BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Sushiból lett világsiker: tovább terjeszkedik a Nobu

Egyedülálló high-end sushi-birodalmat épített ki Nobu Matsuhisa séf, akinek nevét világszerte ismerik, hiszen a róla elnevezett hálózat három évtized múltán már 54 éttermet és 20 hotelt foglal magában Malibutól Maniláig, Pekingtől Budapestig. Honnan, hová tart a Nobu mint világmárka?

A Nobu étteremlánc sikerének receptje legfontosabb alkotóelemeiben japán, hiszen a tradíció, az alázat és az innováció egyensúlyában rejlik olvasható a 30. évforduló apropóján közzétett összegzésekben. 

nobu
Ikonikus fogások: high-end sushi-birodalmat épített ki a Nobu világszerte / Fotó: NOBU 

A Nobu márkát Nobu Matsuhisa, Robert De Niro és Meir Teper alapította, Budapesten Andy Vajna révén jelent meg a márka, a producer ugyanis Beverly Hillsben már korábban is rajongott Nobuért és törzsvendég volt a Matsuhisa-ban, a séf első amerikai éttermében.

A másik tulajdonossal, Robert De Niroval is remek személyes kapcsolatot ápolt Andy Vajna, korábban együtt is dolgoztak az Angyalszív film forgatásán.

A japán gasztronómia rajongói mindennek köszönhetően 

Közép-Európában elsőként Budapesten kóstolhatták meg a Nobu világhírű specialitásait 2010-ben, 

amikor a Kempinski Hotel épületében megnyitott és azóta is sikeresen üzemel, 2024 ősze óta pedig új tulajdonossal, változatlan koncepcióval működik az étteremlánc helyi egysége. 

Az ikonikus japán vendéglátó birodalom szellemisége világszerte generációkat inspirál, alapításának története is érdekes. 

De vajon mi teszi a Nobut különlegessé és világszerte ikonikussá?

A Nobu névadója, Nobuyuki Matsuhisa a japán hagyományokhoz híven végigjárta a ranglétra minden fokát ahhoz, hogy már 20 évesen sushiszakács lehessen. Korán kezdte a szakmát, útja során azonban nem csupán a hagyományos japán kulináriával, hanem az európai konyhákkal is megismerkedett a japán konyhaművész.

A francia „nouvelle cuisine” mellett a Peruban eltöltött évek is hozzájárultak ahhoz, hogy a világ egyik legjobb japán alapokon nyugvó, ugyanakkor mégis perui ízjegyekkel kombinált konyháját alakítsa ki. Nobu Matsuhisa Peruban kezdte éttermesként, majd Los Angelesbe költözött, ahol ugyancsak saját éttermet nyitott. 

A Matsuhisa hamar a hírességek egyik legfelkapottabb helyévé vált, nívóját nemcsak ők, a celebek, hanem a szakma is elismerte, a New York Times például 

nem sokkal megnyitása után már beválasztotta a világ tíz legjobb étterme közé. 

Robert De Niro 1988-ban látogatta meg először az éttermet, és ezt követően rendszeres vendég lett ott. Ő  javasolta Matsuhisának, hogy nyisson egy éttermet a New York-i Tribecában, amit a séf először elutasított, mivel úgy érezte, hogy a Los Angeles-i étterme szilárd alapjainak megteremtésére kell összpontosítania. De Niro öt éven át, egészen 1994-ig várt, mielőtt újra felvetette az ötletet Matsuhisának, aki ebbe ekkor már beleegyezett. 

Az első Nobu 1994 szeptemberében nyílt meg, azzal a koncepcióval, miszerint az étel olyan kulturális erő lehet, mint a divat és a művészet. 

A „Nobu-style” lehetőséget adott a séfnek arra, hogy mentesítse magát a hagyományos japán konyha szigorától, és ezzel később más vállalkozó szellemű séfeket is inspirált.

nobu
A mai napig szinte mindent Nobuyuki Matsuhisa határoz meg a Nobu hálózatában / Fotó: NOBU 

Matsuhisa soha nem erőltette, hogy a vendégei azt egyék meg, amit ő elkészített, ehelyett inkább 

úgy változtatta az ételeket vagy a recepteket, hogy azok is beleszeressenek, akik egyébként idegenkednek például a nyers haltól. 

A világhírű étteremlánc sikerét Hervé Courtot, a Nobu Corporate Chef-je és Schreiner Gábor, a budapesti Nobu séfje szerint abban rejlik, hogy szinte mindent Nobuyuki Matsuhisa határoz meg, ők pedig csak lefordítják azt, amit az alapító megálmodott. Ez a gondolkodásmód különbözteti meg a Nobut más brandektől, és teszi az étteremláncot időtállóvá a csapattagok szerint.

Nobu: ami jó, az 30 év után is jó

A budapesti Nobu étteremben a kezdetektől ott van Schreiner Gábor executive séf, akinek elhivatottságát tükrözi, hogy már hatéves korában elhatározta: séf lesz. Feladata ötvözni a hagyományos japán konyhát Dél-Amerika fűszeres, tüzes ízvilágával, miközben rendszeresen egyeztet Hervé Courtot-al, akinek nevéhez fűződik többek között a híres dubaji Atlantis The Palm resortban a Nobu Dubai megnyitása is.

A Nobu filozófiájának alappillére az állandóság is, 

vannak fogások, amelyekhez 30 éve nem nyúltak, mondván, hogy ami jó, az 30 év után is jó,

és „minél többször gyakorlod ugyanazt, annál jobb leszel benne.” A tökéletesség így elérhető – vallják a csapat tagjai. 

Mindeközben Nobusan mindig kóstol és változtat, ha szükséges.

A Nobu a csapatmunka szellemiségéről is híres, a világmárka központi irodájában talán 15 ember dolgozik, akikkel a tulajdonos úgy bánik mint a családjával, nem pedig úgy, mintha a főnökük lenne. Itt a vezetők és séfek hosszú éveken át együtt dolgoznak, valóban családtagként kezelik egymást.

A japán vendéglátó márkánál a támogatás kultúrája is alappillér, ha hibázik valaki, előbb magukba néznek a többiek, hogy támogatták-e eléggé.
A következő két-három évben több mint tucatnyi egységet nyit világszerte a Nobu vagyis a hálózat tovább bővül.

A világhírű sztárséf szerint a Master Gooddal nagy dolgokra lesznek képesek

A fine dining egyik legtapasztaltabb szakácsa üdvözölte a hazai Master Good cégcsoport szerepvállalását a budapesti Nobuban. A francia Hervé Courtot többek között az éttermi árakról, a fiatalok étkezési szokásairól, a vendéglátás legnagyobb kihívásairól, ismertségről és az iparági fizetésekről is beszélt a Világgazdaságnak adott interjúban.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.