A jegybanktörvény szerint a Magyar Nemzeti Bank egyik alapvető feladata a nemzetközi devizatartalék-állomány kezelése. A devizatartalékok kezelésében minden központi bank számára a következők az alapvető célok:
- a monetáris politika támogatása (intervenció),
- tranzakciós célok (adósságkezelés segítése, krízishelyzetek kezelése),
- vagyonkezelési célok.
A közvetlen tranzakciós célok az elmúlt néhány évben veszítettek fontosságukból az ország gazdasági fejlődése, a hitelminősítések javulása és az adósságszolgálat erősödése révén. Ugyanakkor a fő tartalékkezelési célkitűzés a monetáris politika támogatása lett. Az árfolyamrendszer hitelességének egyik biztosítéka a megfelelő szintű tartalék, amely szükség esetén intervenció formájában is támogathatja az inflációs célkitűzés rendszerét.
Bár a tartalék tartásának költségei az ország hitelminősítésének javulásával nagymértékben csökkentek, az MNB mégsem szándékozik növelni a tartalékállomány mértékét pusztán vagyonfelhalmozás céljából. A fönt említettek szerint az MNB úgy törekszik a tartalékok kezelésére, hogy eközben a monetáris politika célkitűzéseit hatékonyan teljesítse, kielégítse az adósságkezelés követelményeit, ugyanakkor optimalizálja a tartalékokon képződött hozamokat a fent említett célok veszélyeztetése nélkül.
>> Szervezeti felépítés
Az MNB tartalékkezelési politikáját a monetáris tanács határozza meg. A monetáris tanács dönt a tartalék devizaszerkezetéről, a maximálisan vállalható kamat- és hitelkockázat mértékéről, a tartalékkezelési eszköztárról és a partner bankok listájáról. Valamint, az előzőekben felsorolt feladatok mellett, a befektetési irányelvek és a hozamelvárások alapján meghatározza az ún. benchmarkportfóliót. A tartalékkezelés eredményét a monetáris tanács negyedévente tekinti át.
Amíg a monetáris tanács a tartalékkezeléssel kapcsolatos stratégiai döntésekért felelős, addig az eszköz-forrás bizottság (ALCO) a taktikai döntések meghozatalával van megbízva. Az ALCO minden hónapban legalább egyszer ülésezik. Az ALCO határoz a stratégiai benchmarktól való eltérésekről és az üzleti limitek módosításairól. Az ALCO emellett felügyeli a tartalékkezelés napi megvalósításáért felelős főosztály munkáját. Egy független kockázatkezelési egység felelős a napi tartalékkezelési tevékenység kiértékeléséért, és folyamatosan felügyeli az üzleti limitek betartását. Ugyanez a szervezeti egység van megbízva a bank kockázatkezelési irányelveinek és egy a felső vezetést tájékoztató rendszernek a kidolgozásával. Emellett ez az egység állítja össze és tartja karban a benchmarkportfóliót. A kockázatkezelési és üzleti terület külön alelnöknek jelent, ezzel is biztosítva az általános kockázatkezelési szabályokban rögzített teljes szervezeti elkülönítést.
>> Az irányelvekről
Magyarország tartalékkezelési irányelveit négy, az országra alapvetően jellemző vonás határozza meg:
- kis, nyitott gazdaság,
- felzárkózó ország,
- magas devizaadósság-állomány,
- tőkekorlátozás nélküli kvázi ERM-II árfolyamrendszer.
Hazánk egy kis, tőkekorlátozásoktól mentes nyitott gazdaság, ahol az export és import együttes volumene meghaladja a GDP 100 százalékát. A pénzügyi piacok viszonylagosan kisebb mérete miatt a forint árfolyamának volatilitása jelentős lehet. Megfelelő szintű devizatartalékot kell tehát fenntartani ahhoz, hogy az ország sikeres árfolyam-politikát folytathasson. A megfelelő tartaléknagyság növeli az árfolyam-politika hitelességét, egyben csökkenti az országkockázati prémiumot.
A devizatartalékok tartásának költsége (a hitelfelvételi és a befektetési ráta közötti rés) ugyan csökken, de még mindig pozitív. Ezen szempontot mindenképpen figyelembe kell venni a tartalék megfelelő méretének meghatározásánál. Az államadósság mintegy 25 százaléka külföldi devizában denominált. Az évi 2-3 milliárd euró nagyságú adósságszolgálat alapvető forrása a Nemzeti Bank devizatartaléka. Ezért az államadósság nagysága és deviza-összetétele fontos eleme a tartalékkezelési irányelveknek.
Az ország célja az Európai Unióhoz, majd a gazdasági és monetáris unióhoz való csatlakozás. Az MNB jelenleg kvázi ERM-II árfolyam-politikát folytat tőkekorlátozás nélkül. A sáv hitelességének fenntartása céljából az MNB-nek megfelelő nagyságú tartalékállománnyal kell rendelkeznie a jelenlegi "kvázi", majd a valós ERM-II rendszerben.
>> Optimális devizastruktúra
1999 előtt az MNB volt a felelős az ország devizahiteleinek felvételéért, ebből kifolyólag mérlegében még mindig jelentős devizatartozás szerepel. Figyelembe véve a mérleg devizaszerkezetét, a bruttó tartalékszerkezetben az MNB megfelelteti a devizatartozásokat és -kötelezettségeket. Ezután a nettó devizaszerkezet meghatározásánál a következő tényezőket veszi figyelembe.
Magyarország kvázi ERM-II árfolyam-politikát folytat, ahol a forint középparitása 100 százalékban az euróhoz kötött. Ennek következményeként a forint/deviza spot piac forgalmának 80-90 százaléka euróval szemben zajlik, azaz gyakorlatilag ebben a piaci szegmensben határozódik meg a forint árfolyama. Ez azt jelenti, hogy a természetes intervenciós deviza az euró.
Magyarország gazdaságilag egyre inkább integrálódik az Európai Unióba. Ennek köszönhető, hogy a külkereskedelem devizaszerkezete, főként a versenyszektorban, közel 80 százalékban euróban denominált. Ez igaz a közvetlen külföldi befektetésekre és a portfólióbefektetésekre is.
A makroszintű fedezet biztosítása érdekében az MNB figyelembe veszi az ÁKK által kezelt államadósság devizaszerkezetét is, egészen addig, amíg az nem ütközik a tartaléktartás egyéb céljaival. Mindezek alapján a nettó tartalékon belül - a többi kelet-európai országhoz hasonlóan - az euró bír meghatározó súllyal.
A tartalékok mértékének elégségesnek kell lenniük, hogy támogatni tudják a mindenkori árfolyamrendszert. Ehhez teljesítenie kell az ún. Guidotti-szabályt, miszerint a tartalékok mértékének el kell érniük az egész ország éves devizakötelezettségeinek mértékét.
>> A kívánatos nagyság
A tartalékállomány méretének megfelelő szinten tartása érdekében az MNB értelemszerűen számol várható pénzáramlásokkal. Ezek nagyobb részét az adósságtörlesztés és a kamatfizetés képezi, mintegy 2-3 milliárd euró értékben az évtized első részében, és erősen csökkenve a későbbi években. A kormány által felvett devizakölcsönök a legnagyobb potenciális pénzbefolyások. Az MNB formális együttműködés keretében rendszeresen egyezteti a devizaadósság-kezelési politikát az adósságkezelő szervekkel. A privatizációból származó bevételek a pénzbeáramlás másik forrásai, melyek jelentősek voltak az 1990-es években, jelentőségük az elkövetkező esztendőkben várhatóan csökken. Előre nem kiszámítható pénzáram a devizapiaci intervenció. Egy másik viszonyítási pont, melyet az MNB szem előtt tart, a tartalékok monetáris aggregátumokhoz viszonyított aránya, ezen belül különösen a monetáris bázishoz viszonyított nagyság. Ezen megfontolás mögött az áll, hogy a deviza megvédéséhez a rendszernek teoretikusan képesnek kell lennie a teljes devizaállomány átváltására.
A folyamat szerves része stressztesztek végrehajtása, mely során különböző belső és külső sokkok tartalékállomány méretére 3-6 hó alatt gyakorolt hatásának vizsgálata folyik. A számításba vett tényezők a nem rezidensek által birtokolt állampapírok és részvények mennyisége, a belföldi kereskedelmi bankok nyitott devizapozíciói, a belföldi bankközi devizapiac likviditása stb. A becslések során a múltbeli hazai és nemzetközi valutaválságok (az 1998-as orosz vagy a 2001-es argentin krízis) tapasztalati számai nyújtanak támpontot. A 3-6 hónapos időintervallum az a reakcióidő, amely alatt megfelelő gazdaságpolitikai változásokat végre lehet hajtani, illetve amely időszak után a külföldi tőkepiacok nagy valószínűséggel újra elérhetőek.
Ritkán van egy központi banknak teljes szabadsága a tartalékállomány nagyságának meghatározásában. Egy nagy és likvid belföldi devizapiaccal rendelkező ország központi bankja eladhat vagy vehet belföldi devizát - tartalékállománya méretének korrekciója céljából - normális piaci körülmények között anélkül, hogy ezzel jelentős befolyást gyakorolna a piaci folyamatokra. A fejlődés Magyarország esetében jelentős, ettől függetlenül azonban óvatossági megfontolásokból a jövőbeni tartalékállomány méretének tervezésekor az MNB alapvetően nem számol a hazai devizával szembeni konverziós műveletekkel.
Az ország hitelminősítése javul, a nemzetközi tőkepiacokhoz való hozzáférés egyre könynyebb. Ez azt jelenti, hogy a szükséges tartalék mértéke alacsonyabb lehet, mint korábban, hiszen az MNB-nek nem kell nagy elővigyázatossági puffereket fenntartania. Az MNB és az állam közti megállapodás alapján a tartalékállomány újrafeltöltése céljából az MNB kérésére soron kívüli deviza-forrásbevonásra kerülhet sor. Ezenfelül a jövőben más eszközök, például az automatikus hitelfelvételi keretek is működni fognak az ERM-II rendszerén belül.
A tartalékok tartási költségei terén a tendencia egyértelműen az alacsonyabb tartási költségek felé mutat, bár az még mindig pozitív, és ezért az MNB, ahogy korábban, úgy a jövőben sem szándékozik a szükségesnél magasabb tartalékállományt tartani. Az alacsonyabb tartási költségek mindössze azt eredményezik, hogy az MNB képes nagyobb kilengéseket is tolerálni a tartalékok méretét illetően.
A fenti elemzés kiegészül egy nemzetközi összehasonlítással. Ez hosszabb időtartamokat és különböző országcsoportokat figyelembe véve vizsgálja a importfedezetek mértékét, a monetáris aggregátumok devizatartalékhoz viszonyított arányát, a tartalék és a GDP összefüggéseit stb. (ld. táblázat). Az MNB főként a Magyarországhoz hasonló adottságú államokra koncentrálva elemzi, hogy különböző országok milyen sikerrel működtetik monetáris politikájukat különböző méretű tartalékállomány mellett.
>> Befektetési politika
A klasszikus hozam-biztonság-likviditás hármas befektetési szempontrendszer kapcsolatát tekintve az MNB befektetési filozófiája: a portfólión elérhető hozam maximalizálása, a magas szintű biztonsági és a napi likviditási követelmények fenntartása mellett.
A megfelelő biztonság a jegybankra bízott tőke értékének megőrzését jelenti. A likviditá-
si követelmény azt jelenti, hogy
a befektetéseknek intervenciós vagy tranzakciós célra gyakorlatilag azonnal és lényeges árfolyamveszteség nélkül likvid fizetőeszközre átválthatónak kell lenniük. A hozam maximalizálása természetesen csak a biztonsági és likviditási követelmények által megszabott mozgástéren belül értendő. E célkitűzésnek filozófiába foglalása az aktív portfóliókezelés választását jelenti a passzívval szemben.
A befektetési irányelvek meghatározása során az MNB alapvető célja a fejlett jegybanki gyakorlattal rendelkező országok módszereinek az átvétele volt. Csakúgy, mint a világ legtöbb központi bankja, az MNB is konzervatív befektetési irányelvet határozott meg, amely kerüli a nagy volatilitású pénzügyi eszközöket, például nem engedélyezi a részvénybefektetéseket. A kötvények maximális futamideje tíz év lehet, és a minimálisan megkövetelt kategória a nagy hitelminősítők AA- minősítése. A tartalékokat az MNB a fejlett országok kormányai és azok ügynökségei, valamint nagy nemzetközi pénzügyi intézmények által kibocsátott papírokban tartja. A tartalékok magas szintje és az utóbbi tíz évben a kötvénypiacokon bekövetkezett fejlődés lehetővé tette, hogy az MNB fokozatosan növelje a nagyon jó likviditással rendelkező, legalább AA- minősítésű vállalati kötvények arányát. A vállalati papírok ezáltal úgy növelhetik a realizált hozamot, hogy csak minimális mértékben járulnak hozzá a tartalék kockázatának növekedéséhez.
A 80-as évek második és a 90-es évek első felében az MNB külső portfóliókezelőket alkalmazott. A sokrétű tapasztalat azt mutatta, hogy a tartalékkezelési tevékenység kialakítása (know-how szerzés), illetve a jegybank egyes speciális területein a külső menedzserek által nyújtott szolgáltatások hasznosnak tekinthetők. Jelenleg az MNB csak az értékpapír-kölcsönzési tevékenység esetében alkalmaz külső alapkezelőket.
>> Portfólióstruktúra
A többi jegybank gyakorlatához hasonlóan az MNB is megkülönböztet likviditási és befektetési portfóliót. A likviditási rész a napi deviza cash-flow igény kielégítését hivatott biztosítani. Ezen pénzmozgások futamidő-összetétele részben előre kiszámítható (kamat- és alaptőke-kifizetések), részben pedig bizonytalan (devizaintervenciós szükségletek). A portfólió másik, stabil részének hosszabb a befektetési horizontja, és itt magasabb a hozamelvárás. Az a tény, hogy kicsi a valószínűsége a portfólió ezen részének felszámolására, lehetővé teszi hoszszabb hátralévő futamidejű papírok választását, amennyiben azt a piaci mozgások és a hozamgörbe indokolttá teszik.
Az MNB kétszintű benchmarkrendszert működtet. A benchmark irányelveket, a stratégiai benchmarkok deviza-, kamat- és hitelkockázati összetételét, valamint az ettől a benchmarktól való eltérés mértékét a monetáris tanács határozza meg az éves kockázatvállalási irányelvekben. Az ALCO által meghatározott taktikai benchmark előre meghatározott kereteken belül eltérhet a stratégiaitól. Tapasztalati adatok szerint az ALCO a stratégiai benchmarktól csak nagy trendfordulások esetén tér el (évi 1-2 alkalommal), normális üzletmenetben nem változtatja a benchmarkot.
>> Átláthatóság
Az MNB az elsők között csatlakozott az IMF egyik ilyen irányú kezdeményezéséhez, a különleges adatközlési szabványhoz (SDDS - Special Data Dissemination Standard). A jelenlegi gyakorlat szerint az MNB az IMF-nek a nemzetközi tartalékokra és devizalikviditásra vonatkozó táblázatát felhasználva havonta, húsznapos késéssel közli a tartalékok méretét és összetételét.
Az MNB vezetése több, a tartalékkezelési irányelveket meghatározó találkozón vett részt, amelyek Washingtonban és Bázelben zajlottak. A megbeszéléseken a többi jegybankkal közösen, a javasolt irányelveket teljes részletességükben vizsgálta meg, és a maga bő másfél évtizedes tapasztalatával és gyakorlatával is hozzájárult azok kidolgozásához. A javaslatok kidolgozása óta eltelt időszakban az MNB a fő irányelveket elfogadta és alkalmazza.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.