Június 30-ig az oroszországi hátterű, budapesti székhelyű TMH Hungary Invest Zrt. tulajdonába kell kerülnie a Dunakeszi Járműjavító Kft. (DJJ) azon hányadának, amely a magyar államé, illetve az állami MÁV-é – döntött a kormány. E 90 százalékból az állam nevében 64,9 százalékot ellenőriz a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. (MNV) és 25,1 százalékot a vasúttársaság. (Tíz százalék az MRP-szervezeté, de a DJJ legutóbbi taggyűlésén negyedik szavazóként Láng Józsefre és társaira a szavazatok 5,36 százaléka jutott az MRP terhére.) A TMH Hungaryhez kerülnek továbbá a DJJ területén lévő MÁV-ingatlanok, és átruházzák rá azokat a tulajdonosi kölcsönöket is, amelyeket a DJJ az MNV-től kapott a magyar állam nevében.
A vevő versenyeztetés nélkül jut hozzá a DJJ 90 százalékához és az ingatlanokhoz, de az ügyletnek „legalább a független vagyonértékelő által megállapított forgalmi értéken” kell megtörténnie. Ezenkívül a TMH-nak kötelezettséget kell vállalnia a MÁV csoporttal fennálló szerződéses kapcsolatok fenntartására.
Az igen kedvező feltételek melletti tulajdonátadást a kormányrendelet közelebbről nem részletezett fejlesztéspolitikai célokkal magyarázza. Ismert, hogy a DJJ neve – a TMH vezette nyertes konzorcium tagjaként – megjelent abban a tavalyi egyiptomi tenderben, amelyben az Egyiptomi Államvasutak 1300 vasúti kocsi szállítására adott 1,2 milliárd eurós megbízást. Ennek kapcsán Magyar Levente, a Külgazdasági és Külügyminisztérium (KKM) parlamenti államtitkára júliusban közölte, hogy az Eximbank azzal a feltétellel vállalta az egyiptomi beruházás teljesítésének teljes finanszírozását, ha az 1300 vasúti kocsi által képviselt értéknek több mint 50 százalékát Magyarországon állítják elő. Ilyen előzmények után orosz oldalról kézenfekvő megoldásnak – akár feltételnek is – tűnik, hogy az üzlet akkor áll, ha a TMH a magyarországi teljesítésben is érdekelt.
Az egyiptomi üzlet érdekessége, hogy vele kapcsolatban az államtitkári bejelentés óta nem volt magyarországi bejelentés. Pedig tavaly szeptemberben egyiptomi lapok beszámoltak a megállapodás megszületéséről, ezek szerint a ceremónián egyiptomi részről részt vett Mosztafa Madbuli miniszterelnök, Mohamed al-Asszar külügyi és védelmi ipari miniszter, Hisam Arafat szállítási miniszter, továbbá Oroszország és Magyarország kairói nagykövete. Az MTI a kínai Hszinhua állami hírügynökségre hivatkozva tudósított, azóta – egyiptomi beszámolók szerint – most áprilisban is volt magas szintű egyiptomi találkozó a vonatgyártás kapcsán.
A Világgazdaság néhány hete érdeklődött az egyiptomi munkáról a DJJ ügyvezető igazgatójánál, Szepessy Tamásnál, aki azt mondta, hogy a lapokban megjelenteken túl nem tud semmit róla. A Transzmasholding nem válaszolt a május 6-án elküldött, az Eximbank szerepvállalását is firtató kérdéseinkre. Mindazonáltal a Világgazdaság az ügyhöz közeli forrása szerint a munka tart, bár egyelőre vélhetőleg csak Oroszországban. A munkát tényként kezeli a Transzmasholding tavaly szeptember 25-i közleménye is, amely beszámol, hogy az ötévnyi munkára szóló tendert a Transmashholding–Hungary nevű orosz–magyar konzorcium nyerte meg, kínai, olasz, indiai és romániai ajánlattevőket utasítva maga mögé. A gyártás érdemi része a TMH tveri vasútikocsi-gyárában, a TVZ-ben folyik majd, a tervezésben és egyéb munkákban a TMH Engineeringre jut szerep. A magyar felet finanszírozó és gyártó partnerként említi a társaság. Azt is írja, hogy a vonatok fele várhatóan a Dunakeszi Járműjavítóban készül a TVZ-vel együttműködve, a többi kizárólag a tveri gyárban.
„Áttekintheti” a Stadler a partnerséget
A DJJ részt vesz azoknak az emeletes vonatoknak a gyártásban, amelyekre a Magyarországon is jelentős vasútipari gyártónak számító svájci Stadler kapott megbízást a MÁV-tól. A DJJ majdani orosz tulajdonosa azonban egyben a Stadler riválisa is. Az így kialakuló helyzetre vonatkozó kérdésünkre Dunai Zoltán, a Stadler Trains Magyarország Kft. ügyvezető igazgatója közölte: „A Dunakeszi Járműjavítóval kötött alvállalkozói szerződésünk lehetőséget biztosít, hogy a tulajdonosi háttér megváltozása esetén a megállapodás tartalmát áttekintsük, és attól adott esetben elálljunk. Szoros figyelemmel követjük az eseményeket, és ha valóban értékesítik a járműjavítót, áttekintjük a lehetőségeinket, és a projekt és a cégcsoport szempontjait is figyelembe véve fogunk dönteni.”
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.