A 4-es metró első, a Kelenföldi és a Keleti pályaudvar közötti szakasza 2008 decemberére, a Bosnyák térig tartó része pedig egy évvel később készül el - jelentette be tegnap Demszky Gábor. A főpolgármester bízik abban, hogy legkésőbb 2005-ben megszületik a kormányzati döntés a beruházás folytatásáról.
A 7,3 kilométeres, tíz állomást jelentő első szakasz költsége tavalyi áron számolva - forgalmi adó nélkül - 195 milliárd forint. Miután a kormány a fővárossal 70-30 százalékos finanszírozásban állapodott meg, így az önkormányzat önrésze 41 milliárd forint, valamint a kapcsolódó felszíni beruházásokra fordítandó 17,5 milliárd, amelyet a kormány beszámít az összköltségbe. A metróépítéssel és -finanszírozással összefüggő döntéseket júniusban hozza meg a fővárosi közgyűlés, s ugyancsak a jövő hónapban a parlament elé kerül a metrótörvény is. A fővárosnak egyelőre 14,3 milliárd forintra nincs fedezete, a főpolgármester szerint ezért felül kell vizsgálni a város hétéves fejlesztési tervét.
A hosszabb metróvonal megépítéséhez tavalyi áron számolva még 70 milliárd forintra lenne szükség. Az önkormányzati szektor tendenciáit tekintve biztos, hogy ezt az összeget a főváros öt-hat év múlva sem tudja teljes egészében maga biztosítani, tehát az építkezés második szakaszában is szükséges az állami részvétel - mondta lapunknak Atkári János, a főváros pénzügyekért felelős főpolgármester-helyettese.
Az Európai Beruházási Bank (EIB) igazgatósága tavaly decemberben döntött arról, hogy a budapesti metróépítés költségeinek 75 százalékára nyújt hitelt. A főváros hamarosan megkezdi a tárgyalásokat a bankkal, a 30 százalékos önkormányzati önrész háromnegyedét ugyanis az EIB-kölcsönből fedezné a város. Az elképzelések szerint a kormány hasonlóképpen tervezi a finanszírozást. A beruházás előkészítésének eddigi költségeit a főváros fizette, s az idei munkák szintén a várost terhelik, a kormány a jövő évi költségvetésben biztosít először pénzt a metróépítésre.
A beruházásra több mint húsz nemzetközi tendert írnak majd ki. Az optimista verzió szerint az első nagy pályázatok kiírása még az év végén megtörténik, s jövő év végén megindulhat a kivitelezés. Az alagút az Etele tértől indítva mélyfúrással készül, bontásra csak az állomásoknál lesz szükség. Ha időközben megszületik a döntés a metró folytatásáról, a szükséges dokumentumok utólag is beadhatók. A beruházás környezetvédelmi engedélye még nincs meg, de várhatóan hamarosan megérkezik - tájékoztatta a Világgazdaságot Gulyás László, a DBR Metró Projektigazgatóság vezetője. Ezután kérhetik a metróépítéshez ugyancsak szükséges vasúthatósági engedélyt. Ebben az évben még az előkészítő munkák folynak, a tervek szerint megvásárolják az Etele téri járműtelep kialakításához szükséges területet, illetve megoldanák a szükséges közműáthelyezéseket. A metróépítéssel együtt megújulnak az érintett terek és utcák, 140 ezer négyzetméter új útburkolatot és 70 ezer négyzetméternyi járdát építenek. (KÁ)
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.