Hogyan készül cége a kényszervállalkozások kiszűrésére?
Polinger Sándor
A City Taxi elnöke
Szabályos működés
"A közvélekedéssel ellentétben a taxis cégeket, így a mi vállalkozásunkat sem érinti a munka törvénykönyvének július elsején életbe lépő változása. A City Taxinál működő taxisok - számuk 750-770 között mozog - ugyanis egyéni vállalkozók, az általuk használt gépkocsik a saját tulajdonukban vannak. A fuvarszervezés közös, a diszpécserközpontot a taxisok közösen működtetik. Szó sincs arról, hogy a sofőröket bújtatottan alkalmaznánk, a taxisok tulajdonképpen alvállalkozóként dolgoznak. Véleményemet az is alátámasztja, hogy ez ügyben konzultáltunk az Országos Munkaügyi Főfelügyelőség szakembereivel is, s korábban az általuk javasolt kisebb változtatásokat is végrehajtottuk. Cégünknél foglalkoztatunk alkalmazotti státusban lévő munkatársakat is, ők főleg adminisztratív területen dolgoznak. Úgy gondolom, a szigorítás azokat a cégeket érintheti, akik a közterhek kikerülése végett úgymond színlelt vállalkozókat foglalkoztatnak. Kérdés, hogy az ellenőrzés mennyire lesz hatékony."
Sipos József
Az Allianz Hungária Biztosító Rt. kommunikációs igazgatója
EU-konform jogszabály
"Minden olyan új jogszabály esetében, amely tevékenységünket érinti, részletesen áttekintjük, kell-e bármit is módosítani társaságunk belső szabályozásán. Nincs ez másképp a munka törvénykönyve módosítása esetében sem. A július elsejei életbelépésre a törvénynek a legkisebb formai részletben is meg fogunk felelni. Azt gondolom, tartalmilag már eddig is az új, EU-konform Mtk. szellemében dolgoztunk. Társaságunk az európai piacvezető Allianz-csoport tagja, az uniós ismeretek és elvárások nálunk már korábban "kapun belülre kerültek". Megteremtettük a feltételeit annak, hogy az üzletkötők, tanácsadók ne csak alkalmazottként, hanem vállalkozóként is - ahogy az unióban is több mint kilencven százalékuk - végezhessék munkájukat. A kilencvenes évek második felében itthon is egyre gyorsabban terjedő vállalkozói üzletkötői pálya főleg a legjobb teljesítményű kollégákat vonzotta, így meg kellett oldanunk, hogy ebben a formában is társaságunk partnerségét válasszák."
Horváth Pál
A Rádiótaxi ügyvezető igazgatója
Legális vállalkozás
"A taxisokat sokan azért tartják kényszervállalkozóknak, mert a rendszerváltást követően a munkaügyi központokban gyakorlat volt, hogy azoknak a munkanélkülieknek, akiknek volt autójuk, jogosítványuk, azt ajánlották, vágjanak bele a magántaxizásba. A piac telített lett, és sokan nem voltak sikeresek, így ragadt rájuk a kényszervállalkozó elnevezés. Azóta sok változás zajlott le a szakmán belül, de még ma is előfordul, hogy kényszervállalkozóként emlegetik a taxisokat. Ezért fordulhatott elő, hogy a munka törvénykönyve módosítása kapcsán sokan úgy gondolják, a taxisok is az úgynevezett színlelt vállalkozások közé tartoznak. Holott ez nem felel meg a valóságnak. A cégek zöme ugyanis - csupán egy-két kivételt ismerek - úgy működik, hogy a hozzájuk tartozó taxisok egyéni vállalkozók, akik a saját autójukkal vállalnak fuvarokat, üzemben tartják a gépkocsijaikat. A fuvarszervezés a cégen belül közösen történik."
Dittel Gábor
A NIT Hungary Rt. ügyvezető főtitkára
Magas bérköltség
"A fuvarozócégeknél is előfordul, hogy sofőröket egyéni vállalkozóként foglalkoztatnak. Elsősorban a magas bérköltségek miatt választották ezt a konstrukciót, ugyanis a cégek az emelkedő bérköltségeket nem mindig tudják arányosan érvényesíteni a fuvardíjakban. Voltak olyan vállalkozások, amelyek kikérték ez ügyben szervezetünk véleményét is, és már korábban - a munka törvénykönyve módosítása előtt - azt ajánlottuk, hogy ne válasszák ezt a konstrukciót, mert sem az adóhivatalnál, sem a munkaügyi főfelügyelőségnél nem teljesen védhető. Vállalkozói szabadság van, s vannak, akik nem fogadták meg a tanácsunkat. Mindenesetre tudok olyan esetekről, amikor a munkaügyi ellenőrzést követően végül peres útra terelődött az ügy. Egyelőre nincs információm arról, hogy a munka törvénykönyvében életbe léptetett ez irányú változtatások hatására mit lépnek az érintett cégek. Információm szerint ugyanakkor 2009-től az uniós szabályozás is lehetővé teszi majd önfoglalkoztató gépkocsivezetők működését."
Antal Attila
Az Est Taxi egyik tulajdonosa
Biztonság
"Cégünket nem érinti a munka törvénykönyvének változása, mivel a taxistársaságok többségével ellentétben teljesen más koncepciót valósítottunk meg. A társaságunknál foglalkoztatott sofőrök ugyanis alkalmazotti státusban vannak, s a vállalat fizeti utánuk a közterheket. A megfelelő infrastrukturális hátteret, az autót, azok szervizelését szintén a cég biztosítja. A többi taxis társaság - ahol a sofőrök egyéni vállalkozóként dolgoznak - tulajdonképpen fuvarszervező cégként működik. Amikor sofőröket kerestünk, nagyon sokan jelentkeztek. Úgy tűnik, ők értékelik azt, hogy az alkalmazotti státus biztonságot jelent a munkavállalóknak. A piac kedvezőtlen hatásai természetesen nemcsak a többi taxis céget, hanem minket is sújtanak. Ugyanakkor szembesülnünk kellett azzal, hogy jól képzett sofőrt nehéz találni. Nem mindenki felel meg a követelményeknek; ha valakinek van jogosítványa, még nem jelenti azt, hogy jó taxis lesz. Ezért cégünknél saját képzési rendszert alakítottunk ki."







