Magyarország két témában jelzett átmeneti mentesség iránti igényt ebben a fejezetben -- három másik esetben pedig a tőke szabad mozgásánál is jelzett derogációs kérelem "folyományaként" adódik probléma a szolgáltatások fejezetében is. Utóbbiak közül kettőnél a tényleges motívum az a magyar törekvés, hogy a csatlakozás után még jó pár évig (az eredeti magyar igények szerint tíz esztendeig) korlátoznák a külföldiek magyarországi földvásárlásait. Ami szükségszerűen kihatással van a külföldiek letelepedési jogára és a jelzáloghitel alkalmazására is.
Az előbbinél azért, mert ily módon a magyar joggyakorlat ellentmond azon EU-jogszabálynak, amely szerint mezőgazdasági szolgáltatást végző személy -- például bérszántást vagy akár fakitermelést folytató vállalkozó -- a termőföld megvásárlásakor elsőbbségi jogot élvez. Tekintve, hogy a magyar kormány semmilyen körülmények között nem kívánja a földvásárlási derogáció időszakában a külföldiek vásárlását lehetővé tenni -- legalábbis a mezőgazdasági művelésre alkalmas földek esetében nem --, így ez a kedvezmény ezen időszakban csakis a magyar állampolgárokat illethetné meg.
A hazai jogszabályok jelenleg csak a magyar tulajdonban lévő jelzálog-hitelintézetek számára teszik lehetővé, hogy a fizetésképtelen adóstól termőföldet ne csak zálogba foglaljanak le, hanem maximum hároméves időtartamra tulajdonba is vegyenek (más pénzintézetek kötelesek a lefoglalt földet áruba bocsátani). Azaz, a kérdés kezelése ismét beleütközik a földvásárlás átmeneti korlátozásának szándékába.
Juhász Endre nagykövet-főtárgyaló a múlt heti tárgyalási forduló után elmondta, hogy hazánk kezdeményezte: e problémák tisztázását célszerű lenne eleve a tőke szabad mozgását szabályozó joganyagfejezet megvitatására hagyni, lévén, hogy egy ott rögzített megoldási formula nagy valószínűséggel automatikusan érezhető következménnyel jár a szolgáltatások vonatkozásában is. Igaz ez egy további átmeneti mentességi kérelemre is, ami ugyancsak eredetileg a tőke szabad áramlásához tartozó, ám a szolgáltatásokat is érintő felvetés, s aminek értelmében a magyar kormány a taggá válás után is még öt évig fenn akarja tartani az egyebek között az élet- és egészségügyi biztosításoknál keletkező matematikai díjtartalék külföldi befektetésének a tilalmát. E ponton is: bármi lesz a derogációs kérés sorsa a "tőkefejezetnél", ugyanazzal a következménnyel jár majd a szolgáltatási fejezetre nézve is.
Juhász nagykövet szerint az EU egyelőre "nem reagált" a "derogációátcsoportosítást" kezdeményező magyar ötletre. Hozzátette ugyanakkor, hogy mindezt hamarosan maga az idő is megoldja majd azzal, hogy a mostani bizottsági tervek szerint néhány hónapon belül a "tőkefejezet" érdemi tárgyalása amúgy is napirendre kellene hogy kerüljön.
Mindezeken felül két további -- csakis a szolgáltatási témát érintő -- magyar derogációs kérelem is az asztalon van. Mindkettőnél az EU-átlag és a magyarországi vásárlóerő jelentős különbsége indokolja az átmeneti mentességi igényt.
Az első esetében Magyarország a csatlakozástól számított öt éven át szeretné a jelenlegi 1 millió forintnál meghúzni a befektetővédelmi alap kártérítési küszöbszintjét, szemben azzal az EU-gyakorlattal, amely minimum 20 ezer eurós veszteségig -- jelenlegi árfolyamon 5,2 millió forintig -- szavatol kártérítést (egyes tagországokban létezik ennél magasabb összeghatár is). Juhász szerint érezhető volt bizonyos készség uniós részről a kérelem majdani kedvező elbírálására, ám az is kitűnt, hogy az EU-oldal mindenképpen konkrét időbeli menetrendet szeretne látni a különbség fokozatos felszámolására.
Ez azonban távolról sem könnyű. A jelenlegi értékhatár alapján máris a befektetők 76 százaléka élvez védelmet, és ez az arány már a plafon duplájára emelésével is azonnal további 10 százalékkal nőne. Egy fokozatos felzárkózást kilátásba helyező forgatókönyv tehát felveti annak veszélyét, hogy az ötéves derogációnak már a második évétől aránytalanul nagy mértékben elveszhetnek a derogációval járó előnyök.
A másik kérés a takarékszövetkezetektől megkövetelhető minimumtőke nagyságát érinti. Az uniós előírások szerint az ilyen vidéki kisbankoknak 1 millió eurós alaptőkével kellene rendelkezniük, ami a hazai viszonyokhoz képest túlságosan magas értékhatár. (Jelenleg 40 millió forint a magyarországi átlagos minimum, ez emelkedik fokozatosan 2003 végéig 100 millióra, miközben az EU-norma szerint legalább 260 millió forintnak kellene lennie.)
Magyarország itt is annyit ajánlott egyelőre fel, hogy a csatlakozás után öt évvel a hazai takarékszövetkezetek is elérik majd az alaptőke nagyságának uniós szintjét. Hozzátéve ugyanakkor azt is, hogy magyar megítélés szerint itt voltaképpen nem is derogációs kérelemről van szó. A jogszabály elfogadásakor ugyanis több EU-tagállam is korlátlan idejű mentességet kapott az 1 millió eurós minimum-alaptőke alkalmazása alól, és ezt figyelembe véve most Magyarország is voltaképpen csak a jelenlegi tagállamoknak is járó jogokat követeli magának.
A fenti kérelmek esetében tehát egyelőre nincs érdemi haladás, inkább csak tapogatózás és kivárás, tekintettel a tőke szabad áramlását szabályozó rész tisztázatlanságára. Konkrét eredményt sikerült viszont már a legutóbbi fordulón elérni az Eximbank és a Magyar Fejlesztési Bank mentesítését célzó törekvésekben. Az EU ugyanis elfogadta, hogy ezen állami tulajdonban lévő pénzintézetek -- a vonatkozó EU-gyakorlatnak megfelelően -- mentesüljenek a közösségi pénzintézeti irányelv rendelkezései alól. Hasonló mentesség valamennyi tagország hasonló profilú bankjai esetében létezik.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.