Élénkülhet a kiutazási kedv
Az idei nyári turisztikai főszezonban gazdag kínálattal jelennek meg az irodák. A ma nyíló Utazás kiállításon is megjelenő kiutaztatók szerint az idén tovább élénkül a lakosság utazási kedve. Bár az USA elleni terrortámadás idején sokan megkérdőjelezték az idei szezon sikerét, az akkori félelem mára már a múlté. Mint Békeffy Veronika, a Neckermann Utazási Iroda ügyvezetője mondta, ha el is riasztott sokakat e terrorcselekmény az utazástól, inkább közlekedési eszközt váltanak, de nem mondanak le az üdülésről. Ehhez igazodik a cég kínálata is, nagyobb szerepet kaptak a buszos és autós üdülések. Azt elképzelhetőnek tartja, hogy nem távolabbi üdülőhelyre mennek chartergéppel, hanem helyette az Adriára gépkocsival. Fizetőképesnek ítéli a hazai piacot a világ első számú utazásszervezője, a TUI is, amely az idén - mint Radics Lajos, a csoporthoz tartozó Touropa Magyarország Kft. ügyvezetője elmondta - markánsabban jelenik meg Magyarországon. Ezt mutatja, hogy míg a korábbi években csak bécsi indulással kínáltak üdüléseket, addig ez évben 12, Budapestről induló chartergépük szállítja majd hetenként az igényesebb szolgáltatásokat vásároló utasokat.
A fizetőképes kereslet növekedésével számolnak a chartergépeket kínáló cégek is, amelyek közül a kisebbek óvatosan terveznek. A Malév charterosztálya az idén mintegy 20 százalékkal növeli tavaly regisztrált heti járatszámát, s így összesen a főszezonban hetente 30-35 gépe indul a dél-európai és észak-afrikai üdülőhelyekre. A Travel Service ez évben főként a gépek biztonságos töltésére törekszik, így heti járatszámuk hasonló lesz, mint tavaly. Mellettük több új szereplő is próbál részesedést szerezni magának a piacból.
A cégek várakozásaival egybecseng a kutatóé, hiszen - mint Skultéti László, a GKI Gazdaságkutató Rt. munkatársa mondta - az idei évre várható néhány százalékos forinterősödés is elősegíti a kiutazások élénkülését. Ugyanakkor több döntés elvonhat forrásokat az utazástól. Ilyenek például a lakásépítés és -vásárlás ösztönzésére meghozott kormányintézkedések.
A magyarországi várakozások némileg ellentmondanak a nemzetközi tendenciáknak. A Turisztikai Világszervezet (WTO) szerint jó, ha a terrormerényletek és a gazdasági gondok következtében tavaly 1 százalékkal (689 millió kiutazóra) visszaeső nemzetközi turizmus az idén visszaáll a 2000. év szintjére. A külföldön legtöbbet költekező turistákkal büszkélkedő Németország idegenforgalmi szövetsége (BTW) legjobb esetben csak őszre, de inkább 2003-ra várja a konszolidációt. Jellemző tünet, hogy a világ legnagyobb turisztikai vására, a március 16-án nyíló berlini ITB korábbi stabil résztvevői közül tömegesen mondták le a részvételt, köztük a szakma olyan nagyágyúi, mint a Thomas Cook vagy a Rewe utazásszervező és a Lufthansa légitársaság.
Persze a tavalyi terrortámadás miatti óvatosságot Magyarországon is érzik, ami főként az árakban mutatkozik meg. Ma már egyre gyakoribb, hogy a külföldi turisztikai szolgáltatók nemcsak három időszakra bontják a nyári szezont, hanem a főszezont tovább differenciálják, s e szerint változnak az árak is. Ez megmutatkozik a hazai katalógusokban is. A Vista tapasztalatai azt mutatják, hogy itt néhány héten belül, például július közepétől augusztus közepéig, 3-4-szeres árkülönbözet is lehet. Ez a gyakorlat 2002-ben erősödni látszik.
Az idén egyébként átlagosan 5-10 százalék körüli áremelkedésről lehet beszélni, ám vannak olyan cégek is, amelyek - többéves partnerkapcsolataikra építve - gyakorlatilag a tavalyi árakon tudják kínálni termékeiket. Úgy tűnik, az idei évre érvényes magasabb összegű kauciót a cégek legfeljebb csekély mértékben érvényesítették áraikban. A West Travel tapasztalatai szerint - amint Petrus György tulajdonos-ügyvezetőtől megtudtuk - inkább a repülés drágulása miatt kellett a tavalyi árakon korrigálni.
Lázár Ildikó


