját, és még azelőtt letiltotta, hogy a csalók vásárolhattak volna vele. Előbb a George Appban ideiglenesen blokkolta a fizetési eszközt, majd a TeleBankot is felhívta, szintén a George Appból. A bank munkatársai előbb véglegesen letiltották a kártyát, majd segítettek újat igényelni. Ezzel azonnal vásárolhatott is, hiszen George-ban rendelkezésre állnak a kártya adatai, így a mobiltelefonhoz hozzárendelve már lehet is használni. Mivel az ügyfél felkészült volt, hitt magában és abban, hogy kezelni tudja a helyzetet, végül ő került ki győztesen ebből az ijesztő szituációból.

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.