Egy év alatt több mint 12 százalékkal nőtt a Hoya árbevétele. Dübörög a szemüveglencse-piac?
Jól megy a lencsepiac, de bővül az optikai termékek hazai és nemzetközi értékesítése is, főleg az utóbbi három hónap forgalma volt erős. Ez részben a vásárlóerő növekedésének és a látás hónapja kampányának köszönhető. Egyre több a rövidlátó is – ez egyébként globális trend –, de az átlagéletkor emelkedése is évről évre szaporítja a szemüvegesek számát.
A társaság nemzetközi piacvezető márkákat utasít maga mögé Magyarországon. Hogyan képes tartani a pole-pozíciót?
Valóban, Magyarországon a franciaországi Essilor lencsegyártó konszern a második legnagyobb a Hoya mögött. Ennek rengeteg összetevője van, az első helyünket hosszú évek kemény munkájával értük el. Nagyon nagy hangsúlyt helyezünk a termékek mellett a szolgáltatásaink folyamatos és innovatív fejlesztésére. Széles skálán fejlesztjük magánoptikus partnereinket, képzési programjaink messze túlnyúlnak egy átlagos gyártó átlagos keretein. Bár a verseny erős, folyamatosan felül akarjuk múlni akár a konkurenciát, akár saját magunkat.
Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) szerint 2050-re minden második ember szemüveges lesz. A legújabb innovációjukkal búcsút inthetünk a konfekciókereteknek?
A Hoya globálisan az árbevétele 3-4 százalékát fordítja kutatás-fejlesztésre, az ezzel foglalkozó központunk egyébként Japánban van. Az anyavállalat legújabb fejlesztése a Yuniku, Magyarországon már hét, világszerte pedig kétszáz üzletben érhető el. A technológia lényege egy 3D-s technikával nyomtatott egyedi szemüvegkeret és lencse, amely egyelőre mindenütt prémiumkategóriás terméknek számít. A Hoya globális fejlesztési stratégiájában 2012-ig a thaiföldi gyárba összpontosult az innováció, az európai leányvállalatoknak pedig nem sok fejlesztési forrást juttattak. Ám a hat évvel ezelőtti thaiföldi árvíz olyan átrendezésre kényszerítette a japán multit, amelynek során az akkor 200 dolgozót foglalkoztató mátészalkai üzemet 1100 fősre fejlesztették. Akkor döntöttek arról is, hogy legyen a társaságnak Európában egy back up biztonsági gyára, ezt a szerepet pedig a mátészalkai bázisra osztották.
Hol a legkeresettebbek a lencséik?
A csaknem 900 hazai magánoptikából majdnem 600 havonta rendel tőlünk. A Hoya Lens Hungary Zrt.-nek jelentős az exportja, disztribúciós partnereken keresztül Afrika, a Közel-Kelet és Európa 28 országával a hazai Hoya tartja fenn az üzleti kapcsolatot. Évente több mint kétmillió szemüveglencsét exportálunk ebbe a térségbe. Kazahsztántól Ukrajnán át Szlovákiáig nekünk köszönhető, hogy az emberek Hoya lencsét hordhatnak. Mátészalkáról szállítunk a Hoya európai leányvállalatainak is, például Franciaországba, Spanyolországba, Portugáliába, Belgiumba, Németországba és a skandináv országokba. A négyféle szemüveglencse közül legtöbbet az egyfókuszúból adunk el. A bifokális lencsék piaca hanyatlik, míg a multifokális vagy progresszív lencséké egyre nő. Már minden tizedik szemüveges progresszív lencsét használ. Az innovatívnak számító digitális lencsék térnyerése is jól érzékelhető, megváltoztak a „nézői szokások”. Eladásaink ebben a szegmensben nőnek messze a leggyorsabban, közel három számjegyű ütemben.
A teljes cikket a Világgazdaság szerdai számában olvashatja
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.