Magyar gazdaság

Az újra felfedezett növényzet

A zajvédő falak és dombok létesítése mellett a természetes növényzet telepítése is jelentősen csökkentheti a közlekedési zajártalmakat -- állapították meg a gödöllői Szent István Egyetem (SZIE, volt Agrártudományi Egyetem) kutatói egy tanulmányban. Ebben a "zöld falak" zajcsökkentő hatásának lehetőségeit vizsgálják.

A zajszennyezés hazai kutatása 1980 óta valamelyest felgyorsult -- mondta lapunknak Schád Péter. A SZIE környezettechnika és épületgépészet tanszékének munkatársa az utóbbi években azt kutatja, hogyan védhető meg a környezet a zajtól növények telepítésével a főutakon, autópályákon, vasutakon.



Kutatásaikban (amelyeket Zentai Kingával, a Független Ökológiai Központ munkatársával egy készülő kiadványban össze is foglalnak) megállapították, hogy a zöldfelületek, zöldsávok zajcsökkentő, illetve -csillapító hatása elsősorban a növényzet fajtájától, sűrűségétől, a növénysáv szélességétől függ. Más szakértők korábbi mérései ugyan eltérést mutatnak, de igen tanulságosak. A 3 méter széles zöld erdősáv 3-10 decibellel csökkenti a zajszintet. Az aljnövényzettel, cserjékkel és legalább 3-5 méter magas faállománnyal rendelkező út menti erdősáv 15-20 decibellel csillapít, viszont ez az érték a lombhullás után 6-8 decibelre esik.



A kutatók -- bár a végső tanulságokat még nem vonták le -- arra jutottak, hogy az utak zaját a folyamatosan, hosszan futó, minél szélesebb erdősávok mérséklik leginkább. Az úgynevezett útkísérő fa- és cserjesávok zajvédő falként való bevetése az autókban utazóknak is fontos, mert a nem természetes zajgátló falak az utasoknak éppenséggel felerősítik a zajokat. Például azáltal, hogy az előttük haladó járművek zaját is összegyűjtik, visszaverik. A zöldsávok ilyen hatása elenyésző.



A kutatók szerint a természetes zajvédő sávval kapcsolatos program első lépcsőjében az új utak tervezésénél meg kellene tartani a növényzetet. Hasonlóan kell eljárni a régi utak melletti erdők út közeli sávjának művelésekor is. A nagyszabású hazai erdősítési program révén is gyarapodhatnak az utak mentén az erdők, erdősávok.


Befutott hazai fejlesztések -- a "zöldfalak" A zajvédő falak és dombok létesítése mellett a természetes növényzet telepítése is jelentősen csökkentheti a közlekedési zajártalmakat -- állapították meg a gödöllői Szent István Egyetem (SZIE, volt Agrártudományi Egyetem) kutatói egy tanulmányban. Ebben a "zöld falak" zajcsökkentő hatásának lehetőségeit vizsgálják. F. I.-->

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek