Az országgyűlési képviselők 20 százalékos illetményemelésre számíthatnak, habár még nem találták meg ennek fedezetét a költségvetés készítői - tudtuk meg. A bérpolitika megalkotásakor leginkább a politikustársak érdekeit vették figyelembe, hiszen egyéb kérdésekben kifejezetten takarékos bérpolitikát vetít előre a 2003. évi költségvetésről szóló törvénytervezet.
Januártól például nem emelnék a közalkalmazotti bruttó béreket, s a köztisztviselők eddigi jutalmazását is jelentős megnyirbálnák: eltörölnék a hathavi jutalomkeretet, s - egy készülő kormányrendelet szerint - a jövő évtől legfeljebb kéthavi jutalom kifizetését engednék az intézményeknek. A béremelés terén is legfeljebb a korábban elhatározott, ám csak részben teljesített illetményemelés még fennmaradó hányadára számíthatnak a köztisztviselők - olvasható ki a következő évre szóló költségvetés tervezetéből.
Összesen 20 ügyben, hét, idei évre vonatkozó és 13, a következő évi büdzsét terhelő kérdésben kell még döntést hoznia a kormánynak holnapig ahhoz, hogy a 2003. évi költségvetésről szóló jogszabályjavaslat az előírt törvényi határidőre, október 31-ig az Országgyűlés elé kerülhessen - tudtuk meg.
A hét végén biztossá vált: sikerül teljesíteni a következő évre beharangozott, 4,5 százalékos GDP-arányos deficitszintet, ám ehhez a GDP 4 százalékának megfelelő mértékben kellett visszafogni a költségvetés kiadásait. Ugyan a PM hivatalosan tartja az idei 6 százalék körüli deficitbecslését, ám a következő kassza tervezéséhez már 7,2 százalékos hiányszintet vett alapul. A kiadások lefaragását az is súlyosbította, hogy az évközi bérintézkedések, valamint adókedvezmények hatása teljes mértékben csak a következő költségvetésen mutatkozik meg. Ezek pedig a 2003-as büdzsét olyan mértékben terhelik, mintha a kassza hiányát 8,5 százalékos szintről kellett volna visszaszorítani.
Jövőre változik a gázárképlet. Külön gáztörvényt nyújt be a kormány, és nem a 2003-as költségvetés keretében történik ennek megszavazása.
Mivel kétharmados többséget igényel, kérdés, a költségvetéssel együtt nyújtja-e be a kormány a fővárost érintő, helyi önkormányzatokról szóló törvény változtatásait. Ennek célja a - döntően szocialista többségű - kerületi önkormányzatok újbóli helyzetbe hozása lesz. A kormány tervei szerint a fővárosi önkormányzatot és a kerületi önkormányzatokat osztottan megillető bevételek szétosztását ismét a kerületi képviselő-testületeknek egyetértéséhez kötik.
A törvényjavaslat egyébként az idei költségvetést is átszabná. A gyógyszerkassza további 10 milliárd forintot kap, ezzel 209 milliárd forintból gazdálkodhat az idén. Úgy tudjuk, a kormány még nem döntött arról, a kiegészítés most kerül be a dokumentumba, vagy módosító indítványként csatolják ahhoz.
A minisztereknek dönteniük kell arról, miből finanszírozza az állam az MFB és az ÁPV Rt. egyes ügyeinek lezárását. Ma hozhatnak döntést a miniszterek az ÁPV Rt. 32 milliárd forintnyi osztalékbefizetésének elengedéséről s az NA Rt. hiteleinek átvállalásáról, illetve részvényeinek kivásárlásáról.
Napirenden van a MÁV Rt. pénzügyi konszolidálása; 63,1 milliárd forintnyi hitel átvállalásának ügyét kell elrendezni. Várat magára az örökségül kapott 45 milliárd forintnyi sportberuházások és garanciák átvállalásának megoldása is. Ám a millenniumi városközpont építéséhez szükséges hitel felvétele még nem fejeződött be, a munkák nem kezdődtek el, s így a költségvetési szerepvállalás csak 2004-től lesz lehetséges.
Ma születhet döntés a birtokfejlesztési célra nyújtott hitelek 15 milliárd forintos kezességvállalásának ügyében, valamint a 7 és fél milliárdos, fedezet nélküli kezességről, amely a kedvezőtlen adottságú térségben termelők adósságterheinek részbeni átvállalását célozná. Egyelőre azzal sem kalkulált a szaktárca, mely forrásokat rendelje a különböző típusú kárpótlási formákhoz.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.