BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Megkérdezték a Facebookon, mennyibe fog kerülni a benzin orosz olaj nélkül: legnagyobb meglepetésre az MVM elnöke válaszolt – forintra pontos számítást adott

Czepek Gábor szerint ellehetetlenülne a mindennapi megélhetés. Az üzemanyagár emelkedése miatt akár duplájára is nőhet egy átlagos fogyasztó tankolásra fordított kiadása.

Sokakat érintő kérdést tettek fel a Digitális Polgári Kör (DPK) főcsoportjában a Facebookon. Ez az elmúlt napok egyik legfontosabb gazdasági témájára vonatkozott, mégpedig hogy mennyivel emelkedne az üzemanyagár Magyarországon, ha elvágnák az orosz olajtól.

üzemanyagár, tankolás, benzinkút, benzin, üzemanyag
Üzemanyagár: az államtitkár kiszámolta, mennyivel fog drágulni / Fotó: Kocsis Zoltán

Ennek hátteréről a Világgazdaság is írt: a 2026-os hazai választásra készülő ellenzéki erő, a Tisza Párt a brüsszeli cselekvési tervhez igazodó intézkedéseket ígér. Magyar Péter pártelnök az augusztus 20-án bemutatott programjának részeként arról tájékoztatott, hogy csatlakozna az uniós Ukrajna-politika egyik legfontosabb törekvéséhez, és Magyarország nem vásárolna orosz energiát.

Az Oroszországból érkező olajszállítmányok tilalma súlyos következményekkel járna, hiszen

  • a benzinért literenként 1026 forintot,
  • a gázolajért pedig 1051 forintot kellene fizetni.

Üzemanyagár: az MVM elnöke kiszámolta, mennyivel fog drágulni

A lapunk által megismert kérdés mindezek nyomán kifejezetten arra vonatkozott, hogy a kilátásba helyezett üzemanyag-drágulás, hogyan hatna a hétköznapokban a tankolásra. „Most havonta nagyjából 30 ezer forintot költök benzinre. Ez mennyivel ugrana meg? Konkrét számokat tud valaki mondani?” – szólt a felvetés.

A legnagyobb meglepetésre az Energiaügyi Minisztérium miniszterhelyettese, államtitkára, egyben az MVM Zrt. igazgatóságának elnöke válaszolt, méghozzá forintra pontosan.

Czepek Gábor először is felhívta rá a figyelmet, hogy Magyarország földrajzi helyzetéből adódóan kőolajimportra szorul. Ha az orosz forrás kiesne, annak drámai következményei lennének. Egyrészt azért, mert a másik rendelkezésre álló csővezeték, az Adria kapacitása jóval kisebb, mint a Barátságé. Továbbá a százhalombattai, illetve a pozsonyi finomítók csak meghatározott orosz és nyugati olaj bekeverésére képesek.

Ugyancsak kardinális szempont, hogy az Adrián beszerezhető olaj jóval többe kerül, mint az orosz. Illetve az is ront a helyzeten, hogy a Horvátország felől Magyarországra belépő Adrián a szállítási díj ötszörös az európai átlaghoz képest. Ez egyfajta horvát büntetés a magyaroknak.

Mindez tehát rövid távon üzemanyaghiányt, középtávon pedig árrobbanást eredményezne. Czepek Gábor a fent említett 1026 forintos benzinárból úgy számolt, hogy a kérdező jelenleg 30 ezer forintos havi tankolása közel duplázódna.

Ha ön 95-ös benzint tankol, akkor havonta 52 515 forintot kellene fizetnie. Dízelnél 53 440 forintot

– adott forintra pontos tájékoztatást. 

A miniszterhelyettes végezetül kiemelte, hogy nem túlzás azt állítani, hogy a Tisza Párt kiszivárgott „szja-emelése és a rezsiárak felrobbanása mellett az üzemanyagárak is kilőnének Magyar Péter intézkedései nyomán, ellehetetlenítve a mindennapi megélhetést”.

A teljes képhez hozzátartozik, hogy közben az Orbán-kormány éppen azt helyezte kilátásba, hogy fél évvel eltolja a jövedéki adó 2026 januárjában esedékes emelését, ami az üzemanyagárat is érintené: ha megvalósul az intézkedés, literenként körülbelül 10 forintos drágulás maradna el.

Üzemanyagár-emelés Magyarországon: ez most komoly? Ha tényleg ennyivel drágul, mindenki inkább külföldön fog tankolni
Ezerforintos literenkénti árak jöhetnek a benzinkutakon, ha megszűnik az orosz olajszállítás. Az üzemanyagár-emelés Magyarországon akár egy komplett nyaralás árát is elviheti, és felmerül, hogy egyáltalán ki tankolna még itthon. A témában a Gazdálkodj okosan Digitális Polgári Kör Facebook-csoportjában is fontos észrevételek jelentek meg.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.