BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Hogyan kellene javítani a fuvarozók versenyképességét?

A fuvarozók szerint a legnagyobb tehertétel az üzemanyagár állandó növekedése - derül ki körkérdésünkből, amelyet az ágazat és a kormány képviselői között jelenleg is folyó tárgyalások kapcsán tettünk fel. Versenyképességük javításához szükségesnek tartják a gázolaj adótartalmának csökkentését, a költségeiket és eredményeiket is finanszírozó piac megteremtését.
2005.08.19., péntek 00:00

Földi Elek / A Rapidsped Rt. elnök-igazgatója, a NiT Hungary elnöke

Költségcsökkentés

"A feltett kérdésre szinte egyszavas válasz is adható, amely úgy szólna: PIAC. Ez alatt az értendő, hogy költségeinket és az elvárt eredményünket a pontosan fizető piac finanszírozza. Olyan piac, amely nagyban segítené a tőkefelhalmozást. Ma ilyen lehetőség nincs. Egyetlen megoldás a költségek csökkentése és a szervezésben rejlő lehetőségek jobb kihasználása. Ez utóbbi pedig a cégek felkészültségén és a közlekedési korlátozáson (a vezetési és pihenőidő szabályozása, a hét végi korlátozási tilalom) múlik. Olyan költségek drágítják ma a fuvarozást, amelyek a kormányok megítélésén múlnak. Ilyen a jövedéki adó, a különböző adófajták, autópályadíjak. Hogy ma mi javítja a fuvarozók versenyhelyzetét? Azt kell mondanom, hogy a találékonyságuk, az elszántságuk, a tárgyalókészségük és az, hogy akarják és tudják az érdekeiket érvényesíteni."

Galambos István / Az MKFE társelnöke, a demonstrációs bizottság elnöke, a Silog Bt. tulajdonos-ügyvezető igazgatója

Összehangolt érdekek

"Minél előbb be kellene fejezni a kormány és a fuvarozók között régóta húzódó tárgyalásokat a versenyképesség javításáról, és meg kellene állapodni a szakmai érdekképviseletek által szorgalmazott kérdésekben. Ezenkívül fontos lenne, hogy a szakma különböző üzemméretű vállalkozásai a szakmát illetően érdekazonosságra jussanak, hiszen összehangolt fuvardíjakra, a költségeket megtérítő árakra lenne szükség. Nem megkerülhető a hatékonyság növelése annak érdekében, hogy versenyképes fuvardíjakkal szolgálhasson a szakma a logisztikának, mert nincs versenyképes gazdaság versenyképes logisztikai költségek nélkül. A mikro- és kisvállalkozásoknak pedig fel kellene ismerniük a hálózatépítés előnyeit, és uniós mintára laza szövetségeket létrehozniuk. Így számos költség csökkenthető, és uniós támogatáshoz is könnyebben lehet hozzájutni."

Peredi Péter / A Fuvosz elnöke

Drága üzemanyag

"A legnagyobb tehertétel az állandóan növekvő üzemanyagár, amelyet nem lehet év közben a fuvardíjba már beépíteni. Ezért is szükség van az adótartalom csökkentésére. Ez fix költségcsökkentő lenne, az áfa leszállítása a likviditást javítaná. Az iparűzési adó csökkentése a beruházási képességet javítaná, a gépjárműadó mérséklése, illetve pótkocsi esetén az eltörlése nemcsak a likviditást, de a fenntartható fejlődést is segítené. Az ellenőrzések szigorítása a piac illetéktelen és tisztességtelen résztvevőinek kiszorításához járulhatna hozzá. A felrakóhelyek büntethetősége a fuvarszám növekedését eredményezné, miközben csökken a baleseti veszélyforrás és az utak túlterheltség miatti rongálása. Az egyszerűbb, egyablakos ügyintézés és az engedélyek módosítása időt és költséget takarítana meg. A fuvardíjak időbeni megfizetését jogszabálynak kellene kikényszeríteni."

Völgyi Lajos / Az Interfuvar Kft. tulajdonos-ügyvezető igazgatója

A kontárok kiszűrése

"A belföldi közúti teherfuvarozás versenyképességét javítaná, ha a mostanában sokat emlegetett üzemanyagárral kapcsolatban történne valami érdemleges enyhítés: akár valamilyen visszatérítés (pl. jövedéki adóból) a felhasznált a gázolajliterek után. Fontosnak tartanám a közúti és telephelyi ellenőrzések segítségével a kontárok kiszűrését, majd eltávolítását a szakmából, hiszen területünkön egészségtelenül erős a kínálati oldal. Még ma sem ritka például a tízforintos továbbítási díjtétel - ez az érték már 1988-ban három forint körül járt, de literenkénti 13 forintos gázolajár társult hozzá? Már-már elviselhetetlenek az újabban megint kialakult 60-90 napos fizetési határidők. Szinte egyikünk sem tud működni hitelek nélkül, ugyanakkor a járműpark fejlesztéséhez nem tud kumulálódni saját tőke, deviza alapú részletekkel, lízingterhekkel vagyunk tele."

Wáberer György / A Waberer's Holding Rt. elnök-vezérigazgatója

Adómérséklés

"A magas olajár nemcsak a fuvarozási szakmát, hanem az egész világot sújtja. Szerintünk ennek ellensúlyozására csak egyetlen lehetőség van: az üzemanyagot terhelő jövedéki adó mérséklése. Ezzel kiegyenlíthetnénk azt a versenyelőnyt, amelyet a szomszédos országokban, a miénknél alacsonyabb költségszinten működő fuvarozók élveznek velünk szemben. Ha az adócsökkentés mértéke elérné a tíz forintot, akkor a Waberer's tankolásainak nagy részét Magyarországon, és nem a környező országokban bonyolíthatná le. Egy ilyen mértékű csökkentés az árszintet már egyenlővé tenné az EU átlagával. Mi úgy látjuk: a költségvetésnek csak a mostani magas olajárhoz fűződő áfa többletbevételéről kellene lemondania, ugyanakkor ez a lépés jelentősen növelné a magyarországi fuvarozók és az egész magyar gazdaság versenyképességét."

A szerző további cikkei

Vélemény cikkek

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.