BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kína az óceánok urává válna: a világ legnagyobb hajógyártójával tiporná el Trump tengerészeti álmait

Az új óriás nemcsak a kereskedelmi, hanem a hadihajógyártásban is erősítheti Peking pozícióit. Tizenhatmilliárd dolláros összeolvadással Kínában a világ legnagyobb hajógyártója jönne létre, miközben az Egyesült Államok csak keresi a visszautat a piacra.

Kína ezen a héten zárja le két állami irányítású hajógyártó vállalata, a China State Shipbuilding (CSSC) és a China Shipbuilding Industry egyesülését, amellyel a világ legnagyobb hajógyártója jön létre. A lépés célja, hogy az ország fokozza versenyképességét, és szembeszálljon az amerikai elnök hajógyártást érintő intézkedéseivel.

Busy ship building in Yangzhou a világ legnagyobb hajógyártója
Tizenhatmilliárd dolláros összeolvadással Kínában a világ legnagyobb hajógyártója jönne létre, miközben az Egyesült Államok csak keresi a visszautat a piacra / Fotó: Imaginechina via AFP

Létrejött a világ legnagyobb hajógyártója

Az összevont vállalat mintegy 17 százalékos globális piaci részesedéssel bír, több mint 530 hajóból és 54 millió tonna kapacitásból álló rendelésállománnyal. Éves bevétele eléri a 18 milliárd dollárt. A CSSC főként kereskedelmi hajókat gyárt, de kulcsfontosságú beszállítója a kínai haditengerészetnek is, és a beolvadó partner tervezte Kína első saját építésű repülőgép-hordozóját, a Shandongot.

Az amerikai elnök hajógyártási újjáépítési tervei akadoznak, és a kínai hajókra kilátásba helyezett magasabb kikötői díjak új lehetőséget teremtenek a dél-koreai és japán versenytársaknak. Japán például 2030-ra 9 százalékról 20 százalékra növelné globális részesedését, állami támogatásokkal és összefogással próbálva visszanyerni régi befolyását.

Noha Kína jelenleg a globális hajóépítés több mint felét adja, a The Wall Street Journal elemzése szerint a piac lassulásának jelei mutatkoznak. A megrendelések világszerte csaknem felére estek az év első felében, és a geopolitikai feszültségek mellett a protekcionista intézkedések is fékezhetik a keresletet. Ennek ellenére szakértők szerint a Peking és Washington közötti rivalizálás csak gyorsítani fogja a kínai technológiai fejlesztéseket és ipari integrációt.

Amerika visszaveszi a tengereket: Trump a hajógyártást is újraindítaná

Miközben az amerikai szárazdokkok üresen állnak, Kína átvette a vezetést. A kereskedelmi és haditengerészeti hajógyártás fellendítése elengedhetetlen lesz ahhoz, hogy Trump megerősítse az Egyesült Államok hatalmát.

 

 

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.