A büntetőjogszabályok szigorításának hatására az elmúlt években folyamatosan nőtt a fogvatartottak száma - mondta lapunknak a fentiekkel kapcsolatban Márki Zoltán. Az IM főcsoportfőnöke hozzátette: jelenleg a valamivel több mint 10 ezer férőhelyen mintegy 12 ezer elítéltet, valamint négy-ötezer vizsgálati fogságban lévő személyt helyeznek el. Az utóbbi években történtek ugyan beruházások a férőhelyek számának növelése céljából, de az átlagos kihasználtság így is 165-170 százalékos, ami elengedhetetlenné teszi új bv-létesítmények létrehozását. A cél az elviselhetőnek tartott 120 százalékos kihasználtság elérése - fogalmazott Márki Zoltán.
Miközben a most elkészült program tervezetéről még folynak az egyeztetések, jelenleg is több olyan beruházás folyik, amelyek 2002-ben készülnek el. A Szegeden és Szolnokon folyó bővítések, valamint a miskolci Fiatalkorúak Büntetés-végrehajtási Intézetének létrehozása várhatóan márciusban fejeződik be. Ez összességében 470 fős férőhelybővítést eredményez. Várhatóan jövő év őszén fejeződik be a teljesen elavult veszprémi börtönt kiváltó új bv-intézet építése, ahol 226, zömmel előzetes letartóztatásban lévő személy elhelyezésére lesz lehetőség. A beruházásokat a költségvetés által biztosított keretből finanszírozzák. A fogvatartottak körülményeinek javítására és a legsürgősebb fejlesztésekre a kormány egymilliárd forintot különített el a büntetés-végrehajtás céljaira.
A felépítendő börtönök száma további konzultációktól függ, de a lehetséges helyek számbavétele már megkezdődött. Végleges döntés még nincs. A választás olyan helyszínekre eshet, amelyek lakóterülethez közel, de jól elkülöníthető területen fekszenek, s van már hasonló jellegű létesítmény a településen. Ez lényegesen lecsökkenti annak esélyét, hogy a beruházás a helyi lakosság tiltakozásához vezessen.
Végleges döntés hiányában egyelőre nem tisztázott, pontosan mekkora összegbe kerülnének a tervezett beruházások, de a finanszírozás módjával kapcsolatban is többféle elképzelés vetődött fel. Arról nincs szó, hogy megszüntetnék a büntetés-végrehajtás állami monopóliumát, s magáncégeknek is lehetőségük lenne börtönök üzemeltetésére és fenntartására, azt azonban vizsgálják, hogy a magántőke bevonása a beruházásokba csökkentheti-e a költségeket.
Az IM ez évben több magáncégtől is kapott ajánlatot, amelyek felajánlották: saját költségükön vállalják egy büntetés-végrehajtási létesítmény felépítését, amelyet ezután az állam tartós bérlet vagy lízing formájában vehetne használatba. Ezzel kapcsolatban Márki Zoltán elmondta: a németországi tapasztalatok azt mutatják, hogy a magánerőből létesített bv-intézetek felépítése lényegesen rövidebb ideig tart, s eközben a megtakarítás a költségek 25 százalékát is elérheti. Ez ellen szól, hogy a bérlet vagy a lízing díja miatt erősen kérdéses, hogy a forma hosszú távon is megtakarítással járna-e.
Ez sem zárja ki, hogy az intézmények üzemeltetésének egyes területeit - elsősorban a kiszolgálótevékenységeket - magánvállalkozásoknak adják át. Újabb lehetőségek nyílhatnak meg a magáncégek előtt a fogvatartottak munkáltatásával kapcsolatban is. A bv-intézményekben jelenleg az elítéltek 55-60 százalékának tudnak munkát biztosítani, s a program az arány javítását tűzi ki célul. Ez részben az állami megrendelések számának növelésével valósulhat meg, de nagyobb szerep juthat a magáncégeknek is. Az elképzelések szerint a keretet továbbra is a bv-intézetek mellett működő 12 állami kft. jelentené.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.