A kiskereskedelmi forgalom volumene szeptemberben összehasonlító áron 0,2 százalékkal múlta alul az egy évvel korábbi szintet -- jelentette a Központi Statisztikai Hivatal. Az első fél év véglegesített és a júliustól szeptemberig tartó időszak előzetes adatai alapján az idén eddig 2,9 százalékkal volt nagyobb a forgalom, mint a múlt év azonos időszakában. Előző hónapban még 3,4 százalékot tett ki a növekedés.
A bővülés két-három statisztikai árucsoportnak köszönhető. A legdinamikusabban -- csakúgy, mint az előző hónapokban -- a tartós fogyasztási cikkek eladása növekedett. Szeptemberben 17, január--szeptember viszonylatban pedig 22 százalékkal nőtt a forgalom az előző év azonos időszakához képest.
Az utóbbi hónapokban növekvő forgalomról számolt be a gépjármű- és járműalkatrész-kiskereskedelem. Így ebben az évben már 7,2 százalékos a forgalombővülés. Az iparcikk jellegű vegyes kiskereskedelem forgalma a kilencedik hónapban nem emelkedett látványosan, de egész éves 18,3 százalékos volumennövekedése a második legjobb teljesítmény az összes tevékenységcsoport közül.
Úgy tűnik, az élelmiszerek drágulása igencsak rányomta a bélyegét az élelmiszer-kiskereskedelemre. Szeptemberben 11,5 százalékkal kisebb volt a forgalom, mint tavaly. Az élelmiszerek iránt megnyilvánuló "merev" kereslet a január--szeptemberi adatokból látszik igazán. A 8 százalékos drágulás mellett csupán 3 százalékkal esett vissza a forgalom. Ha figyelembe vesszük a reáljövedelem-növekedést is, már kevésbé egyértelmű a termékek keresletének árrugalmatlansága.
Akár az életszínvonal növekedésére utalhat a használtcikk-kiskereskedelem idei gyengélkedése. Különösen az év második felében esett vissza erőteljesen a volumen. Valószínűbb azonban, hogy az életszínvonal-emelkedés helyett a fogyasztói szokások változása, esetleg a szürkegazdaságba menekülés magyarázza a 25 százalékos csökkenést.
Óvatosan kell bánni azonban a fenti adatokkal. Szakértők felhívják a figyelmet arra, hogy a kiskereskedelmi statisztika nem mutatja ki pontosan a magánfogyasztásban bekövetkező változásokat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.