BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Igazolni kell a származást

Az év elejétől elvileg újabb ösztönzést kapott a gépjármű-behozatal, mivel az Európai Unió országaiból származó autók vámját eltörölték. Az év első hónapjában meg is ugrott az autóimport. Sokan azonban csak a határon döbbennek rá, hogy igazolni is kell a behozott kocsi származását. Különben a vámot ki kell fizetni.

Januártól újabb ösztönzést kapott a gépjármű-behozatal, mivel nullaszázalékos lett az Európai Unió országaiból származó autók vámja. Az év első hónapjában -- a szakértők várakozásainak megfelelően -- feltűnően megugrott az autóimport. Ám kiderült, sokan nem tudják igazolni a kocsi származását, sőt gyakran azzal sincsenek tisztában, hogy egyáltalán szükség van ilyen igazolásra. Előfordul az is, az importőr úgy gondolja, az a kocsi származási helye, ahol forgalomba helyezték, vagy ahol vette. Sipos Jenő, a Vám- és Pénzügyőrség Országos Parancsnokságának szóvivője lapunknak elmondta, ha a tulajdonos nem tudja dokumentumokkal alátámasztani, hogy az autó európai uniós országból származik, a vámhatóság nem érvényesíti a nullaszázalékos vámtételt, a gépkocsi tulajdonosának ki kell fizetnie a vámot. Ami bizonyos paraméterektől függően a gépkocsi értékének 13--73 százaléka. (Általánosságban elmondható, minél nagyobb és öregebb az autó, annál nagyobb a vámtétele.)
Mint a VPOP szakértőitől megtudtuk, a származás igazolásának nagyon szigorú feltételei vannak. Ha a gépkocsi értéke nem haladja meg a 6000 eurót (ez mai árfolyamon számítva 1,59 millió forint), a vámhatóság megelégszik az úgynevezett számlanyilatkozattal. Ez nemzetközi egyezményben rögzített szövegű záradék, amit az eladó tüntet fel a számlán. Ha azonban a kocsi értéke 6000 eurónál nagyobb, a származást az Eur 1-es elnevezésű szállítási bizonyítvánnyal kell igazolni. Ezt az okmányt szintén az eladó állítja ki, és azt a külföldi vámhatóságnak is ellenjegyeznie kell.
Az országba belépő, külföldön vásárolt személygépkocsira a határon ideiglenes E rendszámot tesznek, azzal jöhet be az autók elvámolására illetékes csepeli vámhivatalig. Két lehetősége van a kocsi tulajdonosának: vagy már a határon megfizeti az előre kikalkulált vámterhet, vagy kezességet kér a határra települt speditőr cégek egyikétől. Ez átlagosan 8-10 ezer forintot tesz ki. A vámteher egyébként a vámon felül a 25 százalékos áfából, a fogyasztási adóból (1600 köbcentiméterig 10, a fölött 20 százalék) és a környezetvédelmi termékdíjból áll, melynek mértéke átlagosan mintegy 15-20 ezer forint.
A csepeli vámhivatal területén kerül sor a közlekedési felügyelet vizsgájára. Ez hivatott eldönteni, hogy a kocsi műszaki és környezetvédelmi paraméterei megfelelnek-e a Magyarországon is elfogadott és megkövetelt nemzetközi előírásoknak.
Azt követően nyílik lehetőség arra, hogy a tulajdonos az okmányirodában a saját nevére írathassa a kocsit, hogy rendben vannak a származási papírok, megfizették a vámterheket is, és a műszaki vizsgán is átment az "autó".

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.