BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Évi kétmilliárd euró a cél

Évente akár kétmilliárd eurónyi fejlesztési pluszforráshoz juthat Magyarország az uniós belépést követően az EU strukturális és kohéziós alapjaiból. Ennek azonban feltétele, hogy megfelelő mennyiségű és színvonalú projektjavaslat álljon rendelkezésre, amelyek jó eséllyel nyerik el Brüsszel tetszését. A strukturális alapokra való felkészülés formálódó kormányzati stratégiája azt tűzi célul, hogy az elérhető összeg minél nagyobb részét tudja ténylegesen is lehívni Magyarország.

A korábbi bővítések tapasztalatai szerint a frissen belépett országok az első években néha a rendelkezésre álló összeg felét is elveszítik felkészületlenségük következtében. Portugália és Írország is eurószázmilliókban mérhető összeget veszített amiatt, hogy nem volt elegendő mennyiségű és minőségű projektjavaslata -- a támogatások odaítéléséről ugyanis igen szigorú kritériumok alapján dönt az Európai Bizottság.
A strukturális alapokra való felkészülésről szóló, kidolgozás alatt lévő kormányhatározat igyekszik megteremteni az összhangot a Széchenyi-terv és az EU-alapokból a csatlakozástól kezdődően elérhetővé váló fejlesztések között. Az uniós pénzek ugyanis jóval bonyolultabb, idő- és energiaigényesebb előkészületek után nyerhetőek csak el, mint a Széchenyi-terv támogatásai.
A Miniszterelnöki Hivatal segélykoordinációs titkársága ezért már a 2002--2003-as PHARE-program kohéziós jellegű projektjeit is teljes egészében a strukturális alapok szabályai szerint, többéves programozás alapján javasolja elkölteni -- mondta lapunknak Rapcsák János államtikár, a hivatal vezetője. Ez az általában 25 százalékot kitevő magyar társfinanszírozással együtt összesen 180-200 millió eurónyi értékű fejlesztést jelentene. Ezzel voltaképpen "gyakorlópályát" biztosítanának a strukturális alapokat majdan fogadó intézményeknek az EU-pénzek sikeres megpályázásához 2004-től (vagyis a tervezett EU-csatlakozástól) kezdődően.
Mivel az intézményfejlesztési PHARE-projektek lassan kifutnak, 2002--2003 folyamán a korábbiaknál több pénz áll majd rendelkezésre az uniós zsargonban "gazdasági és szociális kohézió erősítésének" nevezett célra (vagyis a gyakorlatban a regionális fejlesztési projektekre). A projekteket a tervek szerint a jövő nyáron hagyná jóvá az EU-tagállamok illetékes menedzsmentbizottsága. Annyit azonban már most lehet tudni, hogy a magyar kormány kezdeményezni fogja a 2000-es PHARE keretében jelenleg három régióban (Észak-Magyarország, Észak-Alföld és Dél-Alföld) futó kohéziós projektek kiterjesztését a másik négy régióra is (ezek jelenleg a magyar költségvetésből kapnak a PHARE-hoz hasonló szabályok alapján ugyanakkora támogatást, tehát 10-10 millió eurót).
Magyarország azt is kezdeményezni fogja, hogy a strukturális alapok előképének tartott ISPA előcsatlakozási alap eszközeit már jövőre kössék le egészen 2006-ig (addig vannak elkülönítve konkrét összegek az ISPA-ra az unió büdzséjében). Ehhez már a jövő év elejére megszületnek a magyar projektjavaslatok, amelyek (ha az unió elfogadja ezeket) ki is töltik az ISPA keretében hazánknak közlekedési és környezetvédelmi fejlesztésekre adható évi 72-104 millió eurót.
A Magyarország által javasolt közlekedési fejlesztések között szerepel három vasútvonal felújításának 2. szakasza. Ezek már a 2000. évi ISPA keretében is kapnak pénzt, ám az csupán a felújítás megtervezéséhez és elindításához elegendő. Emellett hét közútfejlesztési projektet is javasol a kormány: országos főútvonalak egyes szakaszain az útburkolat 24-26 cm-rel történő vastagítását, illetve mindkét sávban 80-80 cm-rel való kiszélesítését (ez szükséges ahhoz, hogy ezek az utak ne csupán a korábbi magyar szabvány szerinti tíztonnás tengelyterhelés elviselésére legyenek alkalmasak, hanem az EU-ban előírt 11,5 tonnás terhelésre is).
A környezetvédelem terén már készen áll 23 város szennyvíztisztítási és szilárdhulladék-elhelyezési projektje. Ezenfelül a budapesti központi és a dél-pesti szennyvíztisztító összesen 400 milliárd forintra becsült fejlesztési igénye "gondoskodik" arról, hogy legyen hol elkölteni az uniós forrásokat az EU-nak is tetsző beruházásokra és az előírásoknak megfelelő módon.
A strukturális alapokra való intézményi felkészülés részeként már létrejött öt úgynevezett végrehajtó hatóság (managing authority). Az infrastrukturális fejlesztéseket, illetve a gazdasági versenyképességet szolgáló beruházásokat felügyelő végrehajtó hatóságok a Gazdasági Minisztérium alá tartoznak majd, az európai szociális alap fogadására létrehozott testület a GM, az SZCSM és az OM felügyelete alatt áll majd, a regionális fejlesztés, illetve a mezőgazdasági beruházások terén pedig az FVM lesz a "gazda" a magyar kormányzati struktúrán belül. A pénzek egészét tartalmazó közösségi támogatási keret (CSF) pedig a Miniszterelnöki Hivatal segélykoordinációs titkárságának felügyelete alatt áll majd (mivel a MeH-nek nincs saját projektje, "versenysemleges" helynek számít, s így felül tud emelkedni a tárcaérdekeken).
Készül már e területek operatív programja is, amelyet legkésőbb a csatlakozási szerződések aláírásáig kell véglegesíteni. Az EU korábban azt szerette volna, ha erre az időpontra készül el az a nemzeti fejlesztési terv (NDP) is, amely a csatlakozás utáni fejlesztéseknek hivatott keretet és irányt adni -- a mostani helyzet szerint a határidőt meghosszabbították a tényleges taggá válás előtti hat hónapra (vagyis hivatalos magyar remények szerint 2003. július 1-jére), ami azért előnyös, mert az NDP kidolgozása során rengeteg tárca- és egyéb érdek ütközik.
Az uniós fejlesztési pénzek minél nagyobb arányú felhasználását célozza az a kezdeményezés is, hogy Magyarországon ne hét különböző regionális operatív program működjön a csatlakozástól, hanem egyetlen központi. A régiók ezzel voltaképpen jobban járnak, mivel az ő elképzeléseiket követő projektre nagyobb összeg jut majd nekik az EU-kasszából, mint ha külön-külön próbálkoznának a támogatások elnyerésével -- mondta Rapcsák János.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.