A kormány által elfogadott makrogazdasági pályának öt fontos célkitűzése van: 1. elhivatott az államháztartási hiány folyamatos csökkentése ügyében; 2. olyan jövedelempolitikára törekszik, amely a termelékenység növekedésével összhangban lévő reálbér-emelkedésre épül; 3. célja a fiskális és a monetáris politika összehangolása; 4. a gazdaság teljesítményének növelésére irányul; 5. elkötelezett az esélyegyenlőség megteremtésében.
A felvázolt gazdasági pálya az országot 2007-re juttatja el az eurózóna-csatlakozásra való érettségig, függetlenül attól, hogy az akkor vagy csak egy évvel később történik meg - fogalmaz a PM öszszefoglaló anyaga.
>> A következő négy év
- szép új világ?
A magyar gazdaságpolitika az elmúlt két esztendőben a nemzetközi gazdasági környezet romlására nem a versenyképesség javításával, hanem az állami szerepvállalás növekedésével reagált - olvasható a PM honlapján.
2003-tól 2006-ig egyenletes gazdasági növekedés valósulhat meg, az ezzel járó versenyképesség-javulással, valamint stabil reáljövedelem-növekedéssel. Az ezeken a kereteken belüli mozgásteret alapvetően a külső konjunktúra alakulására tett feltételezések, a 2002. évről áthúzódó determinációk és a 2004-re tervezett EU-csatlakozási időpont határozzák meg.
A program előfeltételei között szerepel, hogy 2003-tól a külső konjunktúra ismét élénkülhet. Ennek alapján az export növekedése jövőre elérheti a 10, majd az uniós csatlakozást is figyelembe véve 2006-ra a 12-14 százalékot.
A belföldi felhasználáson belül azzal számol a tárca, hogy a 2001-2002-ben a recesszió és a jövedelmezőségmérséklődés hatására visszafogott vállalati beruházási kedv erősödni kezd, és ezzel a felhalmozási hányad 2004-től ismét növekedhet. Ebben jelentős szerepet kapnak az EU-csatlakozás következtében a Magyarországnak juttatott támogatások (a strukturális alapokból kapható források a GDP 1 százalékát érhetik el évente az első esztendőkben.
Az infláció és az államháztartási hiány fokozatos csökkentése miatt a reálbér és a termelékenység növekedése összhangban marad a következő négy évben. A versenyképesség megőrzése érdekében 2003-ban csak mérsékelt nominális béremelések indokoltak, hiszen a kormány által részben végrehajtott (a minimálbér adómentessé tétele), részben tervezett jelentős adócsökkentések alacsony bruttó keresetnövekedés mellett is számottevő nettó-, illetve reálkereset-növekedést tesznek lehetővé. A lakossági fogyasztás jövőre 4-5 százalékkal emelkedne, ami összhangban áll a GDP és a termelékenység bővülésével.
Középtávon a fizetési mérleg hiányának fokozatos növekedésével lehet számolni, ám az nem lépi túl a GDP 3,5-4 százalékát, ami egy felzárkózási folyamatban természetes mérték.
>> Beruházások:
változó szerkezet
Az elfogadott pálya az állami beruházások belső arányainak átrendezését tűzi ki, mert a versenyképesség fokozása céljából nagy súly jut a tőkevonzási képességet tovább javító infrastrukturális beruházásokra.
A programban kiemelt helyen szerepel az adóterhelés mérséklése. Ez kedvezően érintené a költségoldali versenyképességet, elősegítené a munkanélküliség alacsony szintjének és a magasabb aktivitási rátának az elérését, és növelné a vállalkozói szektorban maradó forrásokat.
Javítaná a társadalmi mobilitást. A képzés javításával és aktív foglalkoztatáspolitikai eszközök alkalmazásával is számol az irányelv azért, mert a gazdaság több ágazatában, néhány szakmában, illetve egyes régiókban és foglalkozáscsoportokban mára munkaerőhiány alakult ki, ami csökkenti a külföldi befektetők beruházási hajlandóságát.
Az új gazdaságpolitika az eddiginél nagyobb hangsúlyt kíván helyezni a lakosság megtakarítási hajlandóságának ösztönzésére. A megtakarítás ösztönzését elősegítheti a magánnyugdíjpénztárakba befizetendő járulék 6-ról 8 százalékra való emelése, a pályakezdők kötelező tagságának visszaállítása. A szöveges bemutató megemlíti az egészségügyi reform folytatását, a színvonalasabb ellátást nyújtó egészségpénztárak széles körű elterjedésének elősegítését is. Ez utóbbival javulhat a megtakarítási hajlandóság, az egészségügyi ellátás területén pedig olyan reformlépések valósulnak meg, amelyekkel megteremtődik az egyéni érdekeltség az alapellátáson túlmenő szolgáltatások finanszírozásában.
A nagyobb lakossági megtakarítás mérsékli a keresleti oldalról származó inflációs nyomást, ezáltal kedvezőbb kilátásokat teremt a dezinfláció sikerességére. Ezen túlmenően a megtakarítási hajlandóság javulása, a kisebb lakossági kereslet kedvezően érinti a nemzetgazdaság külső egyensúlyi helyzetét, csökkenti a fizetési mérleg hiányát.
>> Újra hangsúlyos
a privatizáció
A privatizálásra kerülő állami vagyon elsősorban annak révén jár kedvező makrogazdasági hatásokkal, hogy a magánszektor várhatóan hatékonyabban tudja azt működtetni. Emellett pedig a bevételek hozzájárulnak az államadósság mérséklődéséhez. A privatizációból származó bevételek a finanszírozási forrás jellege miatt az állami finanszírozású államháztartási hiányt nem, illetve a kisebb adósság kamatterhének mérséklődésével csak szerény mértékben csökkentik.
A 2001-2002-es dekonjunktúra körülményei között az expanzív fiskális politika okozta deficit, illetve hiteligény még nem korlátozta a vállalati szféra fejlődését, mert a vállalkozások amúgy is jelentősen lecsökkentették beruházásaikat és hiteligényüket.
>> Feszültségpontok
az államháztartásban
A gazdaság gyors növekedésének fenntarthatósága miatt elsődleges a GDP-arányos hiány csökkentése. Megélénkülő világgazdasági konjunktúrában, amikor az export bővülésével is gyorsítaná a növekedést, akkor az államnak fokozatosan vissza kell vonulnia hiteligényével. Éppen ezért a 2002-ben az ESA95 metodikában a PM által várt 5,5-6 százalékos államháztartási hiány jövőre 4,5 százalékra, azt követően pedig évi 1-1,5 százalékkal csökken.
A következő években már nem lehet az ideihez hasonló mértékű inflációcsökkenésre számítani. Az idén még az árszintemelkedés nagyobb mértékű lassulása elsősorban a világpiaci olaj- és agrárárak mérséklődésének és a monetáris politika változásainak köszönhető. A forint erőteljes, tartós felértékelődése - az input költségek csökkenése, valamint a külkereskedelmi-főpiaci árak közvetlen ármeghatározó szerepe révén - az egyes gazdasági ágakban, fogyasztói árucsoportokban az árszintemelkedés mérséklődésével járt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.