A vasúti közlekedést egyre többen választják, az utasszám növekedéséhez a vármegye- és országbérletek is hozzájárulnak, nyáron látványosan több diák utazik ezekkel vonaton és buszon is – mondta a VG Óperencia podcaststúdiójában Hegyi Zsolt, a MÁV-Start Zrt. szolgáltatásfejlesztési és értékesítési vezérigazgató-helyettese.

Fotó: MÁV-Start

A vasúttársaság illetékese itt arról beszélt, hogy egyre kedveltebbek a MÁV nemzetközi járatai, az éjszakaiakra érdemes jó előre jegyet venni a rugalmas árazás keretében így elérhető jó árak miatt, és mert gyorsan elfogynak a helyek. Aki a szeptember végéig közlekedő spliti járatra vált jegyet az utószezonra, akár 49 euróért is megteheti, ami jelentős árelőny az amúgy 100 eurós menetjegy mellett. 

A hotelvonat-koncepció sikeres, a vasút 400 kilométeren belül utazási időben egyértelműen előnyben van a repülőjáratokkal szemben

a reptérre való ki- és bejutás miatt. Nagyobb távon, 600-800 kilométernél van a váltás, azon túl már a menetjegyek ára és a környezettudatosság is nagyobb súllyal esik latba, de egyre több olyan utas van, aki akár távolabbra is vállalja a vonatozást mint zöldalternatívát.

Fotó: MÁV-Start

Rekordot írhat az idén a vasúttársaság nemzetközi utasforgalma, illetve jegybevétele, ami a várhatóan 40-50 milliárd forintos belföldi jegyértékesítés mellett akár 20 milliárd forint is lehet. 

A megnövekedett utasforgalmat a MÁV-Start belföldön is minél több korszerű, klímás, alacsony padlós motorkocsival akarja kiszolgálni, emellett cél, hogy minél több járaton közlekedjen étkező, illetve büfékocsi.

Nyáron a balatoni intercity vonatokon a déli parton étkezőkocsik, az északi partiakon, büfékocsik is közlekednek, Miskolc, Debrecen, Szeged és Pécs felé pedig bisztrókocsikkal vannak jelen. Naponta 124 olyan kocsi közlekedik, amelyben fedélzeti vendéglátás üzemel.

Felépítettünk egy komplett vendéglátó vállalatot a MÁV-Starton belül, ahol több százan dolgoznak azon, hogy minél többen válasszák az étkezőkocsik kínálatát

– mondta Hegyi Zsolt.

Fotó: MÁV-Start

A Balaton a magyar turizmus és a belföldi turisztikai célú utasforgalom lakmuszpapírja is a MÁV-nál. Ma már évente több mint kétmillióan utaznak vonattal a Balatonra, közülük egyre többen korszerű, klímás, alacsony padlós kocsikkal. 

Heti ötezer kerékpárt szállítanak vasúton a Balatonra az utasok, a minél gyorsabb le- és felszállást külön személyzet segíti a vonatokon. A kerékpárosok kevésbé érzékenyek az időjárásra, ami kedvez a balatoni turizmusnak.

Az elektronikus jegyértékesítés révén a MÁV-Start is egyre több adattal rendelkezik az utasokról,

a vonatok kihasználtságáról, az előfoglalásokról, ami segíti a járattervezéseket. Például azt is, hogy milyen kapacitással készüljenek a Sziget Fesztiválra vagy más kiemelkedő forgalmú eseményre, amikor fontos, hogy mindenkit el tudjanak szállítani.

Ma már a belföldi utasok 40 százaléka, a nemzetköziben 60 százaléka applikációban vásárol jegyet, most zajlik egy nagyszabású felmérés a vármegyebérlet felhasználási szokásokról

– tudtuk meg. Az már látszik, hogy tízezreket sikerült megszólítani a közösségi közlekedésnek a kedvezményekkel, amit mutat, hogy havonta 10-20 ezerrel többen vásárolnak bérletet, miközben a teljes árú jegyek forgalma is nő.

A vasúttársaság naponta 3500 vonatot közlekedtet, évente 135-140 millió felszállást jegyez, ilyen volumenű szolgáltatás tervezéséhez nagyon fontosak a naprakész adatok.

A fejlesztések fókuszában a klímás kocsik beszerzése mellett elsődlegesen most a kommunikáció áll, hogy 

a váratlan eseményekről is azonnal és hatékonyan tudja a MÁV az utasait tájékoztatni bárhol és bármikor.

A beszélgetés teljes terjedelmében itt hallgatható meg: