Az előirányzathoz képest 11-12 százalékkal kell többet költeni a hatósági áras tömegközlekedés állami támogatásának kifizetésére az idén - ismeri el a Pénzügyminisztérium. Így könnyen lehet, hogy 10-11 milliárd forinttal több is elmegy ezen a "felülről nyitott", azaz a költségvetés módosítása nélkül is túlteljesíthető előirányzaton.
A fogyasztóiár-kiegészítés elnevezésű előirányzaton május végéig 41,7 milliárdot, a tervezett éves összeg 46,9 százalékát fizette ki a büdzsé. Az időarányost meghaladó adat azt is mutatja, hogy a tavalyi kifizetésekhez képest ebben az évben 7,2 százalékos a növekmény. A központi költségvetés előirányzata ugyanakkor nominálisan is kevesebbet tervez - közel 2 milliárddal - a tavalyinál.
A támogatott utazási formák ára átlagosan 6 százalékkal emelkedett az idén. A kedvezményes vasúti személyszállításban az árnövekedés átlagosan 5,5 százalékos volt, a helyi autóbusz-közlekedés tarifái összességében 6 százalékkal magasabbak, mint egy éve, a helyi tömegközlekedésben pedig 5,8 százalékkal nőtt a kedvezményes utazási formák díjszabása. Nemcsak az árak növekedése, hanem a kedvezményes bérleteket igénybe vevők számának emelkedése is növeli a kifizetendő támogatást. A Pénzügyminisztérium az előző évihez hasonló tendenciát vár az utaslétszám alakulásában. Akkor a távolsági közlekedésben 3 százalékos növekedést regisztráltak, míg a helyi tömegközlekedést igénybe vevők száma gyakorlatilag stagnált.
A fogyasztóiár-kiegészítések közel negyede jut a vasúti személyszállításra, a helyközi autóbusz-közlekedés igényli az öszszes kifizetés 42 százalékát. A helyi tömegközlekedésért felelős budapesti, miskolci, debreceni, szegedi közlekedési vállalatokhoz, valamint a Pécsi Tömegközlekedési Részvénytársasághoz jut el a teljes előirányzat valamivel több mint harmada.
A távolsági közlekedésben összességében magasabb áremelkedés valósult meg, mint a kedvezményes utazási lehetőségeknél - erről a KSH számításai tanúskodnak. A díjemelés mértéke 6,3-6,6 százalékos az elmúlt év decemberéhez képest, szemben a helyi tömegközlekedéssel, ahol az árszint csak 5,8 százalékkal nőtt. (OG)
Munkatársunktól
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.