Szerbiában tavaly a személygépkocsik és autóalkatrészek behozatalával foglalkozó szervezetek szövetségének adatai szerint 30 416 új személyautót helyeztek forgalomba, ami 16 százalékkal több, mint 2020-ban.

Az állam támogatja ugyan az elektromos meghajtású autók vásárlását, ennek ellenére az eladott járművek közül mindössze 50 a villanyautó.

Ezek többségét pedig nem magánszemélyek, hanem cégek vásárolták. Amennyiben az okokat keressük, hogy miért ilyen lassú az elektromos járművek piacának bővülése, akkor a magas ár és töltőállomások csekély száma lehet a háttérben. Eddig ugyanis az egész ország területén mindössze nyolc nyilvános töltőállomást létesítettek.

Fotó: Anadolu Agency via AFP

A 2022 januárjában meghozott kormányrendelet alapján a személyautók és teherszállító járművek vásárlása esetén 5000 eurós állami támogatás vehető igénybe, ha tisztán elektromos meghajtású járműről van szó. Az úgynevezett plug-in hibridek esetében a támogatás járművenként 3500 euró, ha a szén-dioxid-kibocsátás nem haladja meg az 50 g/km-es határértéket. Amennyiben ez utóbbi határérték 140 g/km-ig terjed, 2500 eurós állami támogatás igényelhető. Elektromos meghajtású kerékpárok esetében típustól és fajtától függően 200-500 eurós támogatás igényelhető.

A hagyományos gépjárművek eladása januárban 15 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbi szintet Szerbiában. Míg idén az év első hónapjában 1250 új autót jegyeztek be, tavaly ez a szám 1098 volt. A legnépszerűbb márka a megvásárolt új autók esetében a Skoda volt tavaly, 4575 új autót adtak el Szerbiában. A további népszerűségi sorrend: Fiat (2665), Toyota (1704), Renault (1561), Kia (1543), Hyundai (1414), Dacia (1055).

A használt járművek piacán Szerbiában 20-30 százalékkal emelkedtek az árak egy év alatt. Leginkább a 3-5 ezer eurós használt autók a keresettek. Mintegy 150 ezer használt autót adtak el 2021-ben. A tavaly értékesített használt gépkocsik 65 százaléka dízelüzemű volt. Hatalmas a használt autók importjának aránya.

Még mindig a régi, 20 éves autókat forgalmazzák az autókereskedők.

Korábban emlegették, hogy betiltják a 10 évnél idősebb járművek behozatalát, de ez végül nem történt meg. Az új autók behozatalát tekintve Szerbia rossz helyzetben van. A polovniautomobili.com használt autókat forgalmazó portál adatai szerint

Szerbia polgárainak 40 százaléka hajt olyan járművet, amely átlagosan 15 éves, és amelynek értéke ezer és kétezer euró között mozog.