BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

"Csődeljárás" kormányoknak

A vállalati csődeljárásokhoz hasonló műveletek bevezetését javasolja az IMF a törleszthetetlenné váló államadósságok, illetve a kormányok fizetésképtelenségének kezelésére. Az új rendszer révén az argentin adósságválsághoz hasonló súlyos bonyodalmaknak vehetnék elejét.

A vállalatok számára a csődeljárás idejére nyújtott védelemhez hasonlóan a súlyosan eladósodott államok is mentesülhetnének átmenetileg a hitelezők nyomása alól, hogy peres eljárásoktól nem zaklatva megtárgyalhassák a törleszthetőséghez szükséges szerkezetátalakító intézkedéseket. A tervet -- amelyet Anne Krueger, az IMF első vezérigazgató-helyettese ismertetett -- decemberben vitatja meg az alap igazgatótanácsa. A G7 csoport tagjai közül Nagy-Britannia állítólag támogatja a tervet, és a Wall Street nyomására Washington is mellé állt, a többiek még nem foglaltak állást az ügyben.
A tervezett rendszer főbb elemei közül Krueger kiemelte, hogy a külföldi hitelezők a csődvédelem idejére nem fordulhatnának saját bíróságaikhoz, mint történt az 1997-ben, amikor például Peru kormányát is túszként tartották a kezükben. Az adósok számára kötelezővé tenné, hogy -- egyes tételeket gyorsabban törlesztve -- ne tegyenek különbséget a hitelezőik között. További elemként az IMF bátorítani szeretné a hitelezőket, hogy a likviditási válságba került államoknak nyújtsanak pótlólagos, sürgősségi hitelt, amelynek a törlesztése a későbbiekben elsőbbséget élvezne a korábbi kihelyezésekkel szemben. A rendszer részét képezné az a néhány év óta sürgetett formula, amely szerint a hitelezők közössége többségi -- és nem egyhangú -- szavazással dönthetne az adósság kezeléséről vagy az átütemezésről. A Reuters értelmezése szerint az egész rendszer "ajtónállója" az IMF lenne, amely -- a spekuláció kivédésére -- esetenként egedélyezhetne átváltási korlátozásokat. Az alap egyébként nem zárja ki, hogy a tervezett csődrendezés vagy -egyezkedés idején is folyósítson hiteleket, ezeket azonban csak a legszükségesebb importtételek és szolgáltatások kifizetésére, illetve tartalékképzésre lehetne felhasználni, a hitelezők azonban ezekből az összegekből nem kaphatnának.
Az eljárás kidolgozása még éveket vehet igénybe, ezért a kezelni kívánt bajok modelljeként számon tartott Argentína számára már túl későn jönne az állami csődeljárás rendszere. Az IMF az eljárás hiányával magyarázza, hogy a Buenos Airesnek tavaly decemberben folyósított 40 milliárdos összeg, illetve az idei augusztusi 8 milliárd dolláros póthitel ellenére sincs kiút az ország pénzügyi válságából. Ha létezett volna a csődvédelem rendszere, akkor Argentína már márciusban igénybe vehette volna az eljárást, és akkor a valutaalapnak is megmaradt volna 8 milliárd dollárja, amit akkor a káosz elkerülése végett volt kénytelen folyósítani. E pont kapcsán az IMF is elismeri, hogy az 1997--99-es válság óta temérdek részfeladattal birkózott, az adóssághegyek alatt fuldokló államok bajainak kezelésére nem dolgozott ki receptet.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.