Lelkesedéssel fogadták a vállalkozói érdekképviseletek, hogy kormányzati hajlandóság mutatkozik az amortizációs leírás gyorsítására. Az Országos Érdekegyeztető Tanácsban a kormányzati oldal bejelentette: támogatja a munkaadói igényt, hogy emeljék az éves leírási kulcsot 50 százalékra. Gépek és berendezések vásárlása esetén (tehát járművek, ingatlanok beszerzésekor nem) választhatják a vállalkozások ezt a leírási módot - ha törvényerőre emelkedik a javaslat. A beruházási kedv ösztönzése érdekében született a döntés - hangoztatta Csillag István gazdasági miniszter egy rendezvényen.
Az intézkedés azt is jelenti, hogy csökken a befizetett társasági adó összege - mutatott rá Kerekes Anikó, a Magyar Adótanácsadók Országos Egyesületének alelnöke, hozzátéve: ez korántsem olyan nagy érvágás a büdzsén, mint az első pillanatban látszik. Jelenleg az átlagos amortizációs leírási kulcs 14,5 százalékos, azaz egységnyi gépberuházásra számítva ennyivel csökken a társasági adó alapja. Jövőre további 35,5 százalékkal mérséklődne az alap, vagyis ekkora nyereséghányad után nem kell befizetni a 18 százalékos társasági adót. A szakértő szerint a központi költségvetésből így kieső összeget bőven ellensúlyozza, hogy az intézkedéssel párhuzamosan megnő a beruházási kedv, élénkül a gépvásárlás.
Tehát az eladói oldalon nagyobb bevételek, ezáltal magasabb adóbefizetések keletkeznek. Vitathatatlan az is - állapította meg -, hogy az intézkedés előmozdítja a korszerűbb termelőeszközök iránti keresletet. Egyetért ezzel Antalffy Gábor, a Kisosz ügyvezető elnöke is, aki szerint a kisvállalkozások között egyre erősödik a kör, amely hajlandó áldozni arra, hogy fejlessze, korszerűsítse cégét. Ezt jelzi az is - mutatott rá -, hogy az elmúlt időszakban 43 ezren vették igénybe a beruházási adókedvezményt. Az amortizációs kulcs felemelése egyfajta kompenzáció az egyéni vállalkozók számára - érvelt Várkonyi Júlia, az Iposz közgazdasági szakértője. Ők ugyanis kimaradnak a társas vállalkozásokat megillető kedvezményből, amely szerint adómentesen képezhetnek fejlesztési tartalékot éves nyereségük 25 százalékának erejéig. Ezt - mint mondta - diszkriminációnak minősítik, és újabb egyeztetéseket tartanak szükségesnek az ügyben.
A gyorsított leírás legnagyobb előnyének egybehangzóan azt tartják a lapunk által megkérdezett szakértők, hogy lehetőséget ad források felszabadulására a további fejlődéshez. Ez annál is inkább szükséges, mert bizonyos területeken olyan gyorsan változik a technika, hogy egy-két év alatt elavulttá válnak az eszközök, muszáj korszerűsíteni, hogy versenyben maradhassanak - hangsúlyozta Antalffy Gábor. Az is igaz ugyanakkor - vélekedtek a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara szakértői -, hogy bármenynyire üdvözlendő a kedvezmény, nem mindenki tud majd élni a lehetőséggel. Határt szab, hogy kinek mekkora a költségviselési képessége. A gépvásárlást ugyanis költségként kell elszámolni, ehhez pedig megfelelő bevétel szükségeltetik.
Miután egyik oldal sem engedett korábban nyilvánosságra hozott javaslatából, az Országos Érdekegyeztető Tanács plenáris ülésén nem tudtak megegyezni a részt vevő felek arról, hogy jövőre a versenyszférában mekkora mértékben emelkedjenek a keresetek. A kormány jövőre továbbra is 3-4,5, a munkaadók 3 százalékos keresetemelkedést tartanak elfogadhatónak, szemben a munkavállalói oldal 6-10 százalékos javaslatával. Az Autonóm Szakszervezetek Szövetsége az állami tulajdonban lévő közüzemek esetében ennél is magasabb, 8-11,5 százalékos növekedést javasol.
Minimálbérkérdésben a munkavállalói oldal "egyedül maradt" 54 ezer forintos javaslatával. Azt sem a kormány, sem a munkaadók nem támogatták. Utóbbiak arra hivatkoztak, hogy a szeptembertől adómentessé vált minimálbér emelésként fogható fel.
Megegyezés született az étkezési jegyek adómentes határának növeléséről: ez a hideg élelmezésnél 2 ezer, a melegnél 4 ezer forint lesz. Emelkedett az üdülési csekk adómentes mértéke is, amely a mindenkori minimálbérhez (jelenleg 50 ezer forint) igazodik. Nem fogadta el a kormányoldal azt a szakszervezeti javaslatot, hogy a legfelső adókulcs alsó határa 1,35 millió forint helyett 1,5 millió legyen. Ezt a kormányoldal a lépés hatásaként várható, 36 milliárd forintos bevételkieséssel indokolta. (TTE)
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.