Az Európai Unió országaiban átlagosan két lakosra majdnem egy autó jut, ezzel szemben nálunk 100 lakos osztozik 26 gépkocsin. Ez a mutató látványosan jelzi, hogy a személygépkocsi-ellátottság tekintetében Magyarország Európa gyengébbik felében helyezkedik el, még a tagjelölt országok körében is. Jóval előkelőbb helyet foglal el Málta, Szlovénia, Ciprus és Csehország, valamivel jobb a helyzet Észtországban és Litvániában, s velünk közel azonos szinten áll Szlovákia. Némi vigaszt jelenthet, hogy ezen a téren kissé megelőzzük Lettországot és Lengyelországot.

A hazai személygépkocsi-állomány tavaly év végén elérte a 2,6 milliót. Az átlagéletkor igen magas, az elmúlt évben 11,7 év volt. Ez különösen annak fényében aggasztó, hogy az EU15-ökben az autók átlagéletkora három évvel alacsonyabb. A statisztikák némi bizakodásra adhatnak okot, ugyanis a kocsipark öregedésének trendje ha nem is látványosan, de megfordulni látszik: 2000-2001-ben az átlagéletkor 11,8 évnél stagnált, tavaly pedig némi javulás kezdődött. A kedvezőtlen helyzetből nem kínál kiutat a rendkívül nagy mértékű használtgépkocsi-import sem, hiszen a behozott kocsik jó része igencsak öreg, nem ritka köztük a nyolc-tíz éves. Igaz, az idén korlátozták az évjáratot, az esztendő végéig kizárólag 1996-ban vagy annál később gyártott járművek behozatalát engedélyezik.

Tavaly - évtizedek óta először - a Ladák leszorultak az első helyről, immár az Opel-gyártmányokból található az országban a legtöbb: 308 ezer. A Ladák száma 295 ezer volt, a következő a sorban a Suzuki 219 ezerrel. Volkswagenből 203 ezer fut a hazai utakon, Trabantból még 191 ezer van. Több mint százezer a Skodák, Fordok, Renault-k, Fiatok és Wartburgok száma.

Az ellátottságban nagy a különbség a régiók, megyék között, hiszen Budapesten és a nyugat-magyarországi megyékben több kocsi jut ezer főre, mint a kelet-magyarországi megyékben. De a kocsik összetételében és átlagéletkorában is jelentős eltérések vannak; míg az előbbieknél a fiatalabb, új gyártmányok és modellek vannak túlsúlyban, az utóbbiaknál több a korosabb, egykori KGST-gyártmányú kocsi.

Tavaly a Magyarországon első alkalommal forgalomba helyezett autók száma magasabb volt, mint 1990 óta bármikor, egynegyedével haladja meg az előző évit. A 239 ezer forgalomba helyezett személygépkocsiból 161 ezer volt új (azaz 2002-ben gyártott), illetve 177 ezer a három év alatti. Az Opel-gyártmányokból került a legtöbb forgalomba (45 ezer); a Suzuki volt a második legnépszerűbb (36 ezer), ezt követte a Renault (22 ezer). A három kocsigyártmány együttesen a magyar piac 43 százalékát birtokolta, a Volkswagennel (19 ezer) kiegészülve pedig valamivel több mint a felét, 51 százalékát.