Tavaly csökkent a szállítási teljesítmény
Tavaly csökkent a szállítási ágazatokhoz tartozó vállalkozások teljesítménye. A Központi Statisztikai Hivatal jelentése szerint a szállított áru mennyisége 5, az árutonna-kilométer mutatója pedig 2 százalékkal kisebb, mint egy évvel korábban.
A csökkenés elsősorban a közúti fuvarozás visszaesésének következménye. A távolsági személyszállítás teljesítménye kismértékben bővült, a helyi személyszállítás pedig stagnált. Az ágazatban egyébként koncentráció figyelhető meg, hiszen az egyéni vállalkozások számának 7 százalékos csökkenése mellett a társas vállalkozások száma 3 százalékkal nőtt. A kisebb cégek megszűnése minden bizonnyal összefüggésben áll a gyenge kereslettel.
A leglátványosabb kedvező változás a személygépkocsi-állományban következett be. Tavaly mintegy 190 ezer új autót helyeztek forgalomba, 28 százalékkal többet, mint 2000-ben. Azonban ez sem elegendő, hogy modernizálja a teljes állományt, hiszen az átlagos életkor több évre visszatekintve stabilan 11,8 év. Továbbra is majdnem 40 százalék a "szocialista autómárkák" részaránya, igaz, ez 15 százalékponttal kevesebb, mint 1997-ben volt. Bár duplájára növekedett, továbbra is csupán az autók egyhatoda fiatalabb háromévesnél.
Az idén valószínűleg változik az autómárkák sorrendje. Második helyre fog visszaesni a Lada - ezt a jelenlegi második Opel váltja fel -, és a Trabant is kettőt ronthat dobogós helyén. Ezt a Volkswagen és a Suzuki előzi majd meg.
A japán márka azonban a tavaly forgalomba helyezett autók tekintetében elvesztette éllovas pozícióját, Opelből tavaly többet adtak el. További nyertesek a francia autómárkák, amelyek az utóbbi három évben javítani tudtak helyezésükön. 2001-ben a Renault adta el a harmadik legtöbb autót. (VG)


