"A kérdésről korábban többször is beszéltem Járai pénzügyminiszter úrral, jelezve, hogy amennyiben a kormány megteremtené a még hiányzó jogszabályi hátteret az önkormányzati hitelfelvételhez, jelentős összegekkel hozzájárulhatnánk a költséges, és forrás híján gyakran elmaradó helyi környezetvédelmi beruházásokhoz" -- fejtette ki Wolfgang Roth, az EIB kelet-európai ügyekért felelős alelnöke a Világgazdaságnak.
Hozzátette, hogy hasonló problémákkal más jelölt országokban is találkoznak, pedig nem valami ismeretlen dologról volna szó: "A szükséges feltételek mellett olaszországi önkormányzati projekteket már 40 éve finanszírozunk, miként Németországba is mintegy 5-6 milliárd eurós ilyen kihelyezéseket tettünk már" -- mutatott rá az EIB alelnöke, emlékeztetve, hogy a különböző EU-alapokból kapott térítésmentes támogatások dacára összességében sokmilliárdos teher nehezedik a régiók és kistelepülések vezetésére, például a csatornázás, szennyvíztisztítás kiépítésére.
A hiányzó források elvben pótolhatók lennének a pénzpiacról, ám az ottani kamatfeltételeket az önkormányzati büdzsék többnyire nem tudnák felvállalni. Az EIB arra tart csak igényt, hogy bizonyos jogszabályi, intézményi feltételek szavatolják: az adott önkormányzat gazdálkodása és eladósodottsága nem megy majd túl egy bizonyos arányon, azaz a bank biztos lehet abban, hogy a szükséges időben mindenképpen viszontlátja pénzét.
A luxemburgi bankhoz közel álló illetékesek ennek kapcsán elismerték, hogy a jelölt országok többségében alapvetően kényes politikai kérdéseket vet fel az önkormányzatok pénzügyi önállóságának, illetve a központi hatóságokhoz való viszonyának a kérdése, lévén az előbbi gyakran politikailag ellentétes táborhoz tartozik az utóbbihoz képest.
Hangsúlyozták is, hogy ez ügyben inkább nem nyilvánítanak véleményt, csupán emlékeztetni szeretnének arra, hogy az említett jogaszabályi-intézményi garanciák rendszere mégiscsak létrejött és működik a mai tagországokban, mert mindenki belátta az ehhez fűződő érdekét, így az önkormányzatok például a könnyebb hitelhez jutás lehetőségét. "Néha az a benyomásunk, hogy e téren még nem mindenben értik az európai kultúra lényegét egyes tanácsadók a (tagjelölt) térségben" -- jegyezte meg erről maga Roth is.
Az EIB szokásos évi sajtóértekezletén, csütörtök este Philippe Maystadt elnök beszámolójából kitűnt, hogy a tavalyi, 36 milliárd eurónyi aláírt hitelmegállapodásból 32 milliárd a tagországokra jutott. A bank amúgy -- ugyancsak "szokás szerint" -- nyereséggel zárta az évet (1,345 milliárd eurós operatív többlettel). Unión belül a hitelek háromnegyedét az elmaradott régióknak, kétharmadát az úgynevezett "kohéziós országoknak" -- Írországnak, Görögországnak, Portugáliának és Spanyolországnak -- folyósították.
A pénzek oroszlánrészét továbbra is közlekedési, távközlési, energetikai és környezetvédelmi beruházásokra költötték, de Maystadt szerint érezhetően feljövőben van a tavalyi lisszaboni EU-csúcs határozata nyomán útjára indított projektek finanszírozása is (tavaly, alig néhány hónappal a csúcs után, máris mintegy 14 millió eurónyi ilyen hitelszerződést írtak alá).
2000 nyara óta a jelölt országok számára több mint 17 milliárd eurónyi "olcsó hitelt" folyósíthat a bank. (Az EIB AAA minősítésének köszönhetően maga is olcsón jut pénzhez, jóval a piaci kamatszint alatt tud és kész is hitelt nyújtani, ráadásul szokatlanul hosszú távra is.) A 2006-ig szóló, 8,6 milliárdos, EU-garanciával ellátott kelet-európai kereten túl a pénzintézet három évre szólóan további 8,5 milliárdos, saját kockázaton alapuló, csatlakozásra felkészítő hitelalapot is létrehozott. A két keretből az elmúlt 12 hónapban közel 3 milliárdot használtak fel.
Mint Roth szavaiból kitűnt, az "EU-garanciális borítékot" elsősorban bolgár és román hitelek finanszírozásakor vették igénybe, míg a projektek közül mindenekelőtt a különösen lassú megtérülésű, ám magas forrásigényű vasúti fejlesztésekhez folyósítottak innen pénzt. Mindkét keret esetében azonos kamat- és futamfeltételek mellett kerül sor a hitel kihelyezésére.
A tagjelölteknek szánt pénzek nagy része -- 39 százaléka -- közlekedési beruházást támogatott, 21 százalék jutott távközlési, 15 vízgazdálkodási, 8 ipari, 7 százalék energetikai projektekre. Növekvő arányt tesz ki a kis- és közepes méretű vállalkozások támogatása is. Tekintve, hogy esetükben nem lehet szó közvetlen kihelyezésről, az EIB hosszú lejáratú olcsó hiteleket nyújt kelet-európai bankoknak, ezzel téve lehetővé, hogy az utóbbiak továbbra is még elfogadható kamatszint mellett forgassák a pénzt tovább a kkv-knek.
Az EIB tavaly 35 ilyen közvetett kihelyezéssel élt a vállalkozói szektor támogatására. Max Messner, a bank szóvivője lapunk érdeklődésére elmondta, hogy az ilyen közvetett támogatások közel 40 százaléka Magyarországra futott be, amit szavai szerint az ország bankrendszerének előrehaladott állapota magyaráz.
A bank vezetői visszatérően hangsúlyozták, hogy a jövőben a jelölt országok esetében még nagyobb figyelmet akarnak szentelni a környezetvédelmi projektek támogatására. Jól látható ugyanis, hogy ez az egyik legköltségesebb tétele a csatlakozásra való felkészülési folyamatnak.
Az EIB a közelmúltban írt alá megállapodást az Európai Bizottsággal az ISPA-projektekben való társfinanszírozás eljárásbeli feltételeiről. Fontos kérdés volt például, hogy mivel az ISPA-tender és az EIB-hiteligény elbírálása egyaránt feltételez előzetes szakértői értékelést, melyik legyen a mérvadó, illetve a két intézmény mennyiben kész elfogadni egymás szakvéleményét.
Értesülések szerint a részleteiben még nem ismert mostani megállapodás értelmében az EIB késznek mutatkozott arra, hogy kis összegű környezetvédelmi projekteknél a bizottsági szabályokat és elvárásokat tekintsék irányadónak. Cserébe a bizottság minden ISPA-projektjavaslatot automatikusan elküld az EIB-nek is, úgyhogy az ottani szakemberek kezdettől fogva tisztában vannak a soron következő dossziék tartalmával.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.