BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Igazolni kell a származást

Az év elejétől elvileg újabb ösztönzést kapott a gépjármű-behozatal, mivel az Európai Unió országaiból származó autók vámját eltörölték. Az év első hónapjában meg is ugrott az autóimport. Sokan azonban csak a határon döbbennek rá, hogy igazolni is kell a behozott kocsi származását. Különben a vámot ki kell fizetni.

Januártól újabb ösztönzést kapott a gépjármű-behozatal, mivel nullaszázalékos lett az Európai Unió országaiból származó autók vámja. Az év első hónapjában -- a szakértők várakozásainak megfelelően -- feltűnően megugrott az autóimport. Ám kiderült, sokan nem tudják igazolni a kocsi származását, sőt gyakran azzal sincsenek tisztában, hogy egyáltalán szükség van ilyen igazolásra. Előfordul az is, az importőr úgy gondolja, az a kocsi származási helye, ahol forgalomba helyezték, vagy ahol vette. Sipos Jenő, a Vám- és Pénzügyőrség Országos Parancsnokságának szóvivője lapunknak elmondta, ha a tulajdonos nem tudja dokumentumokkal alátámasztani, hogy az autó európai uniós országból származik, a vámhatóság nem érvényesíti a nullaszázalékos vámtételt, a gépkocsi tulajdonosának ki kell fizetnie a vámot. Ami bizonyos paraméterektől függően a gépkocsi értékének 13--73 százaléka. (Általánosságban elmondható, minél nagyobb és öregebb az autó, annál nagyobb a vámtétele.)
Mint a VPOP szakértőitől megtudtuk, a származás igazolásának nagyon szigorú feltételei vannak. Ha a gépkocsi értéke nem haladja meg a 6000 eurót (ez mai árfolyamon számítva 1,59 millió forint), a vámhatóság megelégszik az úgynevezett számlanyilatkozattal. Ez nemzetközi egyezményben rögzített szövegű záradék, amit az eladó tüntet fel a számlán. Ha azonban a kocsi értéke 6000 eurónál nagyobb, a származást az Eur 1-es elnevezésű szállítási bizonyítvánnyal kell igazolni. Ezt az okmányt szintén az eladó állítja ki, és azt a külföldi vámhatóságnak is ellenjegyeznie kell.
Az országba belépő, külföldön vásárolt személygépkocsira a határon ideiglenes E rendszámot tesznek, azzal jöhet be az autók elvámolására illetékes csepeli vámhivatalig. Két lehetősége van a kocsi tulajdonosának: vagy már a határon megfizeti az előre kikalkulált vámterhet, vagy kezességet kér a határra települt speditőr cégek egyikétől. Ez átlagosan 8-10 ezer forintot tesz ki. A vámteher egyébként a vámon felül a 25 százalékos áfából, a fogyasztási adóból (1600 köbcentiméterig 10, a fölött 20 százalék) és a környezetvédelmi termékdíjból áll, melynek mértéke átlagosan mintegy 15-20 ezer forint.
A csepeli vámhivatal területén kerül sor a közlekedési felügyelet vizsgájára. Ez hivatott eldönteni, hogy a kocsi műszaki és környezetvédelmi paraméterei megfelelnek-e a Magyarországon is elfogadott és megkövetelt nemzetközi előírásoknak.
Azt követően nyílik lehetőség arra, hogy a tulajdonos az okmányirodában a saját nevére írathassa a kocsit, hogy rendben vannak a származási papírok, megfizették a vámterheket is, és a műszaki vizsgán is átment az "autó".

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.