A sztrádafejlesztési program keretében eddig összesen bruttó mintegy 300 milliárd forint értékű szerződést kötött a Nemzeti Autópálya (NA) Rt. a Betonút-Vegyépszer alkotta Magyar Autópálya-építő Konzorciummal (MAK) - mondta lapunk érdeklődésére Horváth József, a Magyar Fejlesztési Bank (MFB) Rt. szóvivője. Cáfolta azonban az újabb kétszázmilliárdos megállapodásokról szóló híreket, csakúgy, mint Bakonyi István, az NA Rt. kommunikációs igazgatója.

Az NA Rt. a 300 milliárd forint körüli autópálya-építési projekteken kívül közel bruttó százmilliárdos megbízást adott a MAK-nak a Széchenyi plusz keretében megvalósuló 38 útépítésre. Az ennek keretében megkezdett munkák finanszírozására az NA Rt.-nek a tulajdonos MFB saját hitelt adott - mondta Horváth József. A már megkötött mintegy 300 milliárd forintos sztrádaépítési szerződésnek több mint a kétharmadára nyújt fedezetet a részvénytársaságnak az MFB kezességvállalásával tavaly év végén aláírt 180 milliárd forint konzorcionális hitele és az NA Rt. saját tőkéje együttesen. Így a harmadik negyedévben újabb forrásbevonásra lesz szükség - ismerte el a szóvivő. Ugyanakkor hangsúlyozta, hogy az MFB biztosítani fogja az autópálya-beruházások finanszírozását. Korainak nevezte az ennek mikéntjét firtató kérdésünket. Más forrásból azonban úgy tudjuk, hogy újabb konzorcionális hitel, valamint az NA Rt. további tőkeemelése egyaránt szóba jött, de a kötvénykibocsátást sem vetették még el végleg.

Az elmúlt napokban nem történt ilyen, s a választások második fordulójáig nem várható, sőt kizárt, hogy újabb autópálya-építési megbízást írna alá a NA Rt. és a MAK - jelentette ki Tímár Gyula, a MAK egyik tagjának, a Vegyépszer Rt.-nek a vezérigazgatója tegnap az MTI-nek. A vezérigazgató ezzel Lendvai Ildikó szocialista alelnök keddi kijelentéseire reagált, miszerint "a kormány utolsó perceiben már megkötött és aláírás előtt álló szerződéseken keresztül 322 milliárd forintot juttat a Vegyépszernek".

Ugyanakkor Tímár Gyula kifejtette: a megrendelő NA Rt.-nek van autópálya-programja, amire a MAK és a Magyar Hídépítő Konzorcium ajánlatokat nyújtott be egyes munkálatok elvégzésére. Ezeket az NA Rt. majd elbírálja, hogy műszakilag, árban és a határidők tekintetében megfelelőek-e.

Munkatársunktól