Járai Zsigmond jegybankelnök megnyitójában hangsúlyozta, hogy a monetáris politikában - szemben a legtöbb integráció által érintett területtel - az EU-csatlakozás csak a további integrációs lépések kezdete lesz. Monetáris politikai szempontból az európai integráció csak Magyarországnak a Gazdasági és Monetáris Unióhoz (GMU) történő csatlakozásával, az euró bevezetésével lesz teljes. Az MNB elnöke kiemelte, hogy a csatlakozó országoknak a közeljövőben el kell készíteniük az euró bevezetéséig terjedő időszak monetáris stratégiáját, és az EU-tagságig hátralévő hónapokban döntenie kell minden csatlakozó országnak arról, hogy 2004 májusában be kíván-e lépni az EU-tagországok számára létrehozott ERMII árfolyamrendszerbe.
>> A legfontosabb
kihívások
Inotai András, az MTA Világgazdasági Kutatóintézetének igazgatója a csatlakozó országok előtt álló kihívásokat összefoglalva kiemelte, hogy az euróövezethez vezető úton a legfontosabb gazdaságpolitikai teendők az infláció és a költségvetési hiány területén jelentkeznek. Minden szakértő egyetért abban, hogy a maastrichti kritériumok az infláció és az államháztartási hiány mérséklését teszik szükségessé, azonban megoszlanak a vélemények a teljesítés ütemezését és az alkalmazandó gazdaságpolitikai eszközöket illetően. Inotai szerint elsősorban a költségvetési hiány mérséklése követel nagy erőfeszítéseket, hiszen 2002-ben néhány csatlakozó országban a hiány rekordszintet ért el.
Ottmar Issing, az Európai Központi Bank igazgatósági tagjának felszólalását nagy figyelem kísérte. Beszédében elmondta, hogy a csatlakozó országoknak további erőfeszítéseket kell tenniük az árstabilitás elérése és a kiegyensúlyozott fiskális pozíció megteremtése érdekében. A monetáris uniót megelőző időszak tapasztalata, hogy az EU-ban nincs egységes recept a csatlakozásig vezető monetáris stratégiára. Issing véleménye szerint különösen igaz ez az euró bevezetésének időzítésére: e kérdésben mindegyik országnak magának kell döntenie. Megítélése szerint az ERMII árfolyamrendszer - az ebben való részvétel szintén része a maastrichti kritériumoknak - egyszerre képes orientálni a várakozásokat, és biztosítja a kellő rugalmasságot a jegybank számára.
Az első szekcióban Jürgen von Hagen, az Európai Integrációs Központ igazgatója a csatlakozó országok előtt álló, az euróövezethez vezető út végső fázisában felmerülő árfolyam-politikai kihívásokról tartott előadást.
A tőkepiac liberalizálását követően a csatlakozás közeledtével a leendő EU-tagországoknak számolniuk kell a tőkebeáramlás erősödésével, amely egyben a tőkeáramlások és az árfolyam nagyobb volatilitását eredményezheti. Ebből a szempontból a csatlakozók számára előnyös lehet a valutaunióhoz történő korai csatlakozás, hiszen így lerövidíthető az a szakasz, amelyet a volatilis tőkeáramlásnak való erős kitettség jellemez. Az euró korai bevezetése, vagyis a konvergenciakritériumok teljesítése ugyanakkor túl nagy erőfeszítéseket követelhet azokban az országokban, ahol a fiskális politika strukturális problémákkal jellemezhető és a dezinfláció sem ment végbe.
>> A Balassa-Samuelson- hatás
A másik fő kihívást a felzárkózó országokra jellemző, az euróövezet fejlettebb államainál gyorsabb termelékenységnövekedésből fakadó trendszerű reálfelértékelődés (ún. Balassa-Samuelson-hatás) jelenti, melynek következményeképpen ellentmondásba kerülhet egymással az árstabilitási és az inflációs konvergenciakritérium. Jürgen von Hagen véleménye szerint e probléma megoldását az inflációs kritérium enyhítése jelentené, ami jobban megfelel a csatlakozó országok gazdasági jellemzőinek. Az előadás élénk vitát váltott ki. Vito Gaspar, az EKB kutatási részlegének igazgatója az előadás hivatalos bírálójaként amellett érvelt, hogy az euróövezet sikeres működésének feltétele a nominális konvergencia, így nincs lehetőség az inflációs kritérium lazítására.
>> A lehetetlen hármasság problémája
Helmut Reisen, az OECD Fejlesztési Központjának főosztályvezetője előadásában az ún. "lehetetlen háromszög" keretein belül elemezte a csatlakozó országok előtt álló monetáris politikai kihívásokat. Az euróövezetbe vezető úton az érintett országoknak egyre erősödő "trilemmával" szembesülnek az árfolyamcél, az önálló monetáris politika és a szabad tőkeáramlás között, hiszen mindhárom cél egyszerre nem teljesülhet. Az új EU-tagországok - más feltörekvő államokkal szemben - a konvergenciába vetett egyre erősödő befektetői bizalom eredményeként növekvő tőkebeáramlással szembesülnek, amelyet a kamatpolitika és az intervenció is csak korlátozottan képes kezelni. A csatlakozó országok pénzügyi eszközei iránti erősödő kereslet különösen érezhető az ír népszavazást követően, miután elhárult az EU-csatlakozás előtt álló politikai akadály. Bár a fenti "trilemma" megoldására a szakirodalom gyakran a szélsőséges, vagyis vagy fix, vagy szabadon lebegő árfolyamrendszer alkalmazását tartja célravezetőnek, Reisen véleménye szerint az ERMII árfolyamrendszer (š15%-os intervenciós sáv) keretein belül is megőrizheti a gazdaság a stabilitását, amennyiben a várakozásokat a gazdaságpolitika által felvázolt, hiteles konvergenciapálya alakítja. Reisen hangsúlyozta, hogy az árfolyamrendszertől függetlenül a fenti probléma kezeléséhez alapvető követelmény a prudens fiskális politika. Fiskális fegyelem hiányában, és amennyiben az infláció messze van az árstabilitástól, a jegybanknak a belső egyensúly megőrzése érdekében szigorú monetáris politikát kell folytatnia, s az eredményként adódó reálfelértékelődés és versenyképesség-romlás sérülékennyé teheti a gazdaságot.
A portugál jegybank volt alelnöke, Luis Campos e Cunha előadásában a GMU-csatlakozás szempontjából legfontosabb időszak (1996-2001) eseményeit tekintette át. Az 1974-es forradalom utáni államosításokat a privatizáció, a piacok liberalizálása követte a 90-es években. E két tényezőnek köszönhetően különösen gyorsan fejlődött a pénzügyi szektor. A monetáris politika azonban a tőkemérleg liberalizálásával a már említett "lehetetlen háromszöggel" szembesült: szabad tőkeáramlások mellett nem lehet önálló monetáris politikát folytatni és árfolyamcélt is fenntartani. Portugáliának 1992-ben az ERM árfolyamrendszerhez kapcsolódva sikerült megoldást találni a problémára, az árfolyam-stabilitás vált a monetáris politika közbülső céljává. A stabil árfolyam amellett, hogy elősegítette a maastrichti kritériumnak megfelelően alacsony infláció elérését, döntő mértékben járult hozzá a tőkepiacokon Portugália első körös GMU-csatlakozásának hitelességéhez.
>> Nemzetközi
tapasztalatok
Nicholas Garganas, a görög jegybank elnöke - portugál kollégájához hasonlóan - országa GMU-felkészülését értékelte. Görögországban a gazdaságpolitika 1995-ben kötelezte el magát a minél korábbi monetáris uniós csatlakozás mellett. A cél megvalósítása számos területen jelentett feladatokat: sikerült megalapozni a fiskális politika egyensúlyát, felgyorsították a pénzügyi szektor deregulációját, az árfolyam-politika az erős drachma koncepciójára épült, a monetáris politika magasan tartotta a reálkamatokat. Az összehangolt intézkedések meghozták eredményüket; a pénzügyi piacokon folyamatosan nőtt a görög GMU-csatlakozás hitelessége. Görögország 2000-ben tudta teljesíteni a nominális konvergencia követelményeit - köztük a néhány évvel korábban elérhetetlennek látszó, az inflációra és a költségvetési hiányra vonatkozó előírásokat is -, és 2001-ben belépett a monetáris unióba.
>> A középtávú kilátások
- harmonikus fejlődés
Az EKB szakértői (Gabriel Fagan, Vitor Gaspar és Alfredo Pereira) a konferenciára készített - a csatlakozó országok középtávú fejlődési pályáját szimuláló - általános egyensúlyi makrogazdasági modelljüket mutatták be. A modell eredményei szerint az EU-csatlakozás miatt bekövetkező strukturális változások - a termelékenység növekedése, a kamatszint csökkenése és az EU-támogatások hatásaként - ezen országokban a reálárfolyam tartós felértékelődését okozzák majd. E felértékelődés azonban időben nem elosztva jelentkezik, hanem a reálárfolyam erősödésének jelentős része már az első években jelentkezik. További megállapításuk, hogy az EU-csatlakozással összefüggő strukturális változások okozta makroökonómiai alkalmazkodás kevéssé függ attól, hogy lebegő árfolyamrendszert működtet-e az adott ország, vagy rögzíti az árfolyamát (pl. bevezeti az eurót). Ezt az eredményt a szerzők - ellentétben az ebben a kérdésben gyakran elhangzó véleményekkel - úgy értékelték, hogy nincs konfliktus az euróövezethez való reál- és a nominális konvergencia között.
Az utolsó előadás keretében Kovács Mihály András, az MNB vezető elemzője a konferencia során több alkalommal is szóba került Balassa-Samuelson-hatásról beszélt, konkrétan az egyensúlyi reálfelértékelődést, illetve a magasabb egyensúlyi inflációt eredményező hatás nagyságáról és jelenőségéről az öt kelet-közép-európai országban. Az élénk érdeklődést kiváltó prezentáció azt az öt ország közötti jegybanki együttműködés keretében készült becslés eredményeit foglalta össze, melynek fő célja az volt, hogy a csatlakozásra váró kelet-közép-európai országokra vonatkozóan egy egységes elemzési keretben s így összehasonlítható módon számszerűsítse a Balassa-Samuelson-hatás nagyságát. A becslés eredményei azt mutatják, hogy a Balassa-Samuelson-hatásból eredő, Németországhoz viszonyított reálfelértékelődés a fenti országokban az elmúlt években nem haladta meg a 2 százalékot. Mindez azt jelenti, hogy talán túlzottak azok a korábban gyakran hangoztatott - a konferencián pl. Jürgen von Hagen előadásában elhangzott - "félelmek", hogy az euróövezetre jellemző magasabb egyensúlyi infláció miatt a csatlakozó országok csak nehezen, vagy az árstabilitási kritériummal ellentmondásba kerülve tudják teljesíteni az inflációs kritériumot.
>> Eurózóna - optimális időpont?
A konferencián elhangzottakból számos tapasztalat szűrhető le a monetáris politika aktuális kihívásaival, elsősorban az euró bevezetésének időzítésével kapcsolatban. A konferencián kialakult az egyetértés abban, hogy egy ország csak akkor tud csatlakozni a monetáris unióhoz, ha annak szükségességéről megszületik a nemzeti konszenzus. Mind Portugália, mind Görögország példája azt mutatja, hogy a monetáris uniós csatlakozás kérdésében már a felkészülés megkezdésekor egyetértésre jutottak a politikai és gazdasági szereplők, közösen támogatva az euró bevezetését. A közös valuta bevezetéséről létrejött egyetértés azt is jelenti, hogy a fiskális és a monetáris politika összehangoltan működik, és rövid távú érdekek nem befolyásolják a konvergencia iránti elkötelezettséget. Egy hiteles GMU-csatlakozási dátum kitűzése és a gazdaságpolitika elkötelezettsége nagyban megkönnyítheti a cél elérését, hiszen egy hiteles és transzparens cél lehorgonyozza a piaci várakozásokat.
Minden csatlakozó országnak alaposan mérlegelni kell a szükséges konvergencia tükrében az euró bevezetésének időzítését. Téves azonban az a logika, ha egy ország azért nem kívánja bevezetni gyorsan az eurót, mert az rövid távon a költségvetési hiány jelentős mérséklését, fiskális megszorítást kívánna meg. Ha egy országban megvan a politikai akarat és eldöntötte, hogy az euró gyors bevezetése előnyökkel jár, akkor a gazdaságpolitikának mindent meg kell tennie e cél elérése érdekében, akár rövid távú áldozatok árán is. Így tud az ország minél hamarabb részesülni a monetáris unió biztosította növekedési többletből.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.