A Balaton körül több ezer vállalkozás működik, döntő többségük azonban még mindig csak a nyárra van berendezkedve. A júniusi hónap gyengébb volt a tavalyinál, azonban sok szolgáltató úgy látja, hogy összességében jó szezont zárt.
A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) közlése szerint júliusban a turisztikai szálláshelyeken közel 2,5 millió vendég mintegy 6,7 millió vendégéjszakát töltött el.
A Balatonnál
„A júliusi esőzések jelentősen befolyásolták a vízparti kikapcsolódás lehetőségeit” – mondta lapunknak Fekete Tamás, a Balatoni Turizmus Szövetség elnöke. Hangsúlyozta, hogy a Balaton látogatottsága sok esetben teljesen impulzív módon történik: ha vannak megfelelő programok, vagy jó az idő, akkor elindulnak pihenni vágyók.
„Árbevétel szempontjából jó szezon volt az idei, igaz, hullámzóan kezdődött el a nyár” – mondta, majd hozzátette, hogy augusztus végére a Balaton visszatalált magához. Ebben sokat segített a MotoGP motorverseny-sorozat és a szinte azzal egy időben zajló zamárdi Strand Fesztivál is, amelyen több tízezren vettek részt.
A Balatoni Turizmus Szövetség elnöke azonban úgy látja, hogy nem minden szolgáltató találta meg a számításait az idei szezonban, de szerinte ennek főleg minőségi okai vannak. „Akik megfelelő színvonalat kínáltak, jó árakkal dolgoztak, azok biztosan jó szezont tudhatnak maguk mögött” – fejtette ki.
Véleménye szerint a Balaton látogatói még mindig árérzékenyek, ezért is van széles választék az árazás tekintetében , ezt pedig a pihenni vágyók is érzékelik. „Az árak nem lettek annyira magasak, mint ahogyan azt az infláció megkövetelte volna” – tette hozzá. Azt is kiemelte, hogy emiatt sem jogos a hangulatkeltés a Balatonnal szemben.
Fekete Tamás a Világgazdaságnak korábban úgy fogalmazott, hogy a Balaton népszerűségét a dráguló Adria mellett nemcsak a jobb ár-érték arány, de erős hazai program- és gasztronómiai kínálat is hajtja. Éppen ezért, megváltoztak a magyar utazók szokásai.
„Közel 4000 balatoni szolgáltató szerepel a VisitBalaton365 adatbázisában, melyből körülbelül 1500 egész évben nyitva tartó vállalkozás” – közölte a Világgazdaság megkeresésére a VisitBalaton365 turisztikai iroda, vagyis
a balatoni vállalkozásoknak több 60 százaléka csak a nyári szezon alatt tevékenykedik.
A vállalkozások típusát tekintve többek között
A VisitBalaton365 irodát idén azzal a céllal adták át, hogy nem csupán képzések, programok helyszíneként szolgáljon, hanem a Balaton térségének gazdaságát is erősítse. Az iroda május–júniusban több képzési programot tartott a térség vállalkozóinak.
Navracsics Tibor közigazgatási és területfejlesztési miniszter az iroda megnyitáskor hangsúlyozta, hogy szükség van a Balatonnál a térség egészét, gazdaságát is érintő kapcsolatok erősítésére, a keszthelyi desztinációmenedzsment-iroda „ezt a missziót vállalja fel”.
Fekete Tamás szerint a legfontosabb, hogy legyen mindig miért lemenni Balatonra, ehhez pedig a vállalkozásoknak is alkalmazkodniuk kell.
Tavaszi, őszi szezonban kell gondolkodni, és nem a nyárit kell meghosszabbítani
– tette hozzá.
A VisitBalaton365 a lapunkkal közölte, hogy egyre többen tartanak nyitva nem csak a nyári főszezonban, hanem tavasszal, ősszel és akár télen is.
Az iroda elmondása szerint az őszi–téli szezonban még magasabb fokozatra kapcsolnak, hiszen a forgalmasabb nyári időszak után a szolgáltatóknak vélhetően több idejük jut a tervezésre, a fejlesztésre, a szakmai programokon való részvételre, az információgyűjtésre.
A VisitBalaton365 ismertette, hogy a szolgáltatók együttműködésének konkrét példái a közös termékfejlesztések – többek között ilyen a Balatonbor márka – továbbá a különböző összefogások, a közös termékcsomagok kidolgozása és értékesítése. Erre példa a BalatonBikeTour által szervezett Balaton osztálykirándulás csomag, amely több szolgáltató közreműködésével jött létre.
A Magyar Turizmus Akadémiával együttműködve a hirdetési és kampányeszközök, a mesterséges intelligencia témakörökben is valósított meg képzéseket.
„A digitális érettség nagyon fontos a vállalkozásoknál” – mutatott rá a Balatoni Turizmus Szövetség elnöke. Fekete Tamás kifejtette, hogy az online térben történő ajánlások fontosságára is figyelniük kell a vállalkozásoknak, illetve arra is, hogy a mesterséges intelligencia számára is láthatóvá kell tenniük magukat.
A turisztikai iroda ezt megerősítve a Világgazdasággal közölte, hogy a balatoni vállalkozásoknak
leginkább a digitális kompetencia fejlesztésére és kedvező hitelkonstrukciókra van szükségük,
hogy a kihívásokat leküzdjék és hosszú távon fenntarthatóvá váljanak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.