Azok a vállalatvezetők, akik végigondolják a mai magyar bankrendszer piaci helyzetét, alighanem egyetértenek, hogy a legjobb dolguk a hitelintézetek élén álló kollégáiknak van. Az utóbbi napokban sorra megjelenő, elkápráztató gyarapodásról tudósító beszámolók nyomán aligha tűnik kérdésesnek: jó üzlet itthon bankot működtetni.
Az unió küszöbén különösen fontos lenne tudni, mi lehet az egész ágazatra kiterjedő siker titka. A szakkönyvek szerint magas nyereségre akkor számíthatunk, ha a piacra való belépés igen nehéz, s ezért csak néhányan állnak sorba a húsosfazéknál. Csakhogy itthon harmincnál is több, többségében kicsiny hitelintézet igyekszik magához édesgetni a csökkenő megtakarításokat. Gondolhatnánk arra is, hogy a cégenként igen diverzifikált kínálat, nehezen helyettesíthető termékek hoznak szépen a konyhára. Ám a pénznél aligha lehet homogénebb jószágot mondani.
Maguk a bankok a lakáshitel-állomány megugrásával magyarázzák bizonyítványukat, s kimutatásaik szerint a betéti és hitelkamatok közti rés is tágult. A mérlegekbe tekintve az látszik, hogy úgy sikerült árat emelniük, hogy közben az eladási volumen is növekedett.
Az előre hozott hitelfelvétel nagy lendületet adott az ágazatnak, de szépen gyarapodtak a fogyasztási hitelek is. Az embereknek ugyan nincs pénzük, de úgy vélik: a részleteket könnyebben fizetik majd, még ha 30-40 százalékos hiteldíjat kell is fizetniük. Vagyis a bizakodás segít eladni a méregdrága kölcsönöket.
Most már csak az nem világos, miért panaszkodnak a kisebb hitelintézetek az OTP Bank túlsúlyára. Az ellen ugyanis alig tesznek valamit: a piacszerző szándék néhány reklámfogásban kimerül.
Igaz, a magyarok nehezen szánják rá magukat a bankváltásra. Az még érthető, hogy egyetlen piaci szereplő sem igyekszik - a gazdasági rációt követve - elsőként részesedését versenytársai kárára úgy növelni, hogy árait csökkentve nemzetközileg is kiugró extraprofitjának egy részéről lemond. Az a különös, hogy az egész ágazat teljesen nyugodt afelől, hogy senki más sem viselkedik racionálisan.
Kérdés, hogy ez a helyzet meddig tartható május elsejétől, amikor az uniós piac valamennyi szereplője megjelenhet itthon. Mert a status quo megőrzésében az új jövevények aligha lesznek érdekeltek.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.