BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A sztrádák vonzzák a beruházásokat

A Széchenyi-terv eddigi nyertes pályázatai révén 277 milliárd forintnyi beruházás valósulhat meg. Ezeknek több mint a fele az autópályák mentén indul. Mivel a sztrádák zömmel a nyugati országrészben épülnek, nem érvényesül a kívánatos területi kiegyenlítő hatás.

A Széchenyi-tervben mostanáig 54,9 milliárd forint állami támogatást ítéltek meg, ennek révén összesen 277 milliárd értékű beruházás indulhat. Ezeknek több mint a fele az M0-s, M1-es, M3-as, M5-ös, M7-es autópályák mellett, továbbá a nyugati határszél (84-es, 85-ös főút) és a Duna mentén jön létre -- derül ki az eddigi 3307 nyertes pályázat elemzéséből.
Az említett útvonalak vonzáskörzetében, a Mosonmagyaróvár--Győr--Tatabánya--Budapest--Pest megye tengelyen az odaítélt támogatások segítségével 145 milliárd forint értékű beruházás jön létre. Ezekhez fűződik a nyertes pályázatok hatására kialakuló új munkahelyek közel 40 százaléka is.
Mindez azonban még nem jelenti azt, hogy látványosan elindult volna a területi kiegyenlítődés folyamata. Bár még nincsenek friss adatok, de az biztos, hogy az 1999-ig rendelkezésre álló statisztikák szerint az infrastrukturális beruházások nem csökkentették a területi különbséget, sőt, azok még 1999-ben is növekedtek. Az autópályák építésének látványos tőkevonzó hatása valószínűleg az azóta eltelt két évben sem nagyon hatott a kiegyenlítődés irányába, hiszen az M3-ason kívül gyakorlatilag az összes építkezés a nyugati országrészben folyik. Igaz, az M3-as autópálya mellett valóban telepedtek le új vállalatok, de 1999 óta itt nem adtak át újabb szakaszt.
Az autópálya-építések várható hatásait és eredményeit tekintve a Széchenyi-terv megállapítja: a sztrádák közvetlen GDP-növekedést eredményeznek azáltal, hogy keresletet támasztanak a nyersanyag- és energiaszektorban, valamint az építési-szerelési szakágazatokban. Az építkezések hatása időben késleltetve jelenik meg a növekedésben és a jövedelemben. Becslések szerint a generált jövedelemnövekmény 70 százaléka az autópálya-fejlesztéssel érintett térségben, 30 százaléka pedig az ország egyéb területein jelentkezik.
A külföldi beruházók telephelyválasztását elsősorban az európai piac közelsége, gyors elérhetősége határozta meg, ami ezeknek a vállalatoknak az erős exportorientáltságával függ össze. Többek között a multinacionális nagyvállalatok telephely-választási stratégiájára -- ami elsősorban a kedvező elérhetőséget preferálja -- vezethető vissza a nyugati országrész 1990 után bekövetkezett gyors fejlődése. Az elmúlt évtizedben a multinacionális nagyvállalatok zöldmezős beruházásaik meghatározó részét az autópályák 30-40 kilométeres körzetében valósították meg. Ezért az autópálya-építési program projektjeinek az időbeli ütemezésénél meghatározó szempont volt, hogy a fejlesztések révén az ország hátrányos helyzetű északkeleti és keleti régióinak a tőkevonzó képessége is növekedhessen -- áll a Széchenyi-tervben. Ha azonban a 2002-ig tervezett autópálya-építési programot megnézzük, az döntően nem az elmaradott keleti régióknak kedvez. Az Alföldet, illetve a keleti országrészt érintő autópályák többsége a 2008-ig, illetve a 2004--2008 között indítandó beruházások listáján szerepel, de akad olyan, amelynek megkezdését is 2008 utánra tervezik. A gazdasági tárca összesítése alapján egyértelmű, hogy az Alföld, illetve az ország déli határa mentén nagy térségek ismét kimaradnak egy olyan lehetőségből, amely lendületet ad a gazdaságnak.
Más esetekben is tapasztalható, hogy a támogatások nem tudják mérsékelni a fejletlenebb régiók lemaradását -- mondta a Világgazdaságnak Búzás László, az Észak-alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség vezetője. A három, leginkább elmaradott régiót -- az észak-magyarországit, az észak- és a dél-alföldit -- PHARE-támogatásban részesülő célrégiónak jelölték ki. Eközben azonban a kormány saját költségvetési forrásokból támogatni kívánja a másik négy, úgynevezett tükörrégiót is. A pályázati feltételeket összehasonlítva kiderül, hogy a három célrégió van nehezebb helyzetben, miután a PHARE-támogatás feltételei szigorúbbak -- mutatott rá Búzás László. Hasonló a helyzet a kis- és középvállalkozásokat támogató programok esetében. A Gazdasági Minisztérium által meghirdetett lehetőségek feltételei nem annyira szigorúak, mint a PHARE-programé, ezért várhatóan a vállalkozók inkább az előbbire fognak jelentkezni. Ez a helyzet viszont nem segíti a PHARE-program megvalósítását. Búzás László szerint mindez arra mutat, hogy a különböző terület- és gazdaságfejlesztési források nincsenek kellőképpen összehangolva.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.