Tizenkét évet késett a magyar állam a stratégiai cégek védelmével – ez lehet az egyik nézőpontja annak a törvénytervezetnek, amelynek jelenleg zajlik a szakmai egyeztetése. A Gyurcsány-kormányt a Mol–OMV párharc során az a megfontolás indította a jogszabályalkotásra, hogy a legfontosabb hazai vállalatok irányítási központját Budapesten tartsa. Csakhogy az energiaszektor 1995-ben megindult privatizációjával a leginkább stratégiainak mondható ágazat cégeinek zöme már rég külföldi kézre került – ráadásul sokszor nem is olyan kézre, amelynek idehaza annak idején örültek volna a privatizátorok. Innen nézve tehát a családi ezüst utolsó maradékainak kétségbeesett védelméről van szó.
A másik nézőpont szerint azonban egyszerűen hatékonyságvesztést jelent, ha az állam megpróbálja megakadályozni a külföldi szakmai befektetők megjelenését, s ennek hosszú távon mindenképpen a fogyasztók isszák meg a levét. Ezt az álláspontot képviseli Brüsszel. Az egyes országok kormányai ezzel általában egyet is értenek – addig, amíg az ő cégük a vásárló. Mert ha egy fontos vállalat a felvásárlás alanya helyett annak tárgya lesz, akkor hirtelen megváltozik a véleményük, és rögtön a nemzeti érdekek védelméről kezdenek szónokolni.
Az elmúlt évek külföldi példái azt az érzést erősítik, hogy egyre gyakrabban jut érvényre az utóbbi szempont. Az oroszok törvénnyel tiltották ki a külföldieket az energiaszektorból, a franciák még egy joghurtkészítő vállalatot is stratégiai fontosságúnak kiáltottak ki, a spanyoloknak az EU-irányelvek sem voltak szentek, amikor az Endesa védelméről volt szó, az USA-ban a közvélemény nyomása kényszerítette ki a kikötők amerikai kézen tartását. Szemmel láthatóan egyre inkább kiéleződik a harc a fontos nagyvállalatok tulajdonjoga körül. Lehet, hogy Magyarország már megint későn ébredt?
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.