BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Csúszik a kinnlevőségek behajtása

A megindított perek többségét megnyerte a fővárosi parkolási társulás a nem fizető autósok ellen. Ám a kinnlevőségek behajtása továbbra is csúszik, mert a parkolási cégek nem kapják meg a kocsi tulajdonosának nevét és címét. Budapesten több mint egymilliárd forinttal tartoznak az autósok, de a jogi helyzet tisztázatlansága érinti a 48 vidéki parkolási társaságot is.

A parkolási díjhátralékok miatt megindított próbaperek közül egyre többet nyer meg a Fővárosi Közterületi Parkolási Társulás, illetve a bírósági eljárást elkerülendő, több autós fizetett a per előtt -- tudta meg a Világgazdaság Tóth Józseftől, a társulás igazgatójától. Valódi áttörés mégsem következett be az összességében több mint egymilliárd forintos tartozás behajtása terén.
Ez év január elsejével életbe lépett a közúti közlekedési adatok nyilvántartásáról szóló törvény, ám a Belügyminisztérium (BM) értelmezése szerint az adatok megszerzéséhez fűződő jogos érdek esetén is csak akkor adható ki a rendszám alapján az autó tulajdonosának neve és lakcíme, ha a kérelmező az alváz és a motor számát is tudja. A parkolóőrök viszont csak a rendszámokat, az autók típusát és színét tudják feljegyezni -- fejtette ki az igazgató. Így eddig csak azok ellen indítottak pert, akik a parkolási társulás megalakulását követő első hónapokban nem fizettek. Akkor ugyanis az ellenőrzést még a közterület-felügyelet végezte, amely jogosult az adatkérésre.
A fővárosi és az V. kerületi önkormányzat által alapított Fővárosi Közterületi Parkolási Társulás 1996-ban kezdett működni a Belvárosban. Jelenleg 9600 parkolóhelyet üzemeltetnek. Az autósok mintegy százezer jegyet vesznek hetente, a nem fizetők, illetve a kifizetett időt túllépők pedig átlagosan hétezer, piros zacskóba csomagolt felszólítást kapnak. Az adatok mutatják, hogy a parkolók több mint 90 százaléka vesz jegyet. Tény viszont, hogy a pótdíjjal tartozóknak ma már alig 40 százaléka fizet, szemben a kezdeti 60 százalékkal. Tóth József elmondta: 1996 óta a becslések szerint 900 ezer pótdíjfelszólítást adtak ki. Jelenleg 340 ezer olyan autó rendszámát tartják nyilván, amelynek vezetője utólag sem fizetett. Ez persze több mint 340 ezer tartozást jelent, mert vannak többszörös "visszaesők". A társulás igazgatójának számításai szerint az öt év alatt mintegy egymilliárd forintra nőtt a kinnlevőségük.
A parkolási társulás az év elején -- az új lehetőségben bízva -- kérte a rendszámok alapján a díjhátralékosok nevét és címét. A BM azonban ragaszkodott az alváz- és motorszámokhoz. Jogos önkormányzati érdek esetén a jegyzők is kikérhetnek adatokat, ám a főjegyző és az V. kerület jegyzője úgy ítélte meg, hogy személyiségi jogi problémákat vetne fel, ha ezeket átadnák a parkolási társulásnak -- mondta Tóth József. Az igazgató hozzátette: a tárgyalások során a minisztérium szakértői is egyetértettek abban, hogy a helyzet így tisztázatlan, s a tervek szerint a BM törvénymódosítást kezdeményez. Emellett Tóth József bízik abban, hogy a jegyzők mégis találnak olyan törvényes megoldást, amelynek alapján megkaphatják a díjhátralékosok nevét és lakcímét.
Az egy éve működő Budapesti Önkormányzati Parkolási Kft. még nem kért adatokat a BM-nyilvántartóból -- mondta a Világgazdaságnak a cég ügyvezető igazgatója. Novák Péter kifejtette: mivel ismerték a törvény értelmezésével kapcsolatos eltérő álláspontokat, előbb egyik tulajdonosukkal, a IX. kerületi önkormányzattal együtt próbálnak jogi megoldást találni.
A kft.-t a főváros, illetve a IX. és a XIII. kerületi önkormányzat hozta létre. A cég tavaly decemberben kezdett működni a Ferencvárosban, illetve Újlipótvárosban, a fővárosi területek közül pedig az Andrássy út és a Nagykörút is hozzájuk tartozik. Összesen 6000 parkolóhelyet üzemeltetnek. Az automaták mintegy 80 ezer jegyet adnak ki hetente, a nem fizetők pedig átlagosan 5 ezer pótdíjfelszólítást kapnak egy hét alatt. A cégnek az eltelt egy év alatt mintegy 200 millió forintos kinnlevősége halmozódott fel. Az ügyvezető igazgató szerint a jegyet vevő autósok miatt sem nézhetik tétlenül, hogy vannak, akik nem fizetnek. Novák Péter felhívta a figyelmet: a parkolási díj ki nem fizetése nem hat hónap alatt elévülő szabálysértés, a tartozások polgári peres úton öt évig behajthatók.
A főváros VI., VII. és VIII. kerületében az idén májusban 8000 parkolóhelyen kezdett működni az automatás rendszer. Az üzemeltetésre kiírt pályázatot a Centrum Parkoló Rendszer Kft. nyerte meg. A pótdíjak behajtásával kapcsolatos kérdésünkre a cég jogi képviselője kifejtette: látnak lehetőséget arra, hogy jogi úton érvényesítsék igényüket. A pótdíjfizetésre kötelezettek számáról, illetve az eddigi kinnlevőség összegéről a cég ügyvezető igazgatója nem kívánt nyilatkozni, mondván: a Centrum magáncég, nem önkormányzati tulajdonban van.
A jogi helyzet tisztázatlansága nem csak a fővárosi cégeket érinti: jelenleg 48 vidéki városban üzemel parkolási társaság, s 9 városban tervezik alapítását.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.