BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Sikeres lett a válságkezelő

A fordulathoz kötött név Gampel Istváné a Zrínyi Nyomdában. Vezetésével - néhány külső szakember bevonása mellett - talpra állt a cég, és jelenleg biztosan halad az újonnan kijelölt pályán.
2004.06.28., hétfő 00:00

Egy vállalat sikeres működését nagyban befolyásolja, hogy ki az első számú vezetője. Különösen igaz ez azokra a cégekre, amelyeket a válságból kell kivezetni. A Zrínyi Nyomda elmúlt három évi története is ezt bizonyítja, hiszen elképzelhető, hogy ha az akkori tulajdonos nem a megfelelő embert ülteti a vezérigazgatói székbe, a nagy múltú cég eltűnik a süllyesztőben. A kockázatosnak tűnő döntés helyességét azóta igazolták az eredmények, a válságmenedzsernek szerződtetett, nyomdai ismeretekkel nem rendelkező Gampel István irányításával sikerült fordulatot elérni a Zrínyinél.

Csődközelben lévő, felszámolás előtt álló cég vezetését átvenni csak olyan embernek való feladat, aki szereti a kihívásokat, s mer "tizenkilencre lapot kérni". Gampel István nem tagadja, nagy kockázatot vállalt, hiszen nem volt semmi biztosíték arra, hogy a Zrínyinél sikeres lesz. Kezdeti stratégiája az volt, hogy pénzügyileg kell rendbe tenni a céget. Első és legfontosabb feladatként a külső partnerek, valamint a belső munkatársak bizalmának megszerzését jelölte meg. A nyomdának több száz millió forintra rúgó tartozása volt, s a hitelezőket meg kellett győzni arról, hogy a Zrínyi képes lesz törleszteni tartozását. Ma már elmondható: a nyomdának nincs lejárt adóssága, s fizetési kötelezettségeit határidőre teljesíti. E folyamatot segítette az is, hogy a 2002-es váltást követően az új tulajdonos rendezte a még fennálló banki tartozást.

Nem volt könnyű feladat a munkatársakkal sem elhitetni, hogy a válságból létezik kivezető út. Sokan ugyanis kételkedtek ebben; az arcukra volt írva, mire juthatnak egy olyan ember vezetésével, aki nem ismeri a nyomdaipart? Az első időszakban - mivel a költségeket radikálisan kellett csökkenteni - sok népszerűtlen intézkedést kellett hoznia a vezérigazgatónak. Negyven embertől vált meg, csökkentek a jövedelmek, korábbi juttatások szűntek meg. Gampel István sokszor hallhatta a morgolódásokat, melyek a megszorító intézkedéseket kísérték.

A fordulat éve 2002 lett, ekkor már látszott, hogy a stratégiaváltás - a színes magazinok és reklámkiadványok készítésére való áttérés - eredményes. A cég vezetésében a kezdetektől volt két-három ember, akinek a szakmai tanácsaira - a megváltozott profilt illetően is - mindvégig támaszkodhatott a vezérigazgató. Fel kellett építeni a marketinggel, kereskedelemmel foglalkozó részleget - ilyen korábban nem működött a Zrínyinél -, s máshol már bizonyított szakemberek kerültek a nyomdához. Mára újra a sikeresen működő nyomdák közé került a Zrínyi. Gampel István úgy fogalmazott: élete legszebb, legsikeresebb időszaka volt az elmúlt három év, s a nem bánta meg, hogy 2001-ben igent mondott a felkérésre.

A szerző további cikkei

Vélemény cikkek

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.