A közbeszerzések átláthatóságát és előkészítését segíti elő, hogy az érintettek minden év elején éves beszerzési tervet kötelesek készíteni, és azt - honlapjukon vagy más megfelelő módon, például a sajtóban - nyilvánosságra hozni. A közzétett tervtől eltérő beszerzésre csakis váratlan, igen indokolt esetekben kerülhet sor. Ugyancsak az átláthatóság követelménye érvényesül abban a szabályban, mely szerint az eljárás minden lépését közbeszerzési naplóban kell rögzíteni - nyilatkozta a Világgazdaságnak Németh Anita. Az Igazságügyi Minisztérium főosztályvezetője a leendő közbeszerzési törvény kapcsán hangsúlyozta: a jogszabály nem épül vadonatúj alapokra.
Bevezet ugyanakkor új jogintézményeket, s egyúttal - a gyakorlati tapasztalatokat felhasználva - igyekszik kiiktatni a jelenlegi szabályozás hibáit. Hozzájárul az elektronikus közbeszerzés térhódításához, s megfelel a közösségi jogi követelményeknek.
Önálló fejezet tárgyalja majd a közösségi értékhatárt elérő közbeszerzéseket. Ugyanakkor változatlanul indokolt a közösséginél nagyságrendileg alacsonyabb nemzeti értékhatárok és az idevágó eljárási szabályok fenntartása. A nemzeti értékhatárokban nagyságrendi változás egyébként nem várható. A nemzeti értékhatárt el nem érő beszerzések, a jelenleg kormányrendeletbe foglalt úgynevezett szabadkezi vétel előírásai ugyancsak a törvényben, külön fejezetben kapnak helyet. Ennélfogva az egy-két millió forintot meghaladó beszerzéseknél törvényi követelmény lesz legalább három ajánlat bekérése.
A főosztályvezető elmondta: változások lesznek az eljárásokban. Bár fő szabályként továbbra is a nyílt eljárás érvényesül, a meghívásos - különösebb megkötések nélkül - ugyancsak alkalmazható lesz. Igyekeznek kikü-szöbölni az irreálisan alacsony árral, lehetetlen kötelezettségvállalásokkal sikerre törekvő pályázatokat. Ezentúl például az ajánlatkérőnek meg kell győződnie a kirívóan kedvező, teljesíthetetlennek látszó tartalmi elemek valódiságáról. Amennyiben a gyanú beigazolódik, a pályázat érvénytelenné nyilvánítható.
Változatlanul önálló fejezetek tárgyalják majd a jogorvoslati eljárást, a közbeszerzési tanáccsal és a döntőbizottsággal kapcsolatos előírásokat. A jogorvoslatok menetét gyorsítandó, hatékonyságukat növelendő módosítanak bizonyos határidőket. A jogviták megelőzésére, a döntőbizottság és a bíróság tehermentesítésére bevezetik a békéltetés jogintézményét. Az uniós tapasztalatok alapján ugyancsak új jogintézmény lesz a tanúsítási eljárás. Ennek során az érdekelt ajánlatkérő egy független, szakmailag elismert szervezettől vagy személytől kérheti annak tanúsítását, hogy közbeszerzési gyakorlata jogszabályszerű, korrekt, megbízható partner, és alkalmas a szerződés teljesítésére.
A leendő törvény átfogóan szabályoz, számos kérdés végrehajtási rendeletekben nyer megfogalmazást. Így módot nyújt az elektronikus közbeszerzésre, részleteit azonban - a tervek szerint - kormányrendelet írja majd elő.
A törvénytervezet széles körű szakmai vitája május végén megkezdődhet, s elfogadása után várhatóan a csatlakozás napjától lép hatályba. Jelenlegi néhány paszszusát - elsősorban a preferenciális szabályokat - azonban már előbb, legkésőbb 2004. február 1-jétől meg kell szüntetni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.