Évek óta a legvisszafogottabban ítélik meg a jövőt a német érdekeltségű magyarországi vállalatok. A Német-Magyar Ipari és Kereskedelmi Kamara (DUIHK) 2002-es konjunktúrafelméréséből az is kitűnik: egyrészt a magas költségek, a szakképzett munkaerő részleges hiánya, a jogi bizonytalanság és a bürokrácia, másrészt a szomszédos országok befektetői vonzerejének erősödése, a verseny éleződése miatt Magyarország veszített vonzerejéből. Ugyanakkor kedvezőnek tartják, hogy a magyar gazdaság a világgazdasági recessziót messzemenőkig távol tudta tartani magától, s csökkent a korrupció.
A német vállalatok még így is, továbbra is elégedettek magyarországi befektetéseikkel: 82 százalékuk megismételné, s további 16 százalékuk a ténylegesnél korábban és nagyobb tőkét fektetne be. Ugyanakkor a magyarországi német vállalkozásoknak csak egynegyede tervez most beruházást, miközben a korábbi években 50 százaléknak volt ez a szándéka. A keretfeltételeket illetően a gazdasági stabilitást a vállalkozások 79, a politikait 73 s a küszöbönálló EU-csatlakozást 48 százalékuk tartja meghatározónak a befektetési döntés mérlegelésekor. A legfontosabb érv a kedvező döntés mellett továbbra is az új magyarországi piac feltárása, legalábbis 67 százalék vallott így. Az alacsonyabb bérköltségek alárendelt szerepet játszanak szemükben.
A vállalatok az idén 24 százalékos forgalomnövekedésre számítanak, az évek óta állandó 30 százalékos bevételnövekedéssel szemben, miközben költségeik - várakozásaik szerint - csak 17 százalékkal nőnek. Tavaly egyébként 33 százalékkal bővült a forgalmuk, 36 százalékkal bevételük, ugyanakkor 28 százalékkal költségeik.
A német vállalatok ajánlatokat is megfogalmaztak. Sürgetik - egyebek között - a vállalatok adó- és járulékterheinek drasztikus csökkentését, első helyen a bér- és járulékos költségeinek mérséklését. Tenni kellene valamit továbbá az árfolyam-ingadozás miatt is, derül ki a kamara konjunktúrafelméréséből. (NVZs)
Munkatársunktól
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.