BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Viszi a DJJ-t az orosz vonatgyártó

Az orosz hátterű TMH Hungary Invest Zrt. vásárolhatja meg a Dunakeszi Járműjavító 90 százalékát verseny nélkül, de feltételekhez kötve, és kap hozzá némi MÁV-ingatlant is. Lehet, hogy ettől indul be az egyiptomi megrendelésre történő hazai vonatgyártás.

Június 30-ig az oroszországi hátterű, budapesti székhelyű TMH Hungary Invest Zrt. tulajdonába kell kerülnie a Dunakeszi Járműjavító Kft. (DJJ) azon hányadának, amely a magyar államé, illetve az állami MÁV-é – döntött a kormány. E 90 százalékból az állam nevében 64,9 százalékot ellenőriz a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. (MNV) és 25,1 százalékot a vasúttársaság. (Tíz százalék az MRP-szervezeté, de a DJJ legutóbbi taggyűlésén negyedik szavazóként Láng Józsefre és társaira a szavazatok 5,36 százaléka jutott az MRP terhére.) A TMH Hungaryhez kerülnek továbbá a DJJ területén lévő MÁV-ingatlanok, és átruházzák rá azokat a tulajdonosi kölcsönöket is, amelyeket a DJJ az MNV-től kapott a magyar állam nevében.

A vevő versenyeztetés nélkül jut hozzá a DJJ 90 százalékához és az ingatlanokhoz, de az ügyletnek „legalább a független vagyonértékelő által megállapított forgalmi értéken” kell megtörténnie. Ezenkívül a TMH-nak kötelezettséget kell vállalnia a MÁV csoporttal fennálló szerződéses kapcsolatok fenntartására.

Fotó: MTI/Máthé Zoltán

Az igen kedvező feltételek melletti tulajdonátadást a kormányrendelet közelebbről nem részletezett fejlesztéspolitikai célokkal magyarázza. Ismert, hogy a DJJ neve – a TMH vezette nyertes konzorcium tagjaként – megjelent abban a tavalyi egyiptomi tenderben, amelyben az Egyiptomi Államvasutak 1300 vasúti kocsi szállítására adott 1,2 milliárd eurós megbízást. Ennek kapcsán Magyar Levente, a Külgazdasági és Külügyminisztérium (KKM) parlamenti államtitkára júliusban közölte, hogy az Eximbank azzal a feltétellel vállalta az egyiptomi beruházás teljesítésének teljes finanszírozását, ha az 1300 vasúti kocsi által képviselt értéknek több mint 50 százalékát Magyarországon állítják elő. Ilyen előzmények után orosz oldalról kézenfekvő megoldásnak – akár feltételnek is – tűnik, hogy az üzlet akkor áll, ha a TMH a magyarországi teljesítésben is érdekelt.

A teljes cikk a Világgazdaság csütörtöki számában olvasható

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.