Mérsékelten hálás feladat a MÁV-Start Zrt. vezérigazgatójának lenni, márpedig e posztot fogadta el február 1-jével Kozák Tamás. Munkabeszüntetések, kedvezménycsökkentések, mellékvonal-bezárások és átszervezések borzolják a munkavállalók és a közvélemény kedélyét, miközben elvárás is a megbízható és minőségi vasúti személyszállítás. Mindezekkel a háttérben kell Kozák Tamásnak május 1-jéig felmutatnia a MÁV-Start új stratégiáját, fejlesztési és cselekvési tervét a tulajdonosnak.
Rokon területről érkezett: kinevezése előtt a MÁV Cargo vezérigazgatója volt, korábban pedig a MÁV felső vezetésében edződött. Bár értelemszerűen szakmai döntésként vállalta el 2005-ben a MÁV Rt. stratégiai vezérigazgató-helyettesi megbízatását, érzelmi szálak is fűzik a vasúthoz. Szereti a vonatokat, turistaként külföldön járva a templomon és a piacon kívül a helyi pályaudvart is bejárja. A MÁV előtt négy különböző vállalatnál és két minisztériumban edzette magát, utolsóként a gazdasági tárca főosztályvezetőjeként, Brüsszelben.
Hiába lépett most Kozák Tamás át az egyik vonatos cégtől a másik vonatoshoz, az új feladata merőben eltér az eddigitől. A Cargóval szemben a Startnál a magánosítás nincs előtérben, bár középtávon egyes területeken esetleg bevonható stratégiai partner a szolgáltatási színvonal emelésére. A hangsúly a közszolgáltatáson, annak javításán van. „Mindehhez azonban erősen korlátozottak a finanszírozási források” – mondja.
Pénz, paripa, fegyver híján főként az ésszerűsítésekben rejlő tartalékokra alapozhat. Folyik tehát a cég átvilágítása, felszámolhatók a párhuzamosságok, javítható a hatékonyság. Elbocsátásról nem beszélt – bár enélkül ritkán „ésszerűsítenek” –, már a további lépéseket tervezi. „Kiemelten kezeljük a fiatal munkaerő képzését, gyakornoki programunk kiváló lehetőséget kínál a vasút megismerésére és megszerettetésére.” Szeretné, ha a Start a dolgozóinak mielőbb megfelelő perspektívát kínálna, utasainak pedig minőségi szolgáltatást nyújtana.
A következő néhány hónapra biztosan nem tervez hosszabb szabadságot, kevesebb ideje jut szabadidős tevékenységekre. Szerencséjére a családja nemcsak megértő, de a Start utasaiként el is várják a fejlesztéseket. Azt nem tudni, hogyan vélekednek a jegyárakról, a jegyár-támogatási és szociálpolitikai szempontok felülvizsgálata ugyanis a küszöbön áll. „A 2007. július 1-jétől működő Start Zrt. az év második felében 3,3 milliárd forint bevételtől esett el, mert 2006. július 1-je óta az állam már nem téríti meg az utasnak nyújtott jegyárkedvezmény egészét” – magyarázza Kozák Tamás a várható szigorítást.
MÁV-Start Zrt.
A tavaly nyáron létrejött MÁV-leány első fél évében 40 milliárd forint árbevételt ért el 210 millió forintos működési költség mellett.
Napi háromezer vonatot indított, 147 millió utast szállított. Új járműstratégia indult a cégnél, nőtt a vonatok rendelkezésre állása.
Lesz internetes, SMS-es, később elektronikus alapú jegyértékesítés is.
Kozák Tamás (46)
A kereskedelmi és közgazdasági diplomával először a Belkereskedelmi Minisztériumban, majd az IBUSZ-nál dolgozott.
Vezető volt az Investel Rt.-nél, a Syninvest Kft.-nél és a Synergon Rt.-nél, végül a GKM fogyasztóvédelmi főosztályán, mielőtt a MÁV vezérhelyettese lett. Utána a MÁV Cargo Zrt., végül a MÁV-Start Zrt. vezérigazgatója lett.
MÁV-Start Zrt.
A tavaly nyáron létrejött MÁV-leány első fél évében 40 milliárd forint árbevételt ért el 210 millió forintos működési költség mellett.
Napi háromezer vonatot indított, 147 millió utast szállított. Új járműstratégia indult a cégnél, nőtt a vonatok rendelkezésre állása.
Lesz internetes, SMS-es, később elektronikus alapú jegyértékesítés is.
Kozák Tamás (46)
A kereskedelmi és közgazdasági diplomával először a Belkereskedelmi Minisztériumban, majd az IBUSZ-nál dolgozott.
Vezető volt az Investel Rt.-nél, a Syninvest Kft.-nél és a Synergon Rt.-nél, végül a GKM fogyasztóvédelmi főosztályán, mielőtt a MÁV vezérhelyettese lett. Utána a MÁV Cargo Zrt., végül a MÁV-Start Zrt. vezérigazgatója lett.-->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.