Jövő keddtől Münchenben mérhetik össze az erejüket a kínai és az európai autógyártók, akkor nyílik az IAA Mobility nemzetközi autókiállítás, amelyet a kínai gyártók valósággal elözönlenek, mivel 40 százalékkal nő a világ második legnagyobb gazdaságából érkező kiállítók száma 2023-hoz képest.
A már rutinos kiállító BYD mellett ott lesz többek között
Az utóbbi egyébként annak a Hongqinak a jogutóda, amely egykor Mao Ce-tung kedvence volt.
A kétévente megrendezett autókiállítás mottója Európa kontra Kína lehetne – mondta Pedro Pacheco, a Gartner piackutató cég egyik vezetője.
A kínaiak Európában próbálnak terjeszkedni, míg az európaiak az elektromos járművek és a szoftverek terén próbálnak meg visszavágni
– tette hozzá.
Van is miért visszavágni, hiszen az európai autógyártók folyamatosan teret veszítenek Kínában – a világ legnagyobb autópiacán – egy olyan brutális árháborúban, amit egyes iparági vezetők már a fajok „darwini” túlélési küzdelméhez hasonlítanak.
A kegyetlen árharc elől menekülve pedig mind több kínai autógyártó próbál Európában terjeszkedni. Közülük is kiemelkedik a Szegeden építkező BYD, amelynek globális eladásai öt év alatt a tízszeresére, 4,2 millió autóra emelkedtek 2024-re.
A JATO Dynamics szerint a kínai márkák 2025 januárja és júliusa között csaknem megduplázták, azaz 4,8 százalékra növelték európai piaci részesedésüket.
A McKinsey becslései szerint pedig a vén kontinensen elérhetik a japán és koreai autógyártók jelenlegi részesedését, amely 14 százalék, illetve 9 százalék.
A kínaiakat a vámok sem fogják megállítani. Mivel az Egyesült Államok politikai okokból nem elérhető, csak Európa felé nyomulhatnak
– mondta a Reutersnek Hszing Csou, az AlixPartners tanácsadó cég partnere.
A kiállításon is bemutatnak néhány újdonságot. A Chery az Omoda és a Jaecoo márkáit fogja mustrára bocsátani, míg a BYD a Denza prémiummárkával és a Seal 6 DM-i Touring plug-in hibrid szedánjával jön ki.
Nagyágyúkkal készülnek azonban az európaiak is.
A BMW kiállítja elektromos meghajtású iX3 SUV-jét, az első modellt a Neue Klasse EV sorozatából. Reflektorfénybe kerül a Renault Clio 6 és a Mercedes-Benz GLC is, az utóbbi a német óriás új generációs elektromos autóinak első modellje lesz.
A Volkswagen ID.Polo e-autójának pedig már az árát is bejelentették: 25 ezer euróról indul.
Különösen fontos, hogy nemcsak niche modelleket mutatnak be, hanem valódi volumentermelőket is
– jellemezte az európai felhozatalt Harald Deubener, a McKinsey szenior partnere.
Phil Dunne, a Stax tanácsadó cég ügyvezető igazgatója szerint az európai autógyártók túl lassan reagáltak a kínai kihívásra.
A nyugati gyártók kissé önelégültek voltak. Egyszerűen meg kell szokniuk a kisebb piaci részesedést, mert a kínaiak itt vannak, és maradnak is
– mondta.
A nyugati márkákat sem kell félteni, hiszen például Németországban csupán a válaszadók 16 százaléka fontolgatja kínai elektromos autó vásárlását. Ez az arány pedig még magasabb is, mint például Nagy-Britanniában (15 százalék), Olaszországban (14 százalék) és Hollandiában (11 százalék) – derül ki a Boston Consulting nemzetközi tanácsadó cég 10 országban 9000 résztvevő megkérdezésével végzett friss piackutatásából.
A kínai járművekkel szemben amúgy az Egyesült Államokban a legerősebbek a fenntartások, ahol a résztvevők mindössze 7 százaléka lenne nyitott a vásárlásra.
Németországban a márkahűség is a helyi gyártók mellett szól, hiszen a válaszadók 50 százaléka ugyanolyan márkájú autót venne, mint amit jelenleg vezet. A többi nagy piacon ez az arány csupán 35 százalék, Kínában pedig mindössze 9–14 százalék.
Nem véletlen tehát, hogy az idei első fél évben a Volkswagen adta el Európában a legtöbb elektromos autót. Az értékesítései 32 százalékkal, összesen 420 ezer járműre nőttek.
A Boston Consulting amúgy az évtized végére várja az elektromos autók áttörését Európában – feltéve, hogy az EU nem enyhíti jelentősen a szigorú szabályozást. Németországban az eladott személyautók mintegy 40 százaléka már 2030-ban tisztán elektromos lehet, 2035-re pedig 90 százalék fölé nőhet ez az arány.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.