Mivel magyarázható a választások után megerősödött bizakodás megtörése és az erősödő pesszimizmus egyre érzékelhetőbbé válása? A hazai makrogazdasági folyamatokban tetten érhető - teljességgel 2003-ban kibontakozó - kedvezőtlen tendenciák egyik kétségtelen magyarázó tényezője, hogy az utóbbi hónapokban sokasodnak a világgazdaságban és a nagypolitikában a kedvezőtlen fejlemények. A világgazdasági konjunktúra leállt, mi-előtt érdemben beindult volna. Az USA Irak elleni esetleges fegyveres támadása, párosulva Amerika belső pénzügyi botrányaival, felerősítette a pesszimizmust, aláásta a szeptember 11-e óta egyébként is mélypontra jutott politikai és gazdasági bizalmat.
A nemzetközi politikai és gazdasági klíma tehát az év elejéhez képest napjainkra határozottan romlott a magyar gazdaság számára, és ma már reálisan inkább csak a 2003 elején beinduló konjunktúrára számíthatunk. Teljesen nyilvánvaló, hogy 2002 egészére az exportvezérelt gazdasági növekedés nem működhet - bár az ipari export a kialakult helyzethez képest még bizakodásra adhat okot - a külső piacok stagnálása és a hazai cégek nemzetközi versenyképességének érezhető romlása miatt. Az export néhány százalékos bővülése mellett a hazai ipar növekedése 2-3 százaléknál aligha lehet dinamikusabb, ez pedig a nemzetgazdaság egészének GDP-bővülését is behatárolja. A belső, elsősorban a folyó fogyasztásra alapozó nemzetgazdasági ágak - kereskedelem, építőipar, különböző szolgáltatások - további erőteljes bővülése a megugrott államháztartási hiány egyre szigorodó korlátaiba ütközik. Így az első negyedévi 2,9 százalékos GDP-bővülésnél nagyobbra féléves szinten sem számíthatunk. Ha feltételezzük is az export enyhe további erősödését, a belső fogyasztás üteme szükségszerűen mérséklődik, így éves szinten 3 százalék körüli GDP-növekedésben reménykedhetünk az eddig várt 3-3,5 százalékos mértékkel szemben.
A világgazdaság ismételt megtorpanása, párosulva a pénzügyi szféra elbizonytalanodásával, azzal a további kedvezőtlen következménnyel is jár, hogy a tőkeáramlás világméretű viszszaesése, amit a dekonjunktúra váltott ki, az év végéig aligha változik.
Bármennyire fontos a hazai gazdasági növekedés szempontjából a külső gazdasági és konjunkturális feltételrendszer, több mint hiba lenne, ha a gondokkal terhes gazdasági kilátásainkat egyoldalúan a romló külső feltételekkel magyaráznánk. Az új kormányzat a hatalomba lépése óta szinte kizárólag a bizalomerősítő, hangulatjavító száznapos program végrehajtására koncentrál. Ez ugyan nem kifogásolható, de - tetszik, nem tetszik - a költségvetési kiadásokat növelő intézkedések nem oldják, hanem sokkal inkább élezik azokat a feszültségeket, amelyeket a nemzetközi feltételek romlása gerjeszt. Kellő jóindulattal sem látszanak a kormányprogramban szereplő, bizakodásra okot adó gazdaságpolitikai szándékok gyakorlati megvalósítását célzó intézkedések. Sajnos, ismerve az ilyen döntések meghozatalának időigényét, csak az őszi hónapokban reménykedhetünk ezek életbeléptetésére.
A gazdaság lényeges elemeit módosító gazdaságpolitikai lépések késésének, esetleges elmaradásának lehetőségét valószínűsíti, hogy a kormány, bejelentve a száznapos program ötven nap alatti teljesítésének "sikerét", újabb száznapos program kidolgozását ígéri. Tekintettel a közelgő önkormányzati választásokra, az újabb tervezet meghirdetése a közhangulat javítása szempontjából talán kifizetődő lehet. A költségvetés jelen helyzetében azonban a következő program az előzőnél jóval szerényebb osztogatással kalkulálhat, így a remélt hangulatjavítás elmaradhat. A szigorodó külső feltételek emellett olyan belső gazdasági lépések megtételét is feltételezik, amelyek kisebb-nagyobb csoportok érdekeivel szemben állnak. Félő tehát, hogy az újabb száznapos programból adódóan a már felszínre került feszültségek tovább éleződnek, és elmaradhatnak a belső gazdaság feltételeit javító, nemritkán fájdalmas intézkedések.
Csak példaként említem az üzleti beruházások erősítésének a kormányprogramban is kitüntetett helyen szereplő kérdéskörét. E téren eddig néhány megnyilatkozáson túl érdemi lépések nem történtek, és a szándékolt törekvések irányai sem körvonalazódnak. Sőt, megint csak a közhangulat nyomására, a kormányzat ígéretet tett az eddigi torz árpolitika továbbvitelére, például a földgázpiacon és a gyógyszereknél. Pedig nem csupán az eddigi, káros következményekkel járó gazdaságpolitikai megközelítéseket kellene módosítani, hanem a külföldi tőke erőteljesebb vonzását megvalósító, EU-konform gazdaságpolitika elemeit és gyakorlatát is ki kellene dolgozni.
Ami a hazai vállalkozások feltételeit illeti, csendben, fű alatt sikeresen halad a nagyon is vitatható és kétes hatékonyságú Széchenyi-program szűkítése, kiürítése. Hol vannak azonban a gazdálkodás és a fejlesztés környezetét javító, a terhek mérséklését ígérő kormányzati intézkedések?
A dinamikus növekedést és a tartós egyensúlyt biztosító gazdaságpolitika kidolgozása sürgető feladat. A további késlekedés a már egyszer megszenvedett 1995. évi stabilizációs program rémképét idézi fel.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.