Az idén indul a zöldberuházás
Az év vége előtt megkezdődnek a Duna-Tisza közi nagytérség hulladékgazdálkodási beruházásának munkálatai. Ennek keretében Cegléd központtal 2006 végére egy 365 ezer lakost felölelő regionális hulladékkezelő rendszer kezdheti meg működését. A 49 települést érintő beruházás teljes költsége 23,7 millió euró. Ez a lerakó mellett a hulladékok újrahasznosítását segítő hulladékudvarok és válogatóművek kiépítésének, a működéséhez szükséges eszközök beszerzésének, a régi települési lerakók rekultivációjának költségeit is tartalmazza.
Az összeg felét az EU ISPA-előcsatlakozási alapja állja. További 40 százalékot az állami költségvetés, a maradék 10-et az önkormányzatok adják. A rájuk eső költségeket a lakosság számával arányosan osztják el; a gesztori szerepet elvállaló Ceglédnek 60 millió forintot kell a projektre fordítania. A városnak 2006-ig évente 15 millió forintot kell a fejlesztésre biztosítania. Ez Cegléd évi 11 milliárd forintos költségvetéséből előteremthető, nem teszi szükségessé külső források bevonását - mondta Soltész Ferenc, a beruházást koordináló Ökovíz Kft. ügyvezetője.
A rendszer központi lerakója Ceglédtől északnyugatra, a várostól nyolc kilométerre, egy 20 hektáros területen terül majd el, ahol az újrahasznosítható anyagok különválogatása után megmaradó hulladékot rakják le egy fél méter vastag agyag- és egy speciális fóliaréteggel szigetelt területen. Ennek biztonságos működését figyelőrendszer kiépítésével ellenőrzik majd. A ceglédi mellett még egy hasonló létesítmény lesz a rendszerben Kecskeméten.
A beruházást követően nem egyszerűen hulladéklerakás folyik majd, a cél: a hulladék minél nagyobb arányát újrahasznosítsák. Így a rendszert egy átrakodó-állomás, két válogatómű, tíz hulladékudvar, s egy Nagykőrösön létesítendő komposztálóüzem egészíti ki.
Cegléden két hulladékudvart létesítenek, ahol a lakosságtól származó építési törmelékeket, gumiabroncsokat, vegyszermaradványokat, valamint háztartási eszközöket fogadják majd, s továbbítják újrahasznosításra. Emellett a városban 18 helyen színes konténereket helyeznek el a papír-, üveg- és műanyaghulladékok szelektív gyűjtésére, amelyeket egy válogatóműben gyűjtik és bálázzák, majd továbbítják újrahasznosításra. A beruházással párhuzamosan a rendszerhez tartozó települések jelenlegi hulladéklerakóit betemetik és elkerítik, s a telepek mellett figyelőkutakat fúrnak a környező talajvíz minőségének ellenőrzése céljából.
A beruházás előkészítése finiséhez érkezett: a kivitelezői tenderek elkészültek, így Brüsszel jóváhagyását követően, várhatóan egy-két hónapon belül a pályáztatás is megkezdődhet. Ez alapján tartható, hogy két évvel a 2001-es brüsszeli döntést követően a kivitelezői szerződések is készen legyenek. Az építés megkezdéséhez szükséges engedélyek beszerzése is folyamatban van, így a kivitelezési munkálatok az év vége előtt megkezdődhetnek. Az Ökovíz Kft. ügyvezetője szerint a beruházások és az eszközbeszerzések 2005 második felére befejeződnek, s a 2006. december 31-ei végső határidőre a rekultivációs munkák is elkészülnek.
A beruházás befejezése után valamennyi érintett településen egységes szemétszállítási díjat vetnek ki. Az egységes díj az unió pályázati feltételei között szerepel. A díjváltozásra vonatkozó számítások még nem készültek el, de az eddigihez képest minőségi szolgáltatás működtetése mindenképpen többletköltségekkel jár. Az érintett településeken a szemétszállítási díj jelenleg évi 0 és 11 ezer forint között változik háztartásonként, azaz van olyan önkormányzat, amely teljesen átvállalja a szemét ártalmatlanításának költségeit.
A beruházás segített abban, hogy Cegléd a költségvetésből támogatást kapott a meglévő szennyvíztisztító telep korszerűsítéséhez és a biológiai fokozatú tisztítás kiépítéséhez. Emellett a hulladékkezelő rendszer üzemeltetése - az iparűzési adóbevétel mellett - a jelenleginél nagyobb számú munkaerő alkalmazását teszi szükségessé: a hulladéklerakó, a válogatómű és a hulladékudvarok üzemeltetéséhez a városban együttesen 40-45 személyt kell felvenni, s további munkaerőigény jelentkezik majd a növekvő szállítás következtében is.


