Csökkenő autópályadíjak Németországban
A német alsóház jóváhagyta az útadó beszedésére és felhasználására kidolgozott kompromiszszumos formulát, így szeptembertől elkezdődhet a teherjárművek közlekedtetése után fizetendő - az autópályák igénybevételével arányos - díjak beszedése. A végleges rendezést a két ház közös egyeztetőbizottságának tárgyalásán dolgozták ki, ahol az ellenzék - az általa ellenőrzött felsőház, a Bundesrat révén - érvényesíteni tudta törekvéseit.
A kormány eredeti előterjesztéséhez képest az a legnagyobb változás, hogy a kilométerenkénti átlagos díjat 15-ről 12,4 centre szállították le, aminek nyomán 600 millió euróval több forrás maradhat a fuvarozóvállalatoknál. Az alacsonyabb díj addig marad érvényben, írja a Netzeitung, amíg megoldhatóvá nem válik a befizetett díjak egy részének üzemanyagadó-visszatérítés formájában való kompenzálása, aminek módozatait - részint az uniós ellenvetések hatására - még vitatják.
További kompenzációs forma lehet még a járműadó arányos csökkentése, vagy valamilyen támogatás, amelyet környezetkímélő járművek beszerzésére lehet fordítani. Amint ezen visszatérítési formák kellő mértékben alkalmazhatóvá válnak, a kormány 15 centre emelheti a kilométerenkénti díjat. Egy további fontos korrekció eredményeként a befolyó összeget maradéktalanul az úthálózat fejlesztésére kell fordítani.


