BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Szorongatott légitársaságok

Sztrájkveszély fenyeget az USA több vezető légitársaságánál is. Küszöbönáll a munkaügyi szerződések módosítása, s a szakszervezetek komoly követelésekkel álltak elő. Európában a Lufthansa pilótái elégedetlenkednek a bérük miatt, mondván, fizetésük átlag alatti, holott átlagon felül teljesítenek.

Kemény bértárgyalásokra készülnek az USA vezető légitársaságainak dolgozói, s a hírügynökségi beszámolók szerint nem kizárt, hogy a megbeszélések -- megegyezés híján -- sztrájkokba torkollnak tavasszal, illetve nyáron. A Delta Airlinesnál a pilóták követelnek az eddiginél jóval magasabb bért. Szakszervezetük, az Alpa szeretné, hogy a Deltánál is olyan jó fizetések legyenek, amit tavaly harcoltak ki a United Airlines pilótáinak. A Delta pilótái készek a sztrájkra, vezetői viszont kijelentették: ha munkabeszüntetés lesz, a cég -- az expresszfuvarozás kivételével -- felfüggeszti minden tevékenységét.
A Northwest Airlinesnál a repülőgép-szerelők elégedetlenek a bérükkel, de még nem jutottak előre a tárgyalásokon. A United Airlinesnál is a szerelők helyeztek kilátásba munkalassító megmozdulásokat, de tovább is mennek, ha nem kapják meg a kért béremelést. Szeretnék, hogy keresetüket a pilótáékéhoz hasonló mértékben emeljék. Az American Airlinesnál a légikísérők egyelőre még látnak reményt a megegyezésre, s tárgyalnak a munkáltatókkal.
A sztrájkfenyegetésekkel összefüggésben a hírügynökségi források emlékeztetnek, hogy Bush elnök a múlt héten sejtetni engedte a Northwest dolgozóinak: megakadályozza, hogy elfajuljon a vita a szakszervezetek és a vezetőség képviselői között. Ez egyszersmind jelzés lehet a többi légitársaság dolgozóinak is.
Európában a Lufthansa pilótái elégedetlenek bérükkel. Ha szakszervezetük, a Vereinigung Cockpit (VC) keresztülviszi akaratát, akkor egy vezető pilóta a jövőben átlagosan évi bruttó 600 ezer márkát kap. Ez azt jelenti, hogy az egyes jövedelmi kategóriáktól függően 30-45 százalékos béremelést követel a szakszervezet, plusz részesedést a vállalat eredményéből, maximum háromhavi fizetés erejéig.
A Lufthansa vezetése eltúlzottnak tartja a bérköveteléseket. A pilóták viszont azt állítják, hogy nemzetközi összehasonlításban az átlag alatt keresnek, de átlagon felüli teljesítményt nyújtanak. A VC számításai szerint a Lufthansa-kapitányok az átlagos bruttó 225 ezer márkás fizetéssel az utolsó előtti helyen, míg a repült idővel -- éves szinten 642 óra -- az elsők között vannak. Emlékeztetnek, hogy a társaság pénzügyi helyzetének konszolidálására 1992-ben jelentős emelésről mondtak le, s ezt a mai napig nem pótolta a cég vezetése, jóllehet a légitársaság azóta megerősödött.
Ezért a szakszervezet nem tartja megalapozottnak a Lufthansa érvelését, miszerint a társaság jelenlegi pénzügyi helyzete nem engedi meg a kért béremelést. A pilóták állítják, hogy megérdemlik a magasabb bért, hiszen nekik sokkal nagyobb a felelősségük, mert mint mondják, defekt esetén "nem állhatnak egyszerűen félre a leállósávba".
A közlekedési tárca 1992. évi rendelete szerint a hajózók éves repültidő-korlátja 700 óra -- tájékoztatta lapunkat Nagy Imre, a Malév repülési igazgatója. Tavaly a B737-es típuson az átlagos repülési teljesítmény 662 óra volt, ami 94,5 százalékos kihasználtságot jelent. A pilóták bérével, bérezési rendszerével kapcsolatos kérdéseinket azonban a szakember elhárította, mondván, hogy ez nem az ő kompetenciája, s a légitársaság szóvivője is csak későbbre ígért konkrét információt.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.