BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Sok múlik a hatodik ponton

Amennyiben a kormány és a fuvarozók közötti hétpontos megállapodás 6. pontját nem sikerül teljesíteni, ez új helyzetet teremt -- derül ki a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének (MKFE) elnökségének a Világgazdasághoz eljuttatott közleményéből. Ebben az esetben pedig fenntartja magának a jogot, hogy új magatartást alakítson ki.

A kormány, valamint a közúti személy- és árufuvarozók érdekképviseletei hétpontos, 2002. június 30-ig érvényes megállapodást kötött október 2-án (VG, október 3., 3. oldal). A többfordulós tárgyalássorozat eredményeként született megállapodás szerint a kormány nem tesz javaslatot az Országgyűlésnek a jelenleg érvényes jövedéki adó mértékének emelésére addig, amíg a brent nyersolaj negyedévi átlagára a hordónkénti 25 dollár felett van (1. pont).

A jövő év január 1-jétől hatályba lépő adótörvények úgy módosulnak, hogy a mikro- és kisvállalkozások -- beleértve az egyéni vállalkozókat is -- adózás előtti eredményét csökkentik az általuk megvalósított beruházás érdekében. A kedvezmény maximálisan tízmillió forint lehet. Ez a kedvezmény kiterjed a gépjármű-beruházásokra is. Személygépkocsi beszerzése esetén az egyéni vállalkozók által is érvényesíthető a kisvállalkozói kedvezmény, feltéve, hogy az egyéni vállalkozó az adóévet követő négy adóévben megfizeti a cégautó után járó adót (2. pont).

A közúti közlekedési szolgáltató mikro-, kis- és középvállalkozások fejlesztési forrásaik bővítése érdekében adókedvezményt érvényesíthetnek a 2000. december 31-ét követően megkötött szerződés alapján igénybe vett beruházási hitelre fizetett kamat után. A kedvezmény az adóévben fizetett kamat 20 százaléka, illetve kiemelt térségben, vállalkozási övezetben vagy társadalmi-gazdasági szempontból elmaradt térségben, valamint a közúti fuvarozók körében üzembe helyezett beruházás esetén 40 százaléka. Az egy adóéven belül igénybe vehető adókedvezmény nem haladhatja meg az ötmillió forintot (3. pont).

A szakma nemzetközi versenyképessége növelésének elősegítésére (egyebek között az EU-csatlakozásra való felkészítésre, átképzésre, energiatakarékosságot elősegítő eszközük bevezetésére) a Gazdasági Minisztérium (GM), a Közlekedési és Vízügyi Minisztérium, valamint a közúti közlekedésben részt vevő szolgáltatók érdekvédelmi szervezeteinek képviselőivel közös munkacsoportot állít fel. Ez tesz javaslatot az ez évben rendelkezésre álló támogatási összeg felhasználására (4. pont).

A GM középtávú együttműködés keretében a közúti közlekedési szolgáltatók versenyképességének növelésére 2001 első negyedének végéig pályázatot ír ki (5. pont).

A megállapodás 6. pontja értelmében a közlekedési és vízügyi, valamint a gazdasági miniszter vállalta, hogy a gazdasági kabinet soron következő ülésén tárgyalásra előterjeszti a közúti közlekedési szolgáltatók üzemanyag-megtakarítási adómentességének fenntartása, továbbá a taxiszolgáltatás áfa-visszaigénylésének kérdéseit. Ez utóbbi a kizárólag üzemi gépkocsiként tevékenykedő taxijárművek beszerzése utáni áfára, az ehhez tartozó dízelüzemanyag, illetve a taxiszolgáltatás áfájára vonatkozik.

A közlekedési szolgáltatók meghatározó, a tárgyaláson részt vevő érdekképviseletei pedig vállalták (7. pont), hogy az elért eredményeket veszélyeztető akciókat nem kezdeményeznek. Ezzel a szeptember 16-án megkezdett tárgyalásokat lezártnak tekintik.

M. K.

--------------------------

Amennyiben a kormány és a fuvarozók közötti megállapodás 6. pontját nem sikerül teljesíteni, az új helyzetet teremt -- derül ki az MKFE elnökségének lapunkhoz eljuttatott közleményéből. A megállapodást követően az MKFE kibővített ülésen fogalmazta meg állásfoglalását, amelyben fenntartja magának a jogot, hogy a megváltozott helyzetben új magatartási formát alakítson ki. Ugyanakkor az MKFE elnöksége a tárgyalások komoly eredményének tartja, hogy hosszú évek után végre a többi közlekedési ággal, illetve az egyéb vállalkozásokkal egyenlő elbírálásban részesül a közúti közlekedési szakma. A tagság korrekt és részletes informálására a következő hetekben kontakt találkozókat tartanak; az első rendezvény október 7-én Nyíregyházán lesz. Az MKFE -- olvasható a közleményben -- a kormánnyal, illetve a közlekedési tárcával hosszú távú megoldásokat és kitörési pontokat keres a szakma és ezen belül az egyesületi tagság érdekében.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.