Polinger Sándor
A City Taxi elnöke
Szabályos működés
"A közvélekedéssel ellentétben a taxis cégeket, így a mi vállalkozásunkat sem érinti a munka törvénykönyvének július elsején életbe lépő változása. A City Taxinál működő taxisok - számuk 750-770 között mozog - ugyanis egyéni vállalkozók, az általuk használt gépkocsik a saját tulajdonukban vannak. A fuvarszervezés közös, a diszpécserközpontot a taxisok közösen működtetik. Szó sincs arról, hogy a sofőröket bújtatottan alkalmaznánk, a taxisok tulajdonképpen alvállalkozóként dolgoznak. Véleményemet az is alátámasztja, hogy ez ügyben konzultáltunk az Országos Munkaügyi Főfelügyelőség szakembereivel is, s korábban az általuk javasolt kisebb változtatásokat is végrehajtottuk. Cégünknél foglalkoztatunk alkalmazotti státusban lévő munkatársakat is, ők főleg adminisztratív területen dolgoznak. Úgy gondolom, a szigorítás azokat a cégeket érintheti, akik a közterhek kikerülése végett úgymond színlelt vállalkozókat foglalkoztatnak. Kérdés, hogy az ellenőrzés mennyire lesz hatékony."
Sipos József
Az Allianz Hungária Biztosító Rt. kommunikációs igazgatója
EU-konform jogszabály
"Minden olyan új jogszabály esetében, amely tevékenységünket érinti, részletesen áttekintjük, kell-e bármit is módosítani társaságunk belső szabályozásán. Nincs ez másképp a munka törvénykönyve módosítása esetében sem. A július elsejei életbelépésre a törvénynek a legkisebb formai részletben is meg fogunk felelni. Azt gondolom, tartalmilag már eddig is az új, EU-konform Mtk. szellemében dolgoztunk. Társaságunk az európai piacvezető Allianz-csoport tagja, az uniós ismeretek és elvárások nálunk már korábban "kapun belülre kerültek". Megteremtettük a feltételeit annak, hogy az üzletkötők, tanácsadók ne csak alkalmazottként, hanem vállalkozóként is - ahogy az unióban is több mint kilencven százalékuk - végezhessék munkájukat. A kilencvenes évek második felében itthon is egyre gyorsabban terjedő vállalkozói üzletkötői pálya főleg a legjobb teljesítményű kollégákat vonzotta, így meg kellett oldanunk, hogy ebben a formában is társaságunk partnerségét válasszák."
Horváth Pál
A Rádiótaxi ügyvezető igazgatója
Legális vállalkozás
"A taxisokat sokan azért tartják kényszervállalkozóknak, mert a rendszerváltást követően a munkaügyi központokban gyakorlat volt, hogy azoknak a munkanélkülieknek, akiknek volt autójuk, jogosítványuk, azt ajánlották, vágjanak bele a magántaxizásba. A piac telített lett, és sokan nem voltak sikeresek, így ragadt rájuk a kényszervállalkozó elnevezés. Azóta sok változás zajlott le a szakmán belül, de még ma is előfordul, hogy kényszervállalkozóként emlegetik a taxisokat. Ezért fordulhatott elő, hogy a munka törvénykönyve módosítása kapcsán sokan úgy gondolják, a taxisok is az úgynevezett színlelt vállalkozások közé tartoznak. Holott ez nem felel meg a valóságnak. A cégek zöme ugyanis - csupán egy-két kivételt ismerek - úgy működik, hogy a hozzájuk tartozó taxisok egyéni vállalkozók, akik a saját autójukkal vállalnak fuvarokat, üzemben tartják a gépkocsijaikat. A fuvarszervezés a cégen belül közösen történik."
Dittel Gábor
A NIT Hungary Rt. ügyvezető főtitkára
Magas bérköltség
"A fuvarozócégeknél is előfordul, hogy sofőröket egyéni vállalkozóként foglalkoztatnak. Elsősorban a magas bérköltségek miatt választották ezt a konstrukciót, ugyanis a cégek az emelkedő bérköltségeket nem mindig tudják arányosan érvényesíteni a fuvardíjakban. Voltak olyan vállalkozások, amelyek kikérték ez ügyben szervezetünk véleményét is, és már korábban - a munka törvénykönyve módosítása előtt - azt ajánlottuk, hogy ne válasszák ezt a konstrukciót, mert sem az adóhivatalnál, sem a munkaügyi főfelügyelőségnél nem teljesen védhető. Vállalkozói szabadság van, s vannak, akik nem fogadták meg a tanácsunkat. Mindenesetre tudok olyan esetekről, amikor a munkaügyi ellenőrzést követően végül peres útra terelődött az ügy. Egyelőre nincs információm arról, hogy a munka törvénykönyvében életbe léptetett ez irányú változtatások hatására mit lépnek az érintett cégek. Információm szerint ugyanakkor 2009-től az uniós szabályozás is lehetővé teszi majd önfoglalkoztató gépkocsivezetők működését."
Antal Attila
Az Est Taxi egyik tulajdonosa
Biztonság
"Cégünket nem érinti a munka törvénykönyvének változása, mivel a taxistársaságok többségével ellentétben teljesen más koncepciót valósítottunk meg. A társaságunknál foglalkoztatott sofőrök ugyanis alkalmazotti státusban vannak, s a vállalat fizeti utánuk a közterheket. A megfelelő infrastrukturális hátteret, az autót, azok szervizelését szintén a cég biztosítja. A többi taxis társaság - ahol a sofőrök egyéni vállalkozóként dolgoznak - tulajdonképpen fuvarszervező cégként működik. Amikor sofőröket kerestünk, nagyon sokan jelentkeztek. Úgy tűnik, ők értékelik azt, hogy az alkalmazotti státus biztonságot jelent a munkavállalóknak. A piac kedvezőtlen hatásai természetesen nemcsak a többi taxis céget, hanem minket is sújtanak. Ugyanakkor szembesülnünk kellett azzal, hogy jól képzett sofőrt nehéz találni. Nem mindenki felel meg a követelményeknek; ha valakinek van jogosítványa, még nem jelenti azt, hogy jó taxis lesz. Ezért cégünknél saját képzési rendszert alakítottunk ki."
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.