BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Összenő, ami összetartozott?

A tágan értelmezett Pannónia - azaz a Dunántúl, a Kisalföld és Burgenland - ismét összenőhet egy gazdaságföldrajzi térséggé, ebben a folyamatban pedig a legkeletibb osztrák tartomány továbbra is nyerő pozícióban vehet részt - hangoztatják egy regionális gazdasági elemzés szerzői. Jelenleg nagyobb és a belátható időben az is marad a Burgenlandba áramló magyar vásárlóerő, mint a fordított irányú mozgás.

A határokon túli vásárlások egyensúlyáról és annak az EU-bővítés utáni alakulásáról a KMU Forschung nevű kutatóintézet készített elemzést. A tanulmány szerzői kimutatták, hogy a vásárlásaik során a burgenlandiak évente mintegy 20 millió eurót hagynak a határ keleti oldalán, szemben a nyugat-magyarországiak 40 milliós kelet-ausztriai költekezésével. A burgenlandi gazdasági kamara megrendelésére készített összeállításnak enynyiben - mint a Bécsben megjelenő Der Standard hangoztatja - az EU-bővítés legmegrögzöttebb ellenzőit is meg kell győznie.

A kelet-ausztriai kiskereskedelemben leginkább a bútor- és elektromoscikk-áruházak képezik a magyar eredetű kereslet célpontját, de az osztrák eladások az árucikkek többségében többletet mutatnak. Passzívum egyedül az élelmiszerek és az illatszerek körében mutatható ki. Franz Kröpfl, a burgenlandi gazdasági kamara elnöke a későbbiekre is hasonlóan kedvező irányzatokat vár, ennek indokolásaként hivatkozott a nyugat-magyarországi fejlődés dinamikájára. Míg Burgenlandban az egy főre jutó GDP 1995 és 2000 között az EU-átlag 71-ről 73 százalékára emelkedett, addig Győr-Moson-Sopron megyében az arány 49 százalékról 66 százalékra módosult.

A változás nyomán a nyugat-magyarországi megyében a jövedelmek meghaladják a Burgenland középső és déli vidékén kimutathatót. A határon túli vásárlások legfontosabb ösztönzőjét mindkét oldalon - mintegy 70 százalékos arányban - a keresett termékek vagy szolgáltatások alacsonyabb áraiban jelölik meg.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.