A kortárs előretörése figyelhető meg a műtárgypiac középső szegmensében
A több mint harmincéves múltra visszatekintő Pintér Galéria és Aukciósház december 19-én a budapesti Kincsem Palotában tartja karácsonyi árverését. Pintér Péter a piaci trendekre és a tájékozódás szükségességére hívja fel a figyelmet, hiszen egy hónap alatt több ezer műtárgy kerül ki a piacra.

Pintér Péter, a galéria tulajdonosa elmondta: érzékeli, mennyire bonyolult a karácsony előtti aukciós dömpingben eligazodni, nemcsak a frissen belépő vásárlóknak, de a régi gyűjtőknek is. Pintér elfogadja azt a népi bölcsességet, hogy jól meghúzott kút hozza a friss vizet, és úgy tapasztalja, hogy a pénzügyi befektetők szeretik a versenyhelyzeteket, mégis a tájékozódást javasolja mindenkinek. A piaci szereplők és a trendek jól körülhatárolhatók:
vannak, akik a főműveket viszik a piacra, míg ők a megvásárolható, szélesebb közönség számára elérhető, de minőségi műtárgyakkal foglalkoznak.
Profiljuk szerint a klasszikus mellett a kortársra is nagy hangsúlyt helyeznek, van olyan középgenerációs kortárs művész, akit ők építettek fel a piacon.
Több mint harminc évet töltött el a pályán, mielőtt megnyitotta Falk Miksa utcai galériáját, klasszikus antik bútor kereskedőként kezdte. Pár évvel ezelőtt a hangsúlyt a galériás értékesítésről az aukciókra helyezte át, és elkezdett tematikus árveréseket tartani. Egyedüliként a piacon önálló szocreál aukciókat tart, nyáron Balatonfüreden, a Vaszary-villában a nyár és a szerelem a fő témája az árverésre bocsátott műveknek.
A klasszikus-kortárs aránya is szignifikánsan megváltozott az utóbbi pár évben. Pintér Péter azt mondja, hogy amikor tíz éve elkezdte a balatonfüredi árveréseket, az anyag 80 százaléka klasszikus festmény volt, mára közel a fele kortárs. Az idei karácsonyi aukció anyaga is 30-40 százalékban már kortárs mű, és tapasztalata szerint több kortárs festmény esetében jobb árakat tudnak elérni, mint nagynevű klasszikusoknál.
Az a generáció kezdett vásárolni a piacon, amelyik jobban vonzódik a kortárs képekhez.
Kortárs művek esetében a hamis kép vásárlásának veszélye is csökkenthető, hiszen akár fel is lehet hívni a művészt igazolásért, és az a lehetőség is nyitva, hogy néhány évtized elteltével a kép ára szignifikánsan megnő. Pintér Péter példaként említi, hogy tíz évvel ezelőtt előfordult, hogy 80 ezer forintért visszamaradt egy Czene Béla-festmény, aztán az első három Czene-festményt egymillió forint fölött ők adták el, ma meg már stabilan benne van a másfél-három millió forintos sávban.

A kortárs „divat” az elmúlt években az absztrakt művészet volt, de a trendek fordulnak, és a Pintér Galéria által kínált figurális műfajban is értékes és szerethető képekhez lehet jutni, elérhető árakon. Pintér Péter szerint a piac középső szegmensében ők a biztonságra és a kvalitásra törekednek, és felvállaltan a közérthető művek felé hajlik, miközben szigorúan kizárja azt, ami nem bír művészi értékkel.
A Pintér Galéria és Aukciósház Karácsonyi Élő Nagyaukciójának legalacsonyabb kikiáltási ára 50 ezer forint, a legmagasabb 14 millió forint,
az összkikiáltási ár nagyságrendileg 250 millió forint. Az aukciót a Reáltanoda utcai Kincsem-palotában tartják, ami egykor a versenyló tulajdonosának városi palotája volt, a paripa istállója a belső udvarban állt.
Az aukciós anyagban is szerepel egy bronzszobor a díjnyertes lóról, 650 ezer forintos kikiáltási áron. Ifjabb Vastagh György bronzszobra 1942-ben megrendelésre készült el, Blaskovich Ernő földbirtokos, a ló tulajdonosa 1942-ben vándordíjnak rendelte meg a legendás versenyló, Kincsem egyötöd életnagyságú szobrát Vastagh Györgytől. A hiteles mintázást fényképek és meglévő méretadatok segítették, s a ló csontváza is rendelkezésre állt. Később a Magyar Lovasegylet megbízta a művészt a világhírű kanca életnagyságú szobrának elkészítésével a lovarda parkja számára. Az is elkészült már, amikor 1945-ben a műterem bombázásakor megsemmisült.
A Kincsem-palotában három egységbe rendezték a karácsonyi aukciós tárlatot:
- az Istállóban,
- a Rózsaszínű Teremben
- és a palota emeleti fő helyszínén, hat díszteremben.
Az anyag egyharmada kortárs alkotás, nagyjából a fele huszadik századi modern és klasszikus mű, és mintegy 15 százalékban vannak jelen az ezüstök, ékszerek és a Zsolnay-manufaktúra alkotásai. Az előtérben látható Vénusz születése című szobor Kisfaludi Strobl Zsigmond alkotása, amely a Barcelonai Világkiállításon 1929-ben aranyérmet nyert, kikiáltási ára 13 millió forint. Az árverésre bocsátott darab a később Kaliforniába, Santa Barbarába került mű első öntése, de a szobor párdarabja Nyíregyházán, a Benczúr téren áll. Az itt kiállított öntvény hat példányban készült a szobor eredeti gipszmodelljéről, melyet az öntéshez a művész örökösei bocsátottak rendelkezésre a Magyar Nemzeti Galériából. A szobor sorszámozozott, ez a hatodik példány.

Tematikájában ritka kép az életműben Vaszary János Téglagyár című 1913-as munkája, mert az életműtől eltérő, atipikus kompozíciót jelenít meg: ipari tájat ábrázol, kikiáltási ára 7 és fél millió forint. A jelenkori alkotók közül Fehér László Kossuth-díjas festőművész 1975-ös, Metrón című festménye 4 és fél milliós kezdő árról indulva szintén igazi különlegesség, hiszen ebből az időszakból jószerivel semmi nincs már a piacon a festőművésztől. Csernus Tibor Aktok című, nagyméretű, olaj-vászon képe szintén kiemelt tétel, ennek megfelelően a legmagasabb kikiáltási árról, 14 millió forinról kezdődik érte a licit. A magyar művészet európai szintű képviselőjének szürnaturalista, nagy méretű képe 1982-ből való.
Kelemen Károly közelmúltbeli halála szomorú aktualitást ad Édes savanyú című, korai képének. A festmény kikiáltási ára négymillió forint. A fiatal és a középgeneráció alkotói között Péterfy Ábel Ikon laptoppal című, kevert technikával készült munkáját 150 ezer forinttól küldi kalapács alá a galéria. Az 1980-as születésű Bereczki Kata 2023-as, Nincs gáz című akril-vászon műve 280 ezer forinton kezd, egy karácsonyi képe pedig 440 ezer forinton.
A Pintér Aukciósháznál sávos jutalékot alkalmaznak, kétmillió forintig 25 százalék jutalékot számolnak fel, 4 millió forintig 20 százalékot, felette pedig 15 százalékot.
Csontváry- és Munkácsy-festmények is kalapács alá kerülnek a Virág Judit Galériában
A Virág Judit Galéria december 15-ei téli aukcióján 201 tételt árvereznek. Gazdag anyag, magas kezdő árakkal és Csontváry Kosztka Tivadar Piros ruhás gyermek című képével, amely 160 millió forintos kikiáltási árról indul. A festmény 1894-ben keletkezhetett.
Csontváry Kosztka Tivadart a legértékesebb magyar festőként tartják számon, 2021-ben rekordáron, 460 millió forintért kelt el a Titokzatos sziget című alkotása a Virág Judit Galéria árverésén – jelenleg is ez az aukciókon eladott legdrágább magyar festmény.


