Tavaly csökkent a szállítási ágazatokhoz tartozó vállalkozások teljesítménye. A Központi Statisztikai Hivatal jelentése szerint a szállított áru mennyisége 5, az árutonna-kilométer mutatója pedig 2 százalékkal kisebb, mint egy évvel korábban.
A csökkenés elsősorban a közúti fuvarozás visszaesésének következménye. A távolsági személyszállítás teljesítménye kismértékben bővült, a helyi személyszállítás pedig stagnált. Az ágazatban egyébként koncentráció figyelhető meg, hiszen az egyéni vállalkozások számának 7 százalékos csökkenése mellett a társas vállalkozások száma 3 százalékkal nőtt. A kisebb cégek megszűnése minden bizonnyal összefüggésben áll a gyenge kereslettel.
A leglátványosabb kedvező változás a személygépkocsi-állományban következett be. Tavaly mintegy 190 ezer új autót helyeztek forgalomba, 28 százalékkal többet, mint 2000-ben. Azonban ez sem elegendő, hogy modernizálja a teljes állományt, hiszen az átlagos életkor több évre visszatekintve stabilan 11,8 év. Továbbra is majdnem 40 százalék a "szocialista autómárkák" részaránya, igaz, ez 15 százalékponttal kevesebb, mint 1997-ben volt. Bár duplájára növekedett, továbbra is csupán az autók egyhatoda fiatalabb háromévesnél.
Az idén valószínűleg változik az autómárkák sorrendje. Második helyre fog visszaesni a Lada - ezt a jelenlegi második Opel váltja fel -, és a Trabant is kettőt ronthat dobogós helyén. Ezt a Volkswagen és a Suzuki előzi majd meg.
A japán márka azonban a tavaly forgalomba helyezett autók tekintetében elvesztette éllovas pozícióját, Opelből tavaly többet adtak el. További nyertesek a francia autómárkák, amelyek az utóbbi három évben javítani tudtak helyezésükön. 2001-ben a Renault adta el a harmadik legtöbb autót. (VG)
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.