A környezetvédők elégtelennek minősítik a kitűzött 20 százalékos szén-dioxid-csökkentést, ők inkább 30 százalékot tartanának kívánatosnak, megspékelve az atomenergia száműzésével. Az üzleti szféra ugyanakkor a versenyképesség súlyos fenyegetettségét érzékeli. A kevésbé fejlett, a magas energiaköltségek terheit már most is nehezen viselő tagországok pedig a felzárkózás béklyóiként értelmezik. Mindez azt a veszélyt hordozza, hogy az önmagában kívánatos direktíva az eddigiek sorsára jut, és pusztába kiáltott szó marad. A most meghirdetett törekvések másik fontos vonatkozása, hogy homályban maradnak azok az eszközök és módszerek, amelyek a célkitűzés gyakorlati megvalósítását célozzák.
Magyarország mint tagállam számára persze nem közömbös, hogy az EU energiapolitikai és környezetvédelmi törekvései reálisak-e és teljesíthetők-e. Vannak azonban a most meghirdetett – a megvalósíthatóság eszközeiben kialakulatlan és képlékeny – direktíváknak komoly gazdasági terheket jelentő vonatkozásai is, ezeket a hazai üzleti és lakossági szféra ma még nem érzékeli. A szén-dioxid-kibocsátás tervezett mértéke és a megújuló energiaforrások arányának drasztikus növelése a magyar gazdaság számára több ok miatt is szinte teljesíthetetlennek tűnik. Egyrészt, mert a rendszerváltás után a magyar gazdaság egy rendkívül erőteljes energiamegtakarító növekedési pályára került. Energiafelhasználásunk most mintegy 15 százalékkal kisebb, miközben a GDP közel egyharmaddal nőtt, így az egységnyi GDP-hez felhasznált energia látványosan csökkent. Az árak, a modernizáció kedvező hatásai mellett a meghatározó tényező az energiaigényes ágazatok teljes leépülése volt; ez a jövőben már nem jelenthet energiaigény-mérséklést, illetve a szén-dioxid-kibocsátás javulását. Mind az energiatermelő szektorban, mind a felhasználási szférában átfogó modernizációra lenne szükség, amely másfél évtized alatt aligha elképzelhető. Másrészt a hazai megújuló energiaforrások – mind nemzetközi összevetésben, mind a hagyományos energiahordozókhoz képest – aligha lesznek gazdaságilag versenyképesek a következő másfél évtizedben. Ezért a kitűzött 20 százalékos részesedési arány vagy jelentős árnövekedéssel jár, vagy nagy költségvetési támogatást feltételez. A következő évtizedben az utóbbi lehetősége bizonyosan kizárható.
Végül, bár a hazai gazdaság egységnyi GDP-hez – vásárlóerő-paritáson számítva – alig valamivel több energiát használ fel az EU átlagánál, egy főre számítva pedig a tagországok között a legalacsonyabb egyharmadba tartozunk, ennek ellenére a lakosság háztartási kiadásaiban a teljes energiaköltség – üzemanyaggal együtt – 14-15 százalékra tehető. A fejlett európai országokban ez a mutató jóval 10 százalék alatt van. Némileg kedvezőbb ugyan az üzleti szféra mutatója, de az energiaköltség itt is 1-2 százalékponttal magasabb az EU átlagánál, így komoly versenyhátrányt jelent.
Mindezek az adottságok és kilátások arra figyelmeztetnek, hogy Magyarországon – a többi, alacsonyabb fejlettségű kelet-európai államhoz hasonlóan – gondosan kell mérlegelni a szén-dioxid-kibocsátásnak a jövő szempontjából aligha vitatható mérséklését és a megújulók arányának növelési követelményét, valamint a következő évek gazdasági kényszereit, lehetőségeit. Remélhetőleg az EU is felismeri egyrészt, hogy a direktívák özöne nem helyettesítheti az egységes és konzisztens energiapolitika kiizzadását, másrészt, hogy a tagországok adottságai és lehetőségei drámaian különböznek. Legalább ezekben a kérdésekben kellene itthon és az EU-ban a különböző politikai erőknek egyezségre jutniuk.
A szerző a GKI Energiakutató és Tanácsadó Kft. ügyvezető igazgatója
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.