Az EU-tagok múlt heti megállapodása következtében az uniós joganyag részévé válik, hogy három tagország (Ausztria, Belgium és Luxemburg, továbbá az unióval e téren külön tárgyalásokat folytató Svájc) forrásadót vet ki a más EU-tagországok polgárai által nála vezetett bankszámlák betéti kamatára, a többiek pedig automatikus tájékoztatást léptetnek életbe az érintett adóhivata-lok között. Magyarország az információcserére kötelezett államok közé kerül jövő májusi EU-belépése után. A csatlakozási tárgyalások lezárását követően született és még a taggá válásunk előtt életbe lépő uniós jogszabályok ugyanis hazánkra is kötelezővé válnak.
Elvileg azonban van lehetőség arra, hogy hasonló ügyekben felülvizsgálati kérelemmel éljünk - tájékoztatta a Világgazdaságot Tóth Tamás, a Külügyminisztérium szóvivője. Ennek külön intézménye is van, az interim bizottság éppen azt a célt szolgálja, hogy Magyarország felléphessen akkor, amikor egy újonnan születő jogszabály sértené alapvető nemzeti érdekeinket. Szakértők szerint azonban idehaza jelenleg nem tömeges jelenség a nyugati bankszámla (VG, 2002. december 4., 2. oldal), ezért a főszabályként érvényesülő információcserétől nem érdeke eltérnie hazánknak.
A büntető mértékű, 15 százalékról induló, de fokozatosan 35 százalékossá váló forrásadót azonban feltehetően Magyarországnak is alkalmaznia kell azokban az esetekben, amikor a külföldi kéri, hogy hazájának adóhivatala ne kapjon tájékoztatást nálunk elhelyezett betétjéről. Technikailag az automatikus tájékoztatás megoldható, az EU adóhivatalaiban - sőt, már nálunk is - erre külön intézmény, a központi kapcsolattartó iroda szolgál. Az APEH jelenleg nem tud "betekinteni" a magyar magánszemélyek magyar bankoknál vezetett bankszámlájába. A külföld felé azonban a kettős adóztatást kizáró egyezmények tájékoztatási cseréje keretében most is van lehetőség egy-egy személy betétje iránt érdeklődni - tájékoztatta lapunkat az adóhivatal.
Magyarországot egyelőre nem tájékoztatta hivatalosan az unió a megállapodásról, ezért hazánknak sincs hivatalos álláspontja - mondta el lapunknak Máté Dániel, a Pénzügyminisztérium szóvivője. Az adóhivatal azonban már most is ad információt eseti jelleggel külföldi hatóságnak a magyarországi bankbetétek után felvett kamatokról, ha a külföldi fél ezt kéri. A kötelező és automatikus információszolgáltatás viszont az APEH-et meglehetősen leterhelné - fejtette ki a szóvivő.
Magyarország és a nyugat-európai államok banktitokkal kapcsolatos szabályozása a legtöbb kérdésben hasonló, bár egységes EU-előírások hiányában nehéz az összehasonlítás - vélekedtek a lapunk által megkérdezett szakértők. A banktitok fogalmát Magyarországon a hitelintézetekről és pénzügyi vállalkozásokról szóló 1996-os törvény határozza meg. A hazai szabályozással összefüggésben gyakran elhangzó bírálat: túl sok felmentést ad azzal a céllal, hogy a pénzintézet és az ügyfél mellett harmadik felek - különféle állami szervezetek, illetve nyomozó hatóságok - is hozzáférhessenek a banktitkokhoz. Szakértők szerint egyes állami szervek valóban indokolatlanul kapták meg a jogosultságot, azonban a bankok ügyfeleire, illetve azok vagyoni helyzetére és tranzakcióira vonatkozó bizalmas adatokba való betekintésre így is csak rendkívül szigorúan szabályozott feltételek mellett van lehetőség.
Az uniós harmonizáció bírálói szerint a Svájccal tető alá hozott egyezség dacára az információcsere (illetve a kamatadó) a megtakarítások még messzebbre vándorlását fogja eredményezni, hiszen valamennyi jelentős pénzügyi centrummal az EU nem tud megállapodást kötni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.