Tízmilliárddal több támogatás
Az előirányzathoz képest 11-12 százalékkal kell többet költeni a hatósági áras tömegközlekedés állami támogatásának kifizetésére az idén - ismeri el a Pénzügyminisztérium. Így könnyen lehet, hogy 10-11 milliárd forinttal több is elmegy ezen a "felülről nyitott", azaz a költségvetés módosítása nélkül is túlteljesíthető előirányzaton.
A fogyasztóiár-kiegészítés elnevezésű előirányzaton május végéig 41,7 milliárdot, a tervezett éves összeg 46,9 százalékát fizette ki a büdzsé. Az időarányost meghaladó adat azt is mutatja, hogy a tavalyi kifizetésekhez képest ebben az évben 7,2 százalékos a növekmény. A központi költségvetés előirányzata ugyanakkor nominálisan is kevesebbet tervez - közel 2 milliárddal - a tavalyinál.
A támogatott utazási formák ára átlagosan 6 százalékkal emelkedett az idén. A kedvezményes vasúti személyszállításban az árnövekedés átlagosan 5,5 százalékos volt, a helyi autóbusz-közlekedés tarifái összességében 6 százalékkal magasabbak, mint egy éve, a helyi tömegközlekedésben pedig 5,8 százalékkal nőtt a kedvezményes utazási formák díjszabása. Nemcsak az árak növekedése, hanem a kedvezményes bérleteket igénybe vevők számának emelkedése is növeli a kifizetendő támogatást. A Pénzügyminisztérium az előző évihez hasonló tendenciát vár az utaslétszám alakulásában. Akkor a távolsági közlekedésben 3 százalékos növekedést regisztráltak, míg a helyi tömegközlekedést igénybe vevők száma gyakorlatilag stagnált.
A fogyasztóiár-kiegészítések közel negyede jut a vasúti személyszállításra, a helyközi autóbusz-közlekedés igényli az öszszes kifizetés 42 százalékát. A helyi tömegközlekedésért felelős budapesti, miskolci, debreceni, szegedi közlekedési vállalatokhoz, valamint a Pécsi Tömegközlekedési Részvénytársasághoz jut el a teljes előirányzat valamivel több mint harmada.
A távolsági közlekedésben összességében magasabb áremelkedés valósult meg, mint a kedvezményes utazási lehetőségeknél - erről a KSH számításai tanúskodnak. A díjemelés mértéke 6,3-6,6 százalékos az elmúlt év decemberéhez képest, szemben a helyi tömegközlekedéssel, ahol az árszint csak 5,8 százalékkal nőtt. (OG)
Munkatársunktól


