A több mint harmincéves múltra visszatekintő Pintér Galéria és Aukciósház december 19-én a budapesti Kincsem Palotában tartja karácsonyi árverését. Pintér Péter a piaci trendekre és a tájékozódás szükségességére hívja fel a figyelmet, hiszen egy hónap alatt több ezer műtárgy kerül ki a piacra.
Pintér Péter, a galéria tulajdonosa elmondta: érzékeli, mennyire bonyolult a karácsony előtti aukciós dömpingben eligazodni, nemcsak a frissen belépő vásárlóknak, de a régi gyűjtőknek is. Pintér elfogadja azt a népi bölcsességet, hogy jól meghúzott kút hozza a friss vizet, és úgy tapasztalja, hogy a pénzügyi befektetők szeretik a versenyhelyzeteket, mégis a tájékozódást javasolja mindenkinek. A piaci szereplők és a trendek jól körülhatárolhatók:
vannak, akik a főműveket viszik a piacra, míg ők a megvásárolható, szélesebb közönség számára elérhető, de minőségi műtárgyakkal foglalkoznak.
Profiljuk szerint a klasszikus mellett a kortársra is nagy hangsúlyt helyeznek, van olyan középgenerációs kortárs művész, akit ők építettek fel a piacon.
Több mint harminc évet töltött el a pályán, mielőtt megnyitotta Falk Miksa utcai galériáját, klasszikus antik bútor kereskedőként kezdte. Pár évvel ezelőtt a hangsúlyt a galériás értékesítésről az aukciókra helyezte át, és elkezdett tematikus árveréseket tartani. Egyedüliként a piacon önálló szocreál aukciókat tart, nyáron Balatonfüreden, a Vaszary-villában a nyár és a szerelem a fő témája az árverésre bocsátott műveknek.
A klasszikus-kortárs aránya is szignifikánsan megváltozott az utóbbi pár évben. Pintér Péter azt mondja, hogy amikor tíz éve elkezdte a balatonfüredi árveréseket, az anyag 80 százaléka klasszikus festmény volt, mára közel a fele kortárs. Az idei karácsonyi aukció anyaga is 30-40 százalékban már kortárs mű, és tapasztalata szerint több kortárs festmény esetében jobb árakat tudnak elérni, mint nagynevű klasszikusoknál.
Az a generáció kezdett vásárolni a piacon, amelyik jobban vonzódik a kortárs képekhez.
Kortárs művek esetében a hamis kép vásárlásának veszélye is csökkenthető, hiszen akár fel is lehet hívni a művészt igazolásért, és az a lehetőség is nyitva, hogy néhány évtized elteltével a kép ára szignifikánsan megnő. Pintér Péter példaként említi, hogy tíz évvel ezelőtt előfordult, hogy 80 ezer forintért visszamaradt egy Czene Béla-festmény, aztán az első három Czene-festményt egymillió forint fölött ők adták el, ma meg már stabilan benne van a másfél-három millió forintos sávban.
A kortárs „divat” az elmúlt években az absztrakt művészet volt, de a trendek fordulnak, és a Pintér Galéria által kínált figurális műfajban is értékes és szerethető képekhez lehet jutni, elérhető árakon. Pintér Péter szerint a piac középső szegmensében ők a biztonságra és a kvalitásra törekednek, és felvállaltan a közérthető művek felé hajlik, miközben szigorúan kizárja azt, ami nem bír művészi értékkel.
A Pintér Galéria és Aukciósház Karácsonyi Élő Nagyaukciójának legalacsonyabb kikiáltási ára 50 ezer forint, a legmagasabb 14 millió forint,
az összkikiáltási ár nagyságrendileg 250 millió forint. Az aukciót a Reáltanoda utcai Kincsem-palotában tartják, ami egykor a versenyló tulajdonosának városi palotája volt, a paripa istállója a belső udvarban állt.
Az aukciós anyagban is szerepel egy bronzszobor a díjnyertes lóról, 650 ezer forintos kikiáltási áron. Ifjabb Vastagh György bronzszobra 1942-ben megrendelésre készült el, Blaskovich Ernő földbirtokos, a ló tulajdonosa 1942-ben vándordíjnak rendelte meg a legendás versenyló, Kincsem egyötöd életnagyságú szobrát Vastagh Györgytől. A hiteles mintázást fényképek és meglévő méretadatok segítették, s a ló csontváza is rendelkezésre állt. Később a Magyar Lovasegylet megbízta a művészt a világhírű kanca életnagyságú szobrának elkészítésével a lovarda parkja számára. Az is elkészült már, amikor 1945-ben a műterem bombázásakor megsemmisült.
A Kincsem-palotában három egységbe rendezték a karácsonyi aukciós tárlatot:
Az anyag egyharmada kortárs alkotás, nagyjából a fele huszadik századi modern és klasszikus mű, és mintegy 15 százalékban vannak jelen az ezüstök, ékszerek és a Zsolnay-manufaktúra alkotásai. Az előtérben látható Vénusz születése című szobor Kisfaludi Strobl Zsigmond alkotása, amely a Barcelonai Világkiállításon 1929-ben aranyérmet nyert, kikiáltási ára 13 millió forint. Az árverésre bocsátott darab a később Kaliforniába, Santa Barbarába került mű első öntése, de a szobor párdarabja Nyíregyházán, a Benczúr téren áll. Az itt kiállított öntvény hat példányban készült a szobor eredeti gipszmodelljéről, melyet az öntéshez a művész örökösei bocsátottak rendelkezésre a Magyar Nemzeti Galériából. A szobor sorszámozozott, ez a hatodik példány.
Tematikájában ritka kép az életműben Vaszary János Téglagyár című 1913-as munkája, mert az életműtől eltérő, atipikus kompozíciót jelenít meg: ipari tájat ábrázol, kikiáltási ára 7 és fél millió forint. A jelenkori alkotók közül Fehér László Kossuth-díjas festőművész 1975-ös, Metrón című festménye 4 és fél milliós kezdő árról indulva szintén igazi különlegesség, hiszen ebből az időszakból jószerivel semmi nincs már a piacon a festőművésztől. Csernus Tibor Aktok című, nagyméretű, olaj-vászon képe szintén kiemelt tétel, ennek megfelelően a legmagasabb kikiáltási árról, 14 millió forinról kezdődik érte a licit. A magyar művészet európai szintű képviselőjének szürnaturalista, nagy méretű képe 1982-ből való.
Kelemen Károly közelmúltbeli halála szomorú aktualitást ad Édes savanyú című, korai képének. A festmény kikiáltási ára négymillió forint. A fiatal és a középgeneráció alkotói között Péterfy Ábel Ikon laptoppal című, kevert technikával készült munkáját 150 ezer forinttól küldi kalapács alá a galéria. Az 1980-as születésű Bereczki Kata 2023-as, Nincs gáz című akril-vászon műve 280 ezer forinton kezd, egy karácsonyi képe pedig 440 ezer forinton.
A Pintér Aukciósháznál sávos jutalékot alkalmaznak, kétmillió forintig 25 százalék jutalékot számolnak fel, 4 millió forintig 20 százalékot, felette pedig 15 százalékot.
A Virág Judit Galéria december 15-ei téli aukcióján 201 tételt árvereznek. Gazdag anyag, magas kezdő árakkal és Csontváry Kosztka Tivadar Piros ruhás gyermek című képével, amely 160 millió forintos kikiáltási árról indul. A festmény 1894-ben keletkezhetett.
Csontváry Kosztka Tivadart a legértékesebb magyar festőként tartják számon, 2021-ben rekordáron, 460 millió forintért kelt el a Titokzatos sziget című alkotása a Virág Judit Galéria árverésén – jelenleg is ez az aukciókon eladott legdrágább magyar festmény.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.