A kormány, valamint a közúti személy- és árufuvarozók érdekképviseletei hétpontos, 2002. június 30-ig érvényes megállapodást kötött október 2-án (VG, október 3., 3. oldal). A többfordulós tárgyalássorozat eredményeként született megállapodás szerint a kormány nem tesz javaslatot az Országgyűlésnek a jelenleg érvényes jövedéki adó mértékének emelésére addig, amíg a brent nyersolaj negyedévi átlagára a hordónkénti 25 dollár felett van (1. pont).
A jövő év január 1-jétől hatályba lépő adótörvények úgy módosulnak, hogy a mikro- és kisvállalkozások -- beleértve az egyéni vállalkozókat is -- adózás előtti eredményét csökkentik az általuk megvalósított beruházás érdekében. A kedvezmény maximálisan tízmillió forint lehet. Ez a kedvezmény kiterjed a gépjármű-beruházásokra is. Személygépkocsi beszerzése esetén az egyéni vállalkozók által is érvényesíthető a kisvállalkozói kedvezmény, feltéve, hogy az egyéni vállalkozó az adóévet követő négy adóévben megfizeti a cégautó után járó adót (2. pont).
A közúti közlekedési szolgáltató mikro-, kis- és középvállalkozások fejlesztési forrásaik bővítése érdekében adókedvezményt érvényesíthetnek a 2000. december 31-ét követően megkötött szerződés alapján igénybe vett beruházási hitelre fizetett kamat után. A kedvezmény az adóévben fizetett kamat 20 százaléka, illetve kiemelt térségben, vállalkozási övezetben vagy társadalmi-gazdasági szempontból elmaradt térségben, valamint a közúti fuvarozók körében üzembe helyezett beruházás esetén 40 százaléka. Az egy adóéven belül igénybe vehető adókedvezmény nem haladhatja meg az ötmillió forintot (3. pont).
A szakma nemzetközi versenyképessége növelésének elősegítésére (egyebek között az EU-csatlakozásra való felkészítésre, átképzésre, energiatakarékosságot elősegítő eszközük bevezetésére) a Gazdasági Minisztérium (GM), a Közlekedési és Vízügyi Minisztérium, valamint a közúti közlekedésben részt vevő szolgáltatók érdekvédelmi szervezeteinek képviselőivel közös munkacsoportot állít fel. Ez tesz javaslatot az ez évben rendelkezésre álló támogatási összeg felhasználására (4. pont).
A GM középtávú együttműködés keretében a közúti közlekedési szolgáltatók versenyképességének növelésére 2001 első negyedének végéig pályázatot ír ki (5. pont).
A megállapodás 6. pontja értelmében a közlekedési és vízügyi, valamint a gazdasági miniszter vállalta, hogy a gazdasági kabinet soron következő ülésén tárgyalásra előterjeszti a közúti közlekedési szolgáltatók üzemanyag-megtakarítási adómentességének fenntartása, továbbá a taxiszolgáltatás áfa-visszaigénylésének kérdéseit. Ez utóbbi a kizárólag üzemi gépkocsiként tevékenykedő taxijárművek beszerzése utáni áfára, az ehhez tartozó dízelüzemanyag, illetve a taxiszolgáltatás áfájára vonatkozik.
A közlekedési szolgáltatók meghatározó, a tárgyaláson részt vevő érdekképviseletei pedig vállalták (7. pont), hogy az elért eredményeket veszélyeztető akciókat nem kezdeményeznek. Ezzel a szeptember 16-án megkezdett tárgyalásokat lezártnak tekintik.
M. K.
--------------------------
Amennyiben a kormány és a fuvarozók közötti megállapodás 6. pontját nem sikerül teljesíteni, az új helyzetet teremt -- derül ki az MKFE elnökségének lapunkhoz eljuttatott közleményéből. A megállapodást követően az MKFE kibővített ülésen fogalmazta meg állásfoglalását, amelyben fenntartja magának a jogot, hogy a megváltozott helyzetben új magatartási formát alakítson ki. Ugyanakkor az MKFE elnöksége a tárgyalások komoly eredményének tartja, hogy hosszú évek után végre a többi közlekedési ággal, illetve az egyéb vállalkozásokkal egyenlő elbírálásban részesül a közúti közlekedési szakma. A tagság korrekt és részletes informálására a következő hetekben kontakt találkozókat tartanak; az első rendezvény október 7-én Nyíregyházán lesz. Az MKFE -- olvasható a közleményben -- a kormánnyal, illetve a közlekedési tárcával hosszú távú megoldásokat és kitörési pontokat keres a szakma és ezen belül az egyesületi tagság érdekében.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.