BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Indul a végső roham az EU-ba

Ma megkezdődik a csatlakozási tárgyalások végjátékának érdemi szakasza, miután pénteken a brüsszeli EU-csúcs az alapvető kérdéseket elviekben tisztázta a bővítés pénzügyi feltételeiről. A dán kormányfő szerint a mai koppenhágai minicsúcsra a tagjelöltek vezetőivel már az érdemi munkakezdés jegyében kerül sor.

"Hét hét van arra, hogy befejezzük a csatlakozási tárgyalásokat a decemberi EU-csúcsig, s hogy ez sikerüljön, már hétfőn munkához látunk" - jelentette ki az áttörést hozó brüsszeli csúcs végén Anders Fogh Rasmussen dán miniszterelnök. A tizenötök állam- és kormányfői mindhárom, komoly költségkihatású bővítési kérdéskörben közös nevezőre jutottak Brüsszelben, utat nyitva az előtt, hogy a dán EU-elnökség napokon belül asztalra tegye a még hiányzó közös EU-álláspontokat. Brüsszelben teljes az egyetértés, hogy az áttörést a találkozót megelőző német-francia csúcson - sokak számára váratlanul - elfogadott megállapodás tette lehetővé a közös mezőgazdasági politika 2007 utáni finanszírozásáról.

A német-francia megállapodás egyfelől rögzíti, hogy 2007-2013 között a közös agrárköltségvetés szintje nem haladhatja meg 2006-os agrárbüdzsé évi egy százalékkal növelt nagyságát, másfelől viszont jelzi, hogy ez csak a közvetlen kifizetésekre és az agrárpiaci intézkedésekre vonatkozik, a vidékfejlesztésre már nem. Így a küszöbszintnek tekintett 2006-os agrárköltségvetés minden bizonnyal már 25 tagállamot fed majd le, miközben a mai feltételek szerint az új tagországokra jutó közvetlen agrártámogatások mértéke akkor még csak 35 százalékos lehet. A 2007 után esedékes új költségvetési időszakban tehát már csak úgy lehet tovább emelni az új tagok agrártámogatását, ha eközben a "régiekre" jutó kifizetéseket csökkentik. Ez látszólag kedvezőtlen a közös agrárfinanszírozásban érdekelt tagoknak, ám azzal, hogy a vidékfejlesztés szabadabban nőhet, egyfajta kompenzációs forrás léphet be - mutatnak rá szakértők.

Tekintve azonban, hogy ez utóbbit már csak a teljes közös EU-költségvetés további tételeinek terhére lehet majd megfinanszírozni, így kilátásba helyezésével azt is beprogramozták, hogy minden korábbinál nagyobb nyomás nehezedik majd a más jellegű közösségi juttatásokat élvező tagországokra, legyen szó akár a közösségi felzárkózási alapok nagyságáról, vagy a Nagy-Britanniának járó éves költségvetési visszatérítésről.

Azzal, hogy végül mindenki egyetértett: egyelőre leválasztják a különböző fájdalmas pénzügyi és közösségi politikai kérdéseket a szűken vett bővítési folyamatról, meglepően gyorsan - lényegében néhány órán belül - sikerült az utóbbiakra vonatkozó sarokkérdésekben egyezségre jutni. Immár minden tagállam elfogadta, hogy a csatlakozás után azonnal valamennyi új tagország részesülhessen közvetlen agrártámogatásban, mégpedig a bizottság által már januárban javasolt módon (azaz 25 százalékról indulva az első három évben 5, ezt követően évi tízszázalékos emeléssel, el egészen a 100 százalékig). A felzárkóztatási - strukturális és kohéziós - alapok globális keretösszegéül (tíz új tagországnak 2004-2007 között) végül 23 milliárd eurót szavaztak meg. A költségvetési hozzájárulások esetében pedig azt a bőkezűbb elvet fogadták el, miszerint az új tagállamok EU-hoz viszonyított költségvetési egyenlege nem lehet kedvezőtlenebb, mint a csatlakozás előtti (2003-as) év vonatkozó mérlege. Magyarország esetében ez - bizottsági számítások szerint - minimum 180 millió eurónyi javítást tesz majd szükségessé 2004-ben.

A csúcs külön bekezdésben foglalkozott a majdani csatlakozási szerződés részéül szánt védzáradékokkal is. Eszerint - megerősítve a bizottsági javaslatot - egy általános gazdasági védzáradék bármely (régi és új) tagállamnak egyaránt lehetőséget kínálna átmeneti védelmi intézkedések felvetésére, ha a bővítés következtében súlyos gazdasági problémák lépnének fel. Főként holland nyomásra a bizottsági ajánlásnál valamelyest szigorodott a csakis a mostani tagok - valamint a brüsszeli testület - által kezdeményezhető "különleges védzáradék" (VG, 2002. október 25., 3. oldal). Ez - immár az "újoncokkal" szemben - minden olyan közösségi politika esetében hozható mozgásba, ahol határokon átnyúló hatással bíró gazdasági tevékenységről, vagy bel- és igazságügyi együttműködéssel összefüggő sarkalatos kérdésekről van szó.

Védzáradék mindkét esetben a bővítés után három évig vehető igénybe, miközben a szükségesnek talált intézkedés vagy eljárás indokolt esetben túlnyúlhat e három éven is. Alkalmazásuk - súlyosnak minősülő elmaradások esetén - a taggá válás első napjától kezdődő hatállyal már a jövő évi monitoringjelentés végkövetkeztetései alapján is kilátásba helyezhető.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.